به گزارش صفیر گیلان؛به همت مرکز تحقیقات تروما و با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، دومین همایش ملی سالمندی، با محوریت “بازتوانی و تروما” صبح امروز، درسالن آمفی تئاتر دانشکده پزشکی برگزار شد. دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن اشاره به این مطلب که مقوله سالمندی برای کشور […]

 
به گزارش صفیر گیلان؛به همت مرکز تحقیقات تروما و با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، دومین همایش ملی سالمندی، با محوریت “بازتوانی و تروما” صبح امروز، درسالن آمفی تئاتر دانشکده پزشکی برگزار شد.
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن اشاره به این مطلب که مقوله سالمندی برای کشور ما و علی الخصوص گیلان، حایز اهمیت است، گفت:  جمعیت بالای ۶۰ سال ایران به  سرعت روبه رشد است و استان گیلان با متوسط ۱۳/۲ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال جزء سالمندترین استان  های کشور است و حتی بعضی از شهر های استان مانند رودسر و املش سالمند ترین شهر های کشور به شمار می روند. وی افزود: با داشتن چنین جمعیت سالمندی، الویت جامعه پزشکی و دست اندر کاران حوزه سلامت باید به مسائل و مشکلات پیش رو سالمندان و مخصوصا تروما در سالمندان معطوف شود. در این زمینه،  آسیب های جزیی و کوچک در سالمندان می تواند حیات آنها را تهدید کند.
دکتر یوسف زاده تصریح کرد: یک زمین خوردن ساده و افتادن از صندلی در سالمندان می تواند باعث خونریزی مغزی، شکستگی مهره، شکستگی لگن، شکستگی استخوان شود. در این راستا، بازتوانی و مسایل مربوط به پوکی استخوان و ضعف عضلانی در سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد.
با داشتن سبک زندگی مناسب در دوران جوانی و میانسالی می توان یک سالمندی بانشاط داشت
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: برای این که یک سالمندی با نشاط داشته باشیم، باید از ذخایر و منابع مالی خودمان در دوران جوانی و میانسالی به درستی استفاده کنیم و با بهره گیری از سبک زندگی مناسب که مرتبط با رژیم غذایی مناسب و فعالیت فبزیکی مناسب است یک سالمندی با نشاط داشته باشیم.
دکتر یوسف زاده چابک، با اشاره به این مطلب که دوره نوجوانی تاثیر بسزایی در دوران سالمندی دارد، تاکید کرد:  توجه به مقوله سالمندی بدون نگاه پیشگیرانه امکان پذیر نیست بنابراین بایستی به این مهم توجه شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دومین همایش ملی سالمندی گفت: برای مسوولیت پذیری و پاسخگویی در برابر نیاز‌های سلامت سالمندان، تحول در نظام سلامت، امری ضروری است.
دکتر شادمان نعمتی – معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به سه واژه سالمندی، تروما و توانبخشی به عنوان مباحث قابل توجه در حوزه سلامت، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مقوله لسالمندی و توانبخشی یک نگاه خاص و استراتژیک دارد، از این رو راه اندازی و تاسیس دانشکده توانبخشی از جمله برنامه های در دست اقدام دانشگاه است. همچنین، در بخش توانبخشی (کاشت حلزون گوش) به زودی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، راه اندازی می شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه -با اشاره به تدوین نقشه جامع علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان  تصریح کرد: راه اندازی کوهورت سالمندی نیز از جمله اقدامات دانشگاه برای بهبود زیرساخت های سلامت سالمندان در استان است.
دکتر اسماعیل ابراهیمی – رییس هیات ممتحنه بورد فیزیوتراپی ایران نیز ضمن حضور در این همایش، با اشاره به فرایند سالمندی و تاثیرات آن بر ستون فقرات به تشریح چگونگی ایجاد این تغییرات و راه های پیشگیری ازآن پرداخت.
پی نوشت: همایش ملی سالمندی دکتر حکیم زاده با محوریت بازتوانی و تروما، طی دو روز در ۶ پنل تخصصی و با حضور ۳۱ سخنران و برگزاری ۵ کارگاه در سالن آمفی تئاتر دانشکده پزشکی برگزار می شود. این همایش فردا، با حضور محمد تقی جغتائی -مشاور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی و دکتر مهین السادات عظیمی – ریاست اداره سلامت سالمندی وزارت بهداشت و دکتر امیر مسعود عرب-رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران به کار خود پایان داد.