به گزارش صفیر گیلان،میرشمس مومنی زاده در حاشیه آغاز عملیات نشاءکاری برنج در اراضی کشاورزی روستای آبکنار بندرانزلی، به نقش مهم کشاورزی اشاره کرد و گفت:با توجه به نقش بسیار مهمی که کشاورزی در ایجاد اشتغال، درآمد و تامین غذای جامعه دارد،دارای اهمیت و حساسیت زیادی است. وی با بیان اینکه مسائل مربوط به حوزه […]

 

به گزارش صفیر گیلان،میرشمس مومنی زاده در حاشیه آغاز عملیات نشاءکاری برنج در اراضی کشاورزی روستای آبکنار بندرانزلی، به نقش مهم کشاورزی اشاره کرد و گفت:با توجه به نقش بسیار مهمی که کشاورزی در ایجاد اشتغال، درآمد و تامین غذای جامعه دارد،دارای اهمیت و حساسیت زیادی است.

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به حوزه کشاورزی را با حساسیت و جدیت پیگیری می کنیم،افزود:طی ماه های گذشته برنامه ریزی درخصوص مدیریت کشاورزی را شروع کردیم که شامل ۵ هزار هکتار زمین زراعی و ۲ هزار هکتار زمین باغی می شود و حدود یک هکتار از آن سطح زیر کشت کشاورزان است.

فرماندار انزلی،با اشاره به تهدیدات کشاورزی در این شهرستان،یادآور شد:شرایط جغرافیایی و اقلیمی به گونه ای است که اراضی ما از دو جهت خشکسالی و کمبود منابع آبی و همچنین غرقابی کشاورزی مورد تهدید قرار می گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد:در زمینه خشکسالی و کمبود منابع آبی نیز چون شهرستان بندرانزلی در انتهای شبکه آبرسانی سد سفیدرود است،مواقعی که با کمبود منابع مواجه می شویم کشاورزان دچار مشکل می شوند.از نظر غرقابی نیز اوقات و ایامی که نزولات آسمانی بیشتر از حد معمول باشد،از آنجا که سطح شهرستان از نظر ارتفاعی پایین تر است،اراضی کشاورزی ما غرقاب می شود و به همین خاطر برنامه ریزی کردیم که از این دو جهت کشاورزان دچار مشکل نشوند.

مومنی زاده،با بیان اینکه نیاز به چهل کیلومتر لایروبی داشتیم که بیست کیلومتر انجام شده و بیست کیلومتر باقیمانده از طریق آب منطقه ای در دست اجرا می باشد،گفت:به خاطر اینکه از همه ظرفیت ها و امکانات برای حمایت و تقویت کشاورزان استفاده کنیم،جهاد کشاورزی هفت کیلومتر لاینینگ در دستور اجرا دارد که در مصرف منابع آب صرفه جویی شود.

وی خاطرنشان کرد:در ارتباط با رعایت سیاست های اقتصاد مقاومتی از منابع آب موجود و چاه ها حدود هفت کیلومتر خط انتقال احداث گردیده که حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

فرماندار انزلی،با اشاره به آغاز نشاءکاری در شهرستان،متذکر شد:امروز اولین نشاءکاری در شهرستان را شاهد بودیم که روز مبارکی است و به کشاورزان تبریک می گوییم. امیدواریم که سال خوبی پیش رو داشته باشیم و برای کشاورزان سالی پرخیر و برکت باشد.

وی اظهار کرد:توصیه من به کشاورزان این است که هم اراضی کشاورزی خود را بیمه کرده تا از مزایای آن بهره مند گردند و هم با توجه به کمبود منابع آب در مصرف آب مدیریت و صرفه جویی کنند تا در فصل زراعی دچار مشکل نشوند.