به گزارش صفیر گیلان/ سرزمین الیان از بخش سردار جنگل در روستاهایش اگر گذر کنید اسمهای روستا در نوع خود بی نظیر پر معنا و سراسر شگفتی و ادم را به نگاه مردم منطقه در گذشته دور می برد که چرا چنین اسمهایی پر معنا را به روستایشان اختصاص دادند . امروز در یک هوای […]

به گزارش صفیر گیلان/ سرزمین الیان از بخش سردار جنگل در روستاهایش اگر گذر کنید اسمهای روستا در نوع خود بی نظیر پر معنا و سراسر شگفتی و ادم را به نگاه مردم منطقه در گذشته دور می برد که چرا چنین اسمهایی پر معنا را به روستایشان اختصاص دادند .

امروز در یک هوای پاییزی بسیار مطبوع سری به روستای شالتوک زدیم تا در میان جنگل و درختان رنگ به رنگ در کنار مردمان منطقه باشیم و بیشتر از این روستا بدانیم .
در ابتدای گزارش در کنار دهیار منطقه و شورا خواستیم علت این نام و اسم را بدانیم .
مرتضی افروزه دهیار جوان دارای کارشناسی ارشد جقرافیا شالتوک را چنین معنا کرد؛شالتوک اسم روستاست در معنی فارسی یعنی شالی کاری و شالتوک یعنی برنج پوست بر نیاورده و برنج در ابتدا در پوسته ای به نام شالتوک قرار دارد البته شالتوک بعد از اینکه برنج سفید از ان استحصال شد دارای خواص دارویی فراوان است.
ولی متاسفانه امروزه در کارخانه های شالی کوبی این پوست از برنج جدا و بیشتر دور ریخته می شود در حالی که سرشار از ویتامین Bهست و نیز پروتئین و مواد معدنی و…
در حالی که مسافتی در روستا را طی می کردیم برایم سوال بود که چرا در این روستا شالیزار نیست و دهیار در پاسخ به سوالم گفت: ما در این روستا شالیزار نداریم و فقط چند هزار متر استخر و باغ تبدیل به شالیزار شده که به هکتار نمی رسد وی روستا را فاقد کارخانه شالیکوبی خواند و گفت: شاید گذشتگان برای احترام به شالی زار و برنج بخاطر محروم بودن از این نعمت الهی چنین اسمی روی روستا گذاشتند
در گذر مان در این روستای زیبا از مشکلات روستا جویا شدیم و دهیار و شورای محل چنین جواب دادند که برق روستا بسیار ضعیف است و اگر در این گذر تیر برقها را نگاه کنید اکثرا در حالت کج و افتادن هستند زیرا به علت اینکه خاک روستا رسی و باتلاقی استتیر برقها به این شکل درامده و ما بارها نامه نگاری برای جابجایی تیر برق را داشتیم.مرتضی افروزه با اشاره به اینکه جمعیت روستا طبق سرشماری سال ۸۵ با ۴۳ خانوار و ۱۶۷ نفر جمعیت بوده امروزه این امار تغییر و خانوار اضافه شده است.
افروزه شالتوک را فاقد طرح هادی خواند و گفت: در این روستا تعدادی خانوار از آب شرب محروم هستند و ما مجوز حفاری چاه عمیق را گرفتیم که انشاء اله در اینده با امدن اعتبارات اجرایی می شود.
وی تصریح کرد؛ اب اشامیدنی تعدادی خانوار روستا از میان رز است و گذر لوله از میان رز به شالتوک در داخل زمینهای شخصی که ما امروز درخواست جابجایی لوله را داریم و این درخواست دهیاری است.
وی در خصوص سرشماری گفت: ما سرشماری ۱۰۰ در ۱۰۰ اینترنتی را انجام دادیم و ان حاصل بردن روستائیان به مراکز ثبت نام در شهر بوده.

دهیار شالتوک از کاهش دامداری در این روستا خبر داد و گفت: در گذشته شغل اصلی مردم این روستا دامداری بوده است ولی امروز فقط دو خانوار در این روستا بیش از ۱۵۰ گوسفند دارند وبقیه در حد ۱۰ گوسفند زیرا امروزه هزینه خوراک و نگهداری دام بسیار بالا و این افت دام داری در روستای ماست .
وی از بسته بودن مدرسه روستا خبر داد و گفت این در حالی است که روستا ۱۵ دانش اموز ابتدایی دارد و مدرسه نیز هست ولی بسته و در حال تخریب.
دهیار شالتوک این روستا را با دو شهید سرافراز به نامهای شهید معصومی و رستم پور معرفی و گفت: خانواده این شهدا در کنارما در این روستا زندگی می کنند..
وی بحث گاز رسانی را یک بحث و پروژه ملی خواند و گفت: منابع طبیعی به روستا علارغم لوله گذاری مجوز برای علامک گذاری نمی دهد و تاکید دارد لوله ها برداشته شود و این روستا فاقد گاز است و برش عرضی جاده توسط اداره گاز ما را با مشکلات مواجه کرده است..
در گفتگو با دهیار و شورا و مردمی که از کنارشان گذر کردیم دریافتم که روستا در خصوص نامه نگاری و مکاتبات اداری و در خواستها در نوع خود دارای رتبه بالا است.
دهیار شالتوک به زمینهای بایر فراوان در این روستا اشاره کرد و گفت: علارغم وجود فراوان زمینهای چند هکتاری جوانان روستا فاقد زمینی برای ورزش کردن هستند و ما سخت پیگیر فضایی برای ورزش کردن جوانان هستیم. .
دهیار جوان شالتوک می گوید این روستا فاقد زمین کشاورزی و شالیزاری است و از روستاهای محروم منطقه ولی جهاد کشاورزی برای صدور پروانه ما را در منگنه قرار داده و پروانه ساختمانی در این روستا گرفتنش گذشتن از برو کراسی اداری سخت و غیر قابل گذر است.
افروزه دهیار شالتوک به قدمت ۹۵۰ ساله روستا اشاره و افزود: این روستا چون فاقد طرح هادی است دهیار نمی تواند عوارض ساخت بگیرد و در نتیجه اعتبارات دهیاری بسیار کم و فاقد تلفن و مدرسه و و دیگر کمبودها و نگاه مسئولان به روستا کم رنگ و در نتیجه از برخورداری نسبی نتوانسته بهرمند شود.
با گشت و گذار در روستا و دیدن زیبایی های ان و خانه های سنتی روستا خواستیم در کنار تعدادی از خانواده ها از جمله به نزد پدر و مادر شهدای روستا رفتیم البته فقط در کنار مادر و پدر شهید حسینعلی معصوم.
به خانه این شهید بزرگوار رفتیم و در اولین حضور دستان سردمان را در دستان گرم مادر شهید گذاشتم دستانی که زحمات و رنج در ان قابل لمس بود و امروز در کنار چراغ نفتی گرمتر و دقایقی پای در دل این خانواده پدر شهید به علت بیماری در رختخواب بود و مادر در سرمای کوهستان پرستار این پدر.
پدر شهید با لحن مهربانانه و سرشار از شوق از حضورمان تشکر و خواست تا مشکلات را بیشتر به گوش مسئولان برسانم و مادر که از سالهای دهه ۷۰ و حضور نماینده وقت ان سالها جناب شفعیی در شهرستان فومن در حضور به این روستا گفت: من در ان سال از نماینده در خواست راه و آب شرب را کردیم و امروز همچنان راه روستایی ما خراب و عبور و مرور سخت است.
ما نیز از حضور در این خانه و در کنار چراغ نفتی نشستن و سرما و رطوبت که ازار دهنده بود امیدوار شدیم تا مسئولان امر زودتر گاز را به این خانه های سنتی سراسر گرما و عشق برسانند و زیرا ما مدیون خانواده شهدا هستیم.
به علت خرابی راه و بارندگی نتوانستیم در منزل شهید دیگر حاضر شویم و با اهالی خوب روستا که هر کدام خواستهایی داشتند و گرفتن تصاویر با مردمان مهربان منطقه خدا حافظی و امیدوار شدیم اندکی از گفته هایشان را به گوش مسئولان برسانیم.
با روستاییان مهربان روستا خداحافظی کردیم و در پایان نگاهی به این کوهستان سراسر رنگ که تصویر زیبا در ذهن نقاشی می کرد
تهیه گزارش زلیخا صفری راسته کناری