به گزارش صفیر گیلان ،استاندار گیلان با اعلام اینکه با اقدامات انجام شده، ۸۵ کیلومتر از خط ریلی راه آهن رشت – قزوین ریل گذاری شده است گفت:این پروژه تا فصل بهار آینده به بهره برداری می رسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان،دکتر محمدعلی نجفی در دیدار با مدیرعامل راه آهن جمهوری […]

 

به گزارش صفیر گیلان ،استاندار گیلان با اعلام اینکه با اقدامات انجام شده، ۸۵ کیلومتر از خط ریلی راه آهن رشت – قزوین ریل گذاری شده است گفت:این پروژه تا فصل بهار آینده به بهره برداری می رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان،دکتر محمدعلی نجفی در دیدار با مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تهران بیان داشت: با اعتباری که اخیرا دولت برای این پروژه اختصاص داده٬ کارها بر اساس زمانبندی در حال انجام است و می کوشیم این پروژه تا فصل بهار آینده به بهره برداری برسد.
وی اظهار کرد: برخی مشکلاتی که در نقاطی از این مسیر در بخش پل ها و تونل ها وجود داشت ٬ با پیگیری بخش های مربوطه و تامین مسائل مالی ان ٬ در حال رفع شدن است .
دکتر نجفی خاطر نشان کرد: ریل گذاری در پروژه راه آهن رشت – قزوین با جدیت بیشتری تداوم می یابد تا بتوانیم در بهار سال آینده این پروژه را به بهره برداری برسانیم.
وی با بیان اینکه احداث ایستگاه دیگری در میدان گیل رشت بمنظور رفاه مردم پیش بینی شده، اظهار کرد: برای احداث این ایستگاه نیز باید زمین های مردم خریداری شود که این امر در حال انجام است.
دکتر نجفی تصریح کرد: تاکنون ۸۵ کیلومتر از پروژه راه اهن رشت – قزوین ریل گذاری شده؛ موانعی که برای خرید ریل بود٬ به طور کامل برطرف شده و بخشی که مربوط به ساخت در داخل و واردات ریل بوده است نیز انجام خواهد شد.
وی گفت: بر این اساس و با تمهیدات اندیشیده شده، ریل گذاری مسیر راه آهن رشت قزوین سرعت می گیرد.
نجفی به خطوط دیگر راه آهن در گیلان و پیشرفت آنها نیز اشاره و بیان کرد: در پروژه رشت – آستارا خوشبختانه طرف آذری علاقه مند به سرمایه گذاری در این بخش است و ۵۰۰ میلیون دلار پیشنهاد دادند.
وی افزود: در کمیسیون مشترک که همین هفته با جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد، یکی از محورهای بحث همین موضوع خواهد بود.
وی در خصوص پیشرفت کار راه آهن آستارا – آستارا هم گفت: تعهداتی دو طرف داشته اند که یا انجام شده و یا در حال انجام است و طرف آذری هشت کیلومتر تعهدات خود را انجام داد و ساخت پل مشترک نیز انجام شده است.
دکتر نجفی با بیان اینکه دو کیلومتر داخلی نیز توسط راه آهن درحال انجام است٬ افزود: دشواری کار ما این است که باید زمینی به مساحت حدود ۷۰ هکتار که مالکانش مردم هستند، برای ریل گذاری و ساخت پایانه و بارانداز تملک شود.
وی ادامه داد: گاهی در افکار عمومی مطرح می شود که طرف آذری از ما جلوتر است، اما باید بدانیم که خط هشت کیلومتری که مربوط به تعهدات آنها بود ٬ از قبل آماده و آنها فقط ریل گذاری کردند درحالیکه ما بایستی برای ساخت ایستگاه و پایانه، زمین ها را تملک کنیم.
استاندار گیلان خاطر نشان کرد: اهتمام داریم تا با رفع مشکلات، تمامی مسیرهای راه آهن در زمانبندی های تعیین شده انجام شود.
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: اهتمام داریم پروژه قطعه راه آهن آستارا – آستارا تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
مهندس سعید محمدزاده افزود: درحال حاضر تملک زمین ها در این مسیر و کریدور در حال انجام است، تامین مالی برای تملک انجام شده و امیدواریم قبل از پایان سال جاری این قطعه به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به اهتمام به انجام تمامی مسیرهای پیش بینی شده راه آهن در گیلان در زمانبندی های تعیین شده گفت: با حمایت و پیگیری های درحال انجام٬ درصدد هستیم که براساس برنامه زمانبندی شده شرکت ساخت تا قبل از بهار سال آینده، پروژه ریلی رشت – قزوین را به بهره برداری برسانیم.
وی اظهار کرد: مذاکرات تامین مالی در پروژه رشت – آستارا به صورت قابل توجهی پیشرفت داشته و به صورت فاینانس قابل انجام است.
محمدزاده درباره اقدامات انجام شده در پروژه رشت – آستارا نیز گفت: این پروژه، پروژه ای است که از توجیه فنی اقتصادی بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه پروژه رشت – آستارا کریدور شمال – جنوب را فعال می کند و موجب ترانزیت در کشور می شود٬ گفت: مذاکرات مختلفی انجام و پیشنهادهای خوبی در رابطه با پروژه یاد شده دریافت شده که بخش های مربوطه در حال پیگیری این موضوع هستند.
محمدزاده تصریح کرد: چندین پیشنهاد وجود دارد که یکی از پیشنهادهای جدی از طرف جمهوری آذربایجان مطرح شده و امیدواریم که مسئله تامین مالی این پروژه نیز هر چه سریعتر به سرانجام برسد.