صفیر گیلان/زلیخا صفری؛استاندار گیلان در حالی به رها سازی آب سد سفیدرود از ۸ اردیبهشت و  بر لزوم هم افزایی و همدلی مردم و مسئولان در مدیریت آب تاکید میکند که امیدوار است تا در سایه همدلی بتوان سال زراعی خوبی را سپری کرد. اما ما در یک خبری کوتاه رها سازی آب سد سفید […]

 صفیر گیلان/زلیخا صفری؛استاندار گیلان در حالی به رها سازی آب سد سفیدرود از ۸ اردیبهشت و  بر لزوم هم افزایی و همدلی مردم و مسئولان در مدیریت آب تاکید میکند که امیدوار است تا در سایه همدلی بتوان سال زراعی خوبی را سپری کرد.

اما ما در یک خبری کوتاه رها سازی آب سد سفید رود را فقط یکی از گامهای استاندار گیلان اعلام می کنیم و تاکید داریم که فرد اول استان کمی در دیگر بخشها نیز تامل کند.

استاندار لایروبی بیش از هزار کیلومتر از نهرها و شبکه های آبی گیلان در زمستان سال گذشته را برای مدیریت آب کشاورزی استان با تاثیرات مثبت اعلام می کند و  ما تاکید می کنیم استاندار محترم نهرها و کانالها را از نزدیک ببیند.

امروز با گشت زنی در پیج و صفحه تلگرامی برخی دوست داران محیط زیست و سمن ها ، دغدغه هایشان را دیدم و این دغدغه خودم نیز بوده و حتی در یک بازدید از این کانال دریافتم که زباله های دپو شده فراتر از انچه هست که می بینیم و حجم زباله سنگین تر از آب است.

جناب مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه گیلان به تعداد انگشتان یک دست تا روز رهاسازی آب  مانده لطفا اقدامی جهت لایروبی کانالها وپاک سازی بستر کانال از این همه اشغال وپلاستیک وزباله داشته باشید که یقینا بعد رهاسازی آب کانال همه ی زباله ها به مرداب و مزارع می رسند .

photo_2018-04-25_21-00-58

 و این حجم زباله در حالی در کانالهای منطقه فومنات جولان می دهند که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان هم از رها سازی آب سد سفید رود زودتر از موعد مقرر خبر می دهد و میگوید

با پایش شرایط استان و تصمیم کمیته تخصصی منابع و مصارف آب استان، رها سازی آب سد سفیدرود از ۱۰ اردیبهشت ماه به هشتم اردیبهشت ماه تغییر کرد.

وی نیز تأکید دارد کشاورزان عزیز از این فرصت حداکثر استفاده را در جهت کشت و عملیات زراعی و نشاء برنج داشته باشند.

و حال این سوال مطرح است که چرا  شخص تراز اول استان جناب دکتر سالاری که این همه تاکید بر رها سازی آب سد سفید رود برای مصارف کشاورزی دارد اندکی در لایروبی ها نظارت بیشتری نداشته و ایا  بحران فقط کم آبی در مزارع است یا اینکه این حجم از زباله خود بحرانی دیگر است.
 و ایا این حجم از زباله که حاصل حضور میهمانان و مسافران است ارمغان و تحفه ای  گرانبهاست یا اینکه ورود این حجم از زباله در کانالهای آب بر فومنات فاجعه زیست محیطی است.
حال اینکه جای محیط زیست و مدیران این حوزه کجاست ؟ ایا نمی شد با یک اقدام استانی و میدانی بثان جمع آوری سنبل آبی که در آب بندانهای گیلان جولان می داد و با اقدامی زیبا  جمع آوری شد به زباله های دپو شده نیز در گیلان  و کانالهای آب بر پایان داد.
با پیگیری خبرنگار صفیر گیلان چنین استنباط می شود که زباله ها در سطح  کانالهای آب بر فومنات و حاشیه آن سیمای بصری این منطقه و روستاهای در گذر کانال  را آشفته کرده است به گونه ای که هر رهگذاری با دیدن این مناظر این سؤال برایش پیش می آید که اینجا زباله دانی است یا محل گذر آب کشاورزی.
پس بیاید در یک مشارکت همگانی و مردمی آبی را که این هم برای نداشتن و یا کم داشتنش دغدغه داریم در کانالها و نهرها و……..و لایروبی شده رها سازی کنیم.
و بماند نقش مدیر جهاد کشاورزی گیلان؟؟؟
photo_2018-04-25_21-03-57