به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛جلسه بررسی نظام مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر دار در جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد. در این جلسه ابتداء نماینده سازمان بهداشت جهانی از دفتر منطقه شرق مدیترانه (EMRO ) ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد دانشگاه علوم پزشکی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛جلسه بررسی نظام مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر دار در جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

در این جلسه ابتداء نماینده سازمان بهداشت جهانی از دفتر منطقه شرق مدیترانه (EMRO ) ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:  سامانه مراقبت سندرومیک، رویه های استاندارد تعریف شده در سیستم پزشکی، سیستم اجرایی و بازخورد آن و همچنین انتخاب صحیح خانه های بهداشت در گیلان به شکل منظم و قابل قبولی اجرا شده است.

دکتر ترن  تصریح کرد؛سامانه نظام مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر دار در گیلان می تواند وقایع خطرناک را به سرعت شناسایی کرده و هشدارهای لازم را به مجموعه پزشکی مرتبط اعلام کند.

در این جلسه همچنین نماینده سازمان بهداشت جهانی از دفتر انگلیس در رابطه با این که چرا گیلان پایلوت این سامانه انتخاب شده است گفت: گیلان پیشرو در سیستم مراقبت های بهداشتی بوده و ما معتقدیم که در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از افراد متخصص و اگاه و کارشناس  استفاده شده است.

دکتر عثمان در ادامه با بیان این که نقش عامل انسانی مهم تر از سیستم مدرن و پیشرفته پزشکی است، گفت:شرط اصلی در نظام پزشکی مسئولیت پذیری اشخاص به ویژه پزشکان در زمینه درمان و سلامت مردم  است.

وی  به بازدید از بسیاری از کشورهای خاورمیانه اشاره و افزود : ایران در زمینه پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و با وجود سرعت پایین اینترنت در بعضی از نقاط حضور افراد مسئولیت پذیر به ویژه در سطح افراد رده بالا مسئولین جای خرسندی دارد.

 

دکتر لیون نماینده سازمان جهانی بهداشت از  دفتر فرانسه نیز به سهم اندک گیلان در بیمارهای واگیردار اشاره کرد و گفت: بیماری های واگیر دار در گیلان سهم زیادی ندارند.

ایشان تاکید کرد؛به نظر من سامانه های مختلف پزشکی باید برای ارتقاء وضعیت سلامت و بهداشت جامعه با هم ادغام شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه این نشست نیز با بیان اینکه این استان به عنوان استان پایلوت نظام مراقبت سندرومیک بیماری های واگیردار در منطقه مدیترانه انتخاب شده است، اظهار کرد:  کارشناسان سازمان بهداشت در یک سفر دو روزه از شهرهای آستارا و سیاهکل در گیلان بازدید و نحوه اجرای این سامانه را در گیلان را مورد بررسی قرار دادند.

شاهرخ یوسف زاده  در ادامه به ثبت ۱۵ نشانه بیماری های واگیر دار در سامانه نظام مراقبت سندرومیک بیماری های واگیر دار اشاره کرد و گفت: در مجموع ثبت نشانه های فوق امکان شناسایی ۱۷۰ نوع بیماری را در برابر مجموعه بهداشت و درمان فراهم می کند.

وی افزود:از سال ۹۵ این سامانه به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه اندازی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.