به‌گزارش صفیر گیلان، این جشنواره به مناسبت روزجهانی زبان مادری و با هدف تبیین اهمیت زبان به عنوان ابزاری مهم در مسیر تفکر و اندیشه‌ورزی و با همراهی کانون پرورش فکری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت و هم‌چنین انجمن زبان مادری گیلان(گیلان زاکان) برگزار‌شد. به‌گزارش روابط عمومی اداره […]

 

 

به‌گزارش صفیر گیلان، این جشنواره به مناسبت روزجهانی زبان مادری و با هدف تبیین اهمیت زبان به عنوان ابزاری مهم در مسیر تفکر و اندیشه‌ورزی و با همراهی کانون پرورش فکری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت و هم‌چنین انجمن زبان مادری گیلان(گیلان زاکان) برگزار‌شد.
به‌گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان،طی برگزاری این جشنواره که همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را به دنبال داشت، ضرورت پاس‌داشت از زبان مادری مورد توجه قرارگرفت و در این میان میهمانان برنامه در راستای اجرای برنامه‌های متنوع و هدف‌مند به این مهم پرداختند.
زبان مادری، بستر‌ساز تربیت انسان‌ها
مدیر‌کل کانون استان گیلان در این جشنواره به پیشینه و دلایل نام‌گذاری روزجهانی زبان مادری اشاره‌کرد و با یادآورشدن تنوع گویش‌ها و زبان‌ها در کشور گفت: این گوناگونی زبانی بستر‌ساز شکل‌گیری فرهنگی بالنده و پویاست .

07 (2)
اسفندیارضیائی هم‌چنین آیاتی از قرآن کریم را مورد توجه قرارداد و برهمین اساس تنوع زبانی را هدیه‌ای ازجانب پرودگارعنوان‌کرد.
اشاره به قانون اساسی و تاکید آن بر پاس‌داشت زبان مادری، ازدیگر مواردی بود که مورد توجه ضیائی قرارگرفت و وی در ادامه با مهم توصیف‌کردن حفظ زبان‌ها و گویش‌های بومی محلی تصریح‌کرد: این امر نیازمند تلاش همه افراد جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌ دستگاه‌های فرهنگی کشور است.
این مسوول فرهنگی درعین حال رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را یادآورشد و با اشاره به فعالیت‌های هدف‌مند این مجموعه فرهنگی در این زمینه اظهار‌کرد: انتشارکتاب‌های دوزبانه، برگزاری جشنواره‌ و همایش‌ها و هم‌چنین، برپایی کارگاه‌های مختلف فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی از جمله این فعالیت‌هاست .
مهم ارزیابی کردن توجه ویژه به بخش‌نوشتاری زبان‌ها و گویش‌های محلی و دعوت از صاحبان اندیشه و فعالان این حوزه برای همراهی با کانون، بخش دیگری از سخنان اسفندیارضیائی بود و وی درپایان از خانواده‌ها دعوت‌کرد تا در پاس‌داشت زبان مادری با کانون و دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشور همراه‌شوند.
استان گیلان نیازمند تالیف فرهنگ تطبیقی زبان گیلکی
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر رشت در این برنامه از ابداع زبان به عنوان بزرگ‌ترین اختراع بشر نام برد و با اشاره به اختراع خط، دستگاه چاپ و فضای مجازی گفت: این اختراعات زمینه ساز تحول‌اساسی در زندگی انسان بوده و بهره‌گیری درست ازاین فرصت‌ باید مورد توجه ویژه‌ قرار‌گیرد.

photo_2018-02-23_00-44-42
محمد حسن‌پور در این میان حفظ زبان محلی را از اولویت‌ها برشمرد و با مهم خواندن آشنایی با پیشینه و ظرافت‌های آن تصریح‌کرد: زبان مادری در گویش خلاصه‌نمی‌شود و معماری، پوشش و غذا نیز از جمله حامل‌های فرهنگی زبان مادری محسوب‌می شوند.
ضرورت پاس‌داشت میراث گذشتگان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دستگاه‌ فرهنگی در این مسیر، از دیگر مواردی بود مورد توجه محمد حسن‌پور قرار‌گرفت و وی با اشاره به نیاز امروز استان گیلان به تالیف فرهنگ تطبیقی زبان گیلکی، از تمامی دست‌اندرکاران این حوزه دعوت‌کرد به تحقق این امر کمک کنند.
پاس‌داشت زبان مادری نیازمند عزم جمعی
رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز از برگزاری جشنواره زبان مادری به عنوان فصلی تازه در صیانت از سرمایه‌های فرهنگی استان یادکرد و با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی مسوولان گفت: در سال آینده بودجه‌ی مناسبی از سوی شهرداری رشت برای تالیف فرهنگ تطبیقی زبان گیلکی اختصاص می یابد.

photo_2018-02-23_00-44-57
امیر حسین علوی هم‌چنین از برگزاری برخی از جلسه‌های شورای اسلامی شهر رشت به زبان محلی خبرداد و با بیان این‌که حفظ زبان مادری نیازمند عزم جدی و جمعی است، بر ضرورت ترسیم چشم‌انداز‌های مناسب در این مسیر تاکید‌کرد.
پاس‌داشت هویت فرهنگی، زمینه‌ساز تربیت انسانی‌های ارزش‌گرا
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی نیز شناسایی و حفظ فرهنگ، تاریخ و زبان اقوام را زمینه‌ساز تربیت انسان‌هایی باهویت و ارزش‌گرا دانست و با تبیین این مساله که پایبندی به کرامت، شرافت، انسانیت و هویت بومی بسترساز احترام به داشته‌های دیگران است، گفت: انسان دارای هویت خود را کوچک نمی‌شمارد و برای دیگران نیز احترام قایل است.

photo_2018-02-23_00-44-46
محمد حسن عاقل منش در همین حال به زبان و گویش‌های بومی استان گیلان اشاره و با بیان این که حفظ این میراث بسترساز حفظ برادری است بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ دستگاه‌های فرهنگی چون کانون پرورش فکری در نیل به هدف‌ها تاکید‌کرد.
ضرورت سرایش شعر و داستان‌نویسی به زبان مادری

محمد بشرا، نویسنده و پژوهش‌گر گیلانی نیز در این برنامه به اهمیت سخن‌گفتن مسوولان و اولیا به زبان محلی پرداخت و با اشاره به پیشینه‌ی زبان گیلکی گفت: همه بزرگانی که در این جمع حضوردارند، می توانند نقشی تعیین کننده در پویایی این زبان داشته باشند.
این محقق و گیلان‌پژوه در ادامه، ضرورت سرایش شعر و داستان‌نویسی به زبان مادری را در زنده نگاه‌داشتن گویش‌ و زبان‌های بومی و محلی مهم دانست و بر آغاز این تلاش ازخانواده تاکید‌کرد.

photo_2018-02-23_00-44-54
برپایه این گزارش قصه‌گویی، شعر‌خوانی و اجرای نمایش آیینی«رابه چره» از سوی مربیان و اعضای کانون و هم‌چنین پخش کلیپ زبان مادری و نماهنگی از زنده‌یاد میرابوالقاسمی، از یادگاران عرصه فرهنگ استان، دیگر برنامه‌های این جشنواره بود که تجلیل از مفاخر و هم‌چنین اعضای برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان همراه‌شد.

photo_2018-02-23_00-44-50 photo_2018-02-23_00-45-02