صفیر گیلان؛دکتر مصطفی سالاری در نشست با مدیرکل،معاونین و روسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان  وظیفه سازمان جنگل ها و آبخیزداری را بسیار مهم خواند و گفت:منابع طبیعی گیلان دارای اهمیت مضاعف است،زیرا مهمترین میراث مشترک مردم و بالاترین وجه تمایز این استان نسبت به سایر استان های کشور می باشد. سالاری  حفاظت و صیانت […]

 

صفیر گیلان؛دکتر مصطفی سالاری در نشست با مدیرکل،معاونین و روسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان  وظیفه سازمان جنگل ها و آبخیزداری را بسیار مهم خواند و گفت:منابع طبیعی گیلان دارای اهمیت مضاعف است،زیرا مهمترین میراث مشترک مردم و بالاترین وجه تمایز این استان نسبت به سایر استان های کشور می باشد.

سالاری  حفاظت و صیانت از جنگل و مرتع را رسالت اصلی مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان دانست و اظهار کرد؛باید سازو کارها جامعه محور باشند و  متاسفانه در دوره های مختلف شیوه های نادرستی اتخاذ کردیم و بخشی از اراضی ملی به واسطه فعالیت های تولیدی و سرمایه گذاری فروخته شد. برخی از این فعالیت ها به سرانجام نرسید و منتفی شد،اما ساز و کار قانونی برگشت اراضی وجود نداشت.

استاندار گیلان،با اشاره به افزایش ارزش ملکی انفال،در استان گفت:ساز و کار اجاره به شرط تملیک زمینه ای را ایجاد کرده که در صورت توقف فعالیت، مالک از ارزش ملکی استفاده می کند و این موضوع به انفال لطمه می زند و کار شما را سخت می کند.

سالاری،با بیان اینکه تولیدکننده نباید به جای نگاه به تولید، به ارزش ملک توجه داشته باشد،گفت:ما نباید در مواجهه با کسانی که برای سرمایه گذاری به استان می آیند، سلبی عمل کنیم، بلکه واگذاری ها باید بدون انتقال مالکیت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در هیچ کشوری در منابع طبیعی انفال و انتقال مالکیت به افراد را نمی دهد گفت: برای استفاده از منابع ملی در جاهایی که نیاز است می توان مالکیت را به تولید کننده داد ولی نباید سند به نام سرمایه گذار و تولید کننده شود.

استاندار گیلان،تصمیم گیری درخصوص منابع طبیعی را پرمخاطره خواند و گفت::باید شجاعانه و با رویگرد جامعه محور و نگاه اجتماعی تصمیم بگیرید،محاسن و معایب طرح ها را بیان کنید و درصدد اصلاح آنها برآیید و نقاط و نکتع ضعف ها را بلند اعلام کنید و شما متولی کار هستید قطعا در مدیریت جنگل بی عیب و نقص عمل نکردیم و باید نقاط ضعف و قوت را بشناسیم.

استاتندار گیلان  با اشاره به موافقان و مخالفان طرح خروج از جنگل،متذکر شد:هرگاه زندگی مردم با یک منبع و نعمت پیوند بخورد،آن منبع و نعمت را شریک خود می بینند و از آن صیانت می کنند لذا طرح خروج جنگل نشینان نیازمند اصلاحاتی است و نباید روستاییان جای خود را به حقوق بگیران دهند،زیرا کسی که وابسته به جنگل است،تعلق خاطر بیشتری دارد. توافق با جنگل نشینان برای حفاظت و صیانت از جنگل موثرتر و کم هزینه تر خواهد بود.

نماینده عالی دولت در گیلان، با بیان اینکه افزایش آمار کشفیات چوب آلات قاچاق در مقایسه با آمار تخریب جنگل معنا پیدا می کند، افزود:افزایش آمار کشفیات همیشه دستاورد مثبتی نیست و گاهی تخریب بالا را نشان می دهد لذا باید تعلق خاطر مردم در صیانت از جنگل با فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ارتقا پیدا کند.

سالاری،با اشاره به وجود خطا در نقشه برداری محدوده های اراضی ملی طی دهه ۵۰،عنوان کرد:باید خطاها را به نفع مردم اصلاح کنیم تا دعاوی و اختلافات کم شود.

ایشان خواستار شد تا در هر منطقه جنگلی و مراتع برای حفاظت از آن منطقه از افراد بومی برای حفاظت بهره ببریم و با ورود افراد حقوق بگیر نمی توان از قلع و قم درختان جنگلی و قاچاق جلو گیری کرد.

استاندار گیلان از وجود  ۴۹۸ پرونده تداخل اراضی در دادسراهای گیلان که آمار بالایی است و منجر به صرف وقت و هزینه می شود بسیار گله مند شد و گفت:می توانیم کاداستر را به نقشه های گذشته پیوست دهیم قطعا استانداری از اجرای سریع کاداستر حمایت می کند تا علاوه بر جلوگیری از زمین خواری،منجر به کاهش اختلافات گردد.

سالاری تاکید کرد؛اختلافات را حل کنید و مردم را به دادگاها نفرستید زیرا رویکرد ما با دید مردم مشکلات را حل کردن است و اگر تو ساز و کارها اداری مشکلات حل شود قطعا هزینه ها نیز کاهش پیدا می کند.

ایشان  دخیل کردن مردم در این مقوله را به معنای حفظ پوشش جنگلی و حفظ اراضی  ملی خواند و اظهار کرد؛به افراد آموزش استفاده متناسب با شرایط منابع طبیعی داده شود.

استاندار گیلان،با تاکید بر لزوم جذب نیروهای شرکتی براساس عدالت و فراخوان گفت:جذب نیروهای شرکتی و طرحی با یک رقابت انجام گیرد تا علاوه بر رعایت عدالت،انتخاب بهتری داشته باشید و ما جوانان بیکار زیاد داریم و این در حالی است که امار جذب نیرو در برخی دستگاها نگران کننده است.

ایشان خواستار اطلاع رسانی شفاف برای جذب نیرو به تمام دستگاها ی گیلان  گفت: تلاش کنید تا با فراخوان و ثبت نام ۱۰۰۰ نفر جوان بیکار و سنجش آنها بهترین و کارامد ترینها را انتخاب کنید و این یعنی رعایت عدالت در جامعه است.

وی از منابع طبیعی خواست در بحث اراضی داخل طرح های هادی به بنیاد مسکن کمک کند و گفت:عمده مسائل و مشکلات روستاها تعیین تکلیف اراضی و صدور سند مالکیت است که باید هرچه سریع تر به مردم پاسخگو باشید

سالاری،با بیان اینکه طرح های آبخیزداری  و آب بندان ها دارای ظرفیت اشتغالزایی هستند،اظهار کرد:احداث واحدهای خدماتی و تفریحی، رستوران ها، قایقرانی،ماهیگیری،ورزشی و… بر روی بیش از ۲۰۰۰ آب بندان ها می تواند منجر به ایجاد اشتغال شود، اما نباید به ظرفیت کشاورزی استان لطمه وارد کنیم.

این مقام مسئول،حفاظت و صیانت از جنگل را خط قرمز دانست و بیان کرد:زندگی مردم گیلان با منابع طبیعی پیوند خورده و کشاورزی مهمترین ظرفیت شغلی و امرار معاش مردم محسوب می شود.امسال ۱۳ میلیارد تومان برای صندوق حمایت از کشاورزی تخصیص دادیم تا مشاغل خرد و جامعه محور را تقویت کنیم.

استاندار گیلان همچنین از منابع طبیعی و آبخیزداری استان خواست تا ارتباط با ان جی او را بیشتر  کند زیرا انها پیوند بین مردم و مسئولان هستند.

سالاری در پایان این دیدار استفاده از تکنولوژی روز دنیا را در جنگل داری و مراتع و آبخیزداری   از کارکنان این مجموعه خواستار شد و گفت: تلاش کنید تا از ظرفیت دانشگاها برای به روز شدن بهره ببرید استفاده از تکنولوژی را جدی بگیرید.

 ایشان با اشاره به اینکه باید مسئولان و مجموعه آنها در بین مردم خوب باشند و کارها را به درستی انجام دهند گفت: شما اگر چه از داشتن سالن  بزرگ برای جلسات و برگزاری سمینارها محروم هستید ولی رسالت کاری خود را درست انجام داده و این برای مردم مهم است نه داشتن ساختمان .

 وی در پایان ازمجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان برای تعامل با مردم تقدیر و تشکر نمود./زلیخا صفری