به گزارش صفیر گیلان، فیروز فاضلی، در آیین اختتامیه جشنواره ملی فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی قرآنی آیات گیلان که در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به اخذ درجه یک هنری توسط انوش نصر (از هنرمندان برجسته تئاتر و تلویزیون گیلان) اظهار کرد: هویت استاد نصر از این مدرک نیست […]

به گزارش صفیر گیلان، فیروز فاضلی، در آیین اختتامیه جشنواره ملی فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی قرآنی آیات گیلان که در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به اخذ درجه یک هنری توسط انوش نصر (از هنرمندان برجسته تئاتر و تلویزیون گیلان) اظهار کرد: هویت استاد نصر از این مدرک نیست و در حقیقت استاد نصر و امثال ایشان هستند که به این درجه های هنری هویت می بخشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تعویق پیش آمده در برگزاری جشنواره، این تأخیر را نعمت شمرد و گفت: اول اردیبهشت روز جهانی سعدی است و همچنین هفته آینده نیز عید مبعث را داریم که می خواهم از این تلاقی بهره برده و ضمن قرائت شعری از سعدی، پیوندی با جشنواره آیات ایجاد کنم.

وی با بیان این که همه صاحب نظران فلسفه هنر و زیبایی شناختی آن، بر این امر وقوف دارند که هنر در ایران بعد از ظهور اسلام کاملاً تحت تأثیر قرآن کریم بوده است، افزود: جالب این است که آن هایی که حلقه را به یونان قدیم وصل می کنند نیز وقتی که وارد عرصه هنر ایرانی می شوند، معتقدند که روح قرآن بر بخش بزرگی از هنر ما حاکم است.

فاضلی ادامه داد: هنر یک شهود است و روح حاکم بر هنر ایرانی – اسلامی، روح قرآنی و احادیث است. می گویند اولین بحث ها را نیز راویان حدیث داشتند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: روح حاکم بر غزل قرائت شده نیز قرآن کریم است، و روایتی از داستان حضرت یوسف (ع)، با شهود هنری سعدی علیه الرحمه است.

در روایات قرآنی همه چیز برای ساخت یک اثر هنری آماده است

وی در ادامه با بیان این که امروزه روح حاکم بر همه فیلمنامه ها و نمایشنامه ها، روایت است؛ گفت: در قرآن کریم نیز یک راوی کل وجود دارد که نامحدود است و آن خداوند باری تعالی است.

فاضلی اضافه کرد: در روایات قرآنی، تمامی ابزار روایت و طرح های داستانی از جمله «صحنه»، انواع «شخصیت» همچون «اصلی»، «مخالف»، «همراز» و… وجود دارد و در حقیقت همه چیز برای ساخت یک اثر هنری آماده است؛ و جالب تر این که یک پلات هم دارد یعنی آغاز، اوج، گره افکنی و… در آن موجود است.

دبیر جشنواره ملی فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی آیات گیلان با بیان این که قرآن و عترت روح حاکم بر فرهنگ ملت ایران است، اذعان کرد: تمامی شاعران و نویسندگان بزرگ ما با قرآن عجین بودند و در خلق آثار خود از قرآن بهره می بردند.

فاضلی با تأکید بر این که فرهنگ ما با قرآن و عترت عجین شده است، افزود: این اُلفت در جای جای افکار و اندیشه های مردم ما بوده، هست و خواهد بود.

وی با تأکید بر این که باید با شهود هنری آیات قرآن را برای همگان به تصویر کشید، اذعان کرد: فیلم هایی چون حضرت یوسف، و حضرت مریم با استفاده از ابزار هنر برای ارائه مفاهیم دینی بسیار ماندگار شدند.

سخنرانی مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قزآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونمایی از بانک های اطلاعاتی «آثار جشنواره» و «اصحاب قرآن و عترت گیلان»، اهدای مدرک درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انوش نصر ماسوله و تقدیر از پروانه معصومی، دیگر هنرمند برجسته تئاتر و تلویزیون از دیگر بخش های این مراسم بود.

همچنین در این مراسم، از کتاب «اصول دین در پرتو کلام معصومین (ع)» نوشته آیت الله زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت رونمایی شد. این کتاب با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان به چاپ رسیده است.

در پایان این مراسم نیز از نفرات برگزیده بخش های مختلف جشنواره ملی فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی آیات گیلان تجلیل شد؛ فهرست برگزیدگان در سایت جشنواره به آدرس www.ayaategilan.ir منتشر شده است.