به گزارش صفیر گیلان، آیین اختتامیه سی وششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با معرفی برترین ها برگزار شد. اسامی نامزدهای مسابقه سودای سیمرغ سی‌وششمین جشنوراه فیلم فجر در بخش‌های مختلف اعلام شد و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و «تنگه ابوقریب» با یازده نامزدی در رشته های مختلف رکوددار این دوره جشنواره بودند. «مغزهای کوچک […]

 

به گزارش صفیر گیلان، آیین اختتامیه سی وششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با معرفی برترین ها برگزار شد.

اسامی نامزدهای مسابقه سودای سیمرغ سی‌وششمین جشنوراه فیلم فجر در بخش‌های مختلف اعلام شد و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و «تنگه ابوقریب» با یازده نامزدی در رشته های مختلف رکوددار این دوره جشنواره بودند.

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی نامزد بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین نقش اول مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین طراحی لباس، بهترین صدابردار، بهترین صداگذار، بهترین تدوین و بهترین فیلمبرداری شد که در پایان ۴ سیمرغ بلورین دریافت کرد.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه «هنر و تجربه» بدون معرفی کاندید با حضور هیئت داوران بخش سودای سیمرغ به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

سیمرغ بهترین فیلم برگزیده تماشاگران با دعوت از منوچهر شاهسواری،مدیرعامل خانه سینما و ابراهیم داروغه‌زاده،دبیر جشنواره و با همراهی معاون اول رئیس جمهور،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی رسید.

هومن سیدی، زاده ۱۳۵۹ در رشت،کارگردان،فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون ایرانی است.

هومن سیدی پس از پایان دوره متوسطه و دریافت دیپلم گرافیک کار خود را با حضور در کلاس‌های انجمن سینمای جوان رشت و ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد.سپس به تهران آمد و در کلاس‌های بازیگری کارنامه به مدیریت پرویز پرستویی شرکت کرد.

وی در فیلم «یک تکه نان» همبازی رضا کیانیان شد و سپس نقش کوتاهی را در «چهارشنبه‌سوری» اصغر فرهادی ایفا کرد.

سیدی برای بازی در نقش اصلی «پابرهنه در بهشت» بهرام توکلی انتخاب شد.این فیلم اولین فیلم بلند بهرام توکلی بود که باعث شهرت او شد و سیدی هم کاندیدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشن خانه سینما شد.

از کارهای او در تلویزیون می‌توان به سریال‌های «راه بی پایان» همایون اسعدیان و «تا ثریا» ساخته سیروس مقدم و تله فیلم‌های «سایاب» محمدعلی سجادی و «اگر باران ببارد» روح‌الله حجازی اشاره کرد

در کارنامه هنری سیدی فیلم‌های دیگری مثل «خط ویژه» مصطفی کیایی،«نیمرخ‌ها» ساخته ایرج کریمی،«در مدت معلوم»، «پل خواب»،«مادری» و «مصادره»به چشم می‌خورد.علاوه بر دریافت جایزه بازیگری از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، در سی وسومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در بخش سودای سیمرغ به هومن سیدی برای فیلم «من دیه گو مارادونا» هستم تعلق گرفت.

هومن سیدی پس از ساخت چند فیلم کوتاه، اولین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۸۹ با نام «آفریقا» کارگردانی کرد.این فیلم در بیست   و نهمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.

سیدی به غیر از کارگردانی،به عنوان نویسنده و تدوینگر نیز در این اثر حضور داشت.او همچنین نویسنده و کارگردان تئاتر «روایت ناتمام یک فصل معلق» بوده ‌است.

از دیگر فعالیت‌های هومن سیدی آموزش هنرجویان بازیگری در آموزشگاه خودش است.او در فیلم‌هایش بازیگران جدیدی مثل «امیر جدیدی» و «یسنا میرطهماسب»را به سینمای ایران معرفی کرد. فیلم‌های هومن سیدی در مقام کارگردان عبارتند از «آفریقا»،«سیزده»،«اعترافات ذهن خطرناک من»،«خشم و هیاهو» و «مغزهای کوچک زنگ زده» می باشد.

وی بعد از موفقیت های داخلی و بین   المللی،دکترای افتخاری کارگردانی از شورای ارزشیابی هنرمندان،نویسندگان و شاعران کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرد.

ساخته‌های او جوایز متعددی از جشنواره‌های فجر و ورشوی لهستان و جشنواره فیلم پوسان کره جنوبی و شانگ های چین و جشنواره فیلم شهر دریافت کرده‌اند.

همچنین فیلم «کامیون» به نویسندگی و کارگردانی کامبوزیا پرتوی موفق به دریافت ۶ نامزدی و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد.

کامبوزیا پرتوی،زاده ۱۳۳۴ در رشت، فیلمنامه‌نویس و کارگردان اهل ایران است.

وی فیلم های «کامیون»، «پرده»،«کافه ترانزیت»، «ننه لالا و فرزندانش»،«افسانه دو خواهر»،«بازی بزرگان»، «گربه آوازخوان»، «گلنار» و «ماهی» را کارگردانی کرده است.

فیلمنامه های «فراری»،«محمد رسول الله»،«هر شب تنهایی»، «کافه ترانزیت»،«من ترانه ۱۵ سال دارم» و «دیشب باباتو دیدم آیدا» اثر کامبوزیا پرتوی است.

پرتوی پیشتر جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» به کارگردانی رسول صدرعاملی در سال ۱۳۸۰ را از بیستمین جشنواره فیلم فجر دریافت نموده است.