به گزارش اختصاصی صفیر گیلان، اکبر مهتدی حقی رئیس منابع طبیعی . آبخیزداری شهرستان فومن  در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه این هفته از یکشنبه ۱۵ اسفند ماه با شعار «همیار طبیعت باشیم» آغاز می شود گفت: خبرنگاران همکاران ما هستند و به ما  در […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان، اکبر مهتدی حقی رئیس منابع طبیعی . آبخیزداری شهرستان فومن  در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه این هفته از یکشنبه ۱۵ اسفند ماه با شعار «همیار طبیعت باشیم» آغاز می شود گفت: خبرنگاران همکاران ما هستند و به ما  در بهتر برگزار شدن این هفته و حفظ منابع طبیعی کمک کنند.

photo_2017-02-28_03-54-27

مهتدی حقی  با بیان اینکه در شهرستان فومن این هفته با نواخته شدن زنگ طبیعت در مدرسه امام رضا (ع)پیش حصار  آغاز می شود، گفت: کاشت نهال در منطقه حسین کوه فومن نیز از برنامه های دیگر آغازین روز هفته منابع طبیعی در شهرستان است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فومن با بیان اینکه توزیع ۲۰ هزار اصله انواع نهال را برای این هفته توزیع خواهیم کرد  گفت: این نهال ها از انواع کاج، جنگلی، سرو و صنوبر بوده که در میان بخش ها و دستگاه های مختلف برای کاشت در سطح شهرستان توزیع می شود.

وی به اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز در استان گیلان و به صورت پایلوت در شهرستان فومن اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح با حضور پرویز گرشاسبی رئیس سازمان جنگل ها و مراتع گیلان در  ۲۱ اسفندماه در حوزه آبخیز ماسوله برگزار می شود.

مهتدی حقی تصریح کرد: این طرح یکی از طرح های بسیار خوب برای توانمندسازی جوامع روستایی، درآمد زایی، بحث گردشگری و به طور کلی افزایش پتانسیل بالقوه حوزه آبخیز منطقه است که ۳۶ هزار هکتار عرصه را در شهرستان فومن دربر می گیرد.

وی در ادامه این نشست یکی از مهم ترین اهداف در هفته منابع طبیعی را توسعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی در میان سطح جامعه عنوان کرد و افزود: ایجاد حساسیت در زمینه حفظ منابع طبیعی و و بیان خطرات ناشی از نبود این نعمت الهی بسیار مهم و باید مورد توجه قرار گیرد.

مهتدی حقی توسعه انسانی را مهمترین ابزار خواند و گفت: هر چه اگاهی و حساسیتها بیشتر شود حامیان محیط زیست نیزافزایش خواهند یافت.

ایشان تصریح کرد؛باید مردم را به درختکاری و فواید آن اگاه سازیم  و به مردم کاهش سطح جنگل را نشان دهیم و مردم بدانند که کاهش اراضی جنگلی یعنی افزایش  گرمای جهان و کره زمین ودیگر  تغییرات در سطح زمین.

اکبر مهتدی حقی مهمترین عامل تهدید کننده جنگلها را عدم تجدید حیاط طبیعی در جنگلها خواند و گفت: در کف جنگل نهال هست ولی بیشتر امروز درختان چنگالی را در جنگلها می بینیم و جنگل به علت وجود دامها که مهمترین عامل تخریب جنگل است توان بازیابی نداشته و نهال توسط دام خورده می شود.

ایشان همچنین تصریح کرد؛بیشتر مناطق ییلاقی ما در بالادست جنگلهاست و زمانی که فصل چرا در ییلاقها به پایان می رسد دامها به جنگل می ایند و با خوردن نهالهای کوچک جنگلی تخریب جنگل را به همراه دارند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فومن ایران را دارای ۱۴ میلیون هکتار اراضی جنگلی  خواند و گفت: این درحالی است که این میزان براساس آمار در سال های گذشته حدود ۲۰ میلیون هکتار بوده است.

photo_2017-02-28_03-57-14

ایشان  برضرورت آگاهی مردم در خصوص خطراتی که منابع طبیعی به ویژه جنگل ها را تهدید می کندتاکید ، اظهار کرد؛ شهرستان فومن براساس آخرین آمار اعلام شده دارای ۵۵ هزار هکتار جنگل و ۱۲.۵ هکتار مرتع است./زلیخا صفری