اختصاصی/صفیر گیلان؛نان همواره به عنوان یکی از نیازهای بشری، روزانه در سبدغذایی مردم قرار دارد و همین امر باعث شده که تولید و توزیع آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار تا مردم بدون دغدغه از آن استفاده کنند. شاید کیفیت پایین نان فقط بخاطر بی دقتی برخی از نانواها نباشد و کیفیت پایین حاصل  آردی […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛نان همواره به عنوان یکی از نیازهای بشری، روزانه در سبدغذایی مردم قرار دارد و همین امر باعث شده که تولید و توزیع آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار تا مردم بدون دغدغه از آن استفاده کنند.

شاید کیفیت پایین نان فقط بخاطر بی دقتی برخی از نانواها نباشد و کیفیت پایین حاصل  آردی است که از گندم های وارداتی به استان ما اختصاص می یابد،که می تواند از دلایل کیفیت پایین نان در نانوایی ما باشد .
بیشتر نانوایی‌های شهرستان فومن پخت بی‌کیفیت و نامرغوب در سفره‌های مردم قرار می‌دهند و با وجود نارضایتی شهروندان از این وضعیت امروز این عدم مرغوبیت اعتراض‌ خود نانوایان را نیز بلند کرده است زیرا نانوا نمی تواند نان سوخته و یا خمیری به دست مردم بدهد.

نانوایب که تاکید کردند: با توجه به اینکه نان در تامین و سلامت غذایی مردم نقشی بسزا و مصرف بالایی در بین جامعه دارد، و شهرستان فومن شهرستانی توریستی و گردشگری است لذا از مسئولان انتظار داریم برای تغییر وضعیت کنونی تدبیر و چاره اندیشی کنند.

وی افزود:هرچند در سال‌های اخیر در کارگروه آرد و نان این شهرستان برای ارتقای کیفیت نان و در کنارش کلوچه فومن  تدابیر خاصی اتخاذ شده اما تغییر آن‌چنانی حاصل نشده و همچنان نان بی‌کیفیت و گاهی کلوچه بی کیفیت در سر سفره‌های مردم و بر دهان میهمانان خودنمایی می‌کند.

شهروندی در صف نانوایی گفت:تکه تکه شدن و خشکی بیش ازحد و حالت خمیری بودن از جمله مواردی است که هم نانوا و هم مردم این شهرستان بشدت از آن  ابراز گله‌مندی دارند.

یکی از نانوایان شهرستان خودش نان سوخته را در دستش گرفت و  گفت: کیفیت نان در بیشتر نانوایی‌های شهرستان مدتی است به شکل چشمگیری پایین آمده و مردم و حتی گردشگرانی که به این شهر مسافرت می‌کنند گله‌مند و ناراضی هستند و نان را به سوی ما پس می زنند و ما مجبوریم هر روز توهین و ناسزا ها را بشنویم علارغم اینکه کارگران ما با تحمل گرمای زیاد این نان را تولید می کنند و ما نیز هزینه ها را متحمل می شوبم.

وی افزود: کیفیت پخت نان مدت‌هاست که در بیشتر نانواییها بجز تعداد معدودی پایین است و مسئولان مربوطه در حل این مشکل باید برنامه‌ریزی کنند.

شهروند دیگری گفت: نانی که به دست مردم این شهرستان می‌رسد از کیفیت بدی برخوردار است به گونه‌ای که در هنگام مصرف مشابه لاستیک بوده و امکان جویدن آن بسیار سخت و دشوار است.

شهروندی دیگر که در صف نان بود با گلایه بنده لب به سخن گشود و گفت: چندین بار که نان از نانوایی‌های  مختلف خریدم بمحض هوادهی، خشک و تکه تکه میشود و در هنگام مصرف امکان خوردن آن برای خود و خانواده مشکل ایجاد می‌کند و این است که دور ریز نان در سبد خانواده به رغم مشکلات اقتصادی بالا ،بالاتر می رود.

برای صحت بیشتر این نارضایتی ها به یک نانوایی در دهستانی در یکی از بخش ها رفتیم و با مردم گفتگو کردیم زیرا امروز در این مناطق ما شاهد هجوم میهمانان نیز هستیم که …..

روستاوندی گفت: سفید و شفاف بودن نان برخی از نانوایی‌ها باعث شده تا مردم نسبت به استفاده آنان از جوهر قند مشکوک شوند.

وی افزود: در صورتیکه استفاده از جوهر قند در این نانوایی‌ها اثبات شود باید  مسئولان مربوطه با آنانی که سلامت مردم را به مخاطره جدی انداخته‌اند بشدت برخورد و اجازه فعالیت به آنان ندهند.

****

/هرچند مسئولان برای ارتقای نان در شهرستان اقداماتی انجام داده‌اند اما باید با نظارت مستمر بر مراکز توزیع ارد و اختصاص ارد مرغوب به نانوایان و نظارت بر کار نانوایی‌ها رضایتمندی مردم و نانوایان حاصل شود.

بهتر است نانوایی‌های شهرستان در صورتی که آرد تحویلی آیتم لازم را نداشته باشد از پخت آن خودداری کنند و برگشت دهند.

تهیه و تنظیم/زلیخا صفری راسته کناری