صفیر گیلان، محمدرضا محسنی با بیان اینکه شهرستان شفت بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: شفت را می‌‌توان یکی از روستایی‌ترین شهرستان‌های گیلان دانست. وی با بیان اینکه شهرستان شفت ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد اما به دلیل عقب ماندگی‌های بسیاری که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه یافته […]

 

صفیر گیلان، محمدرضا محسنی با بیان اینکه شهرستان شفت بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: شفت را می‌‌توان یکی از روستایی‌ترین شهرستان‌های گیلان دانست.

وی با بیان اینکه شهرستان شفت ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد اما به دلیل عقب ماندگی‌های بسیاری که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه یافته گیلان است، گفت: علیرغم اینکه شفت در سال ۷۴ از فومن جدا و بعنوان شهرستانی جدید معرفی گردید ولی بسیاری از شاخص‌ها و زیرساخت‌ها همچنان در حد بخش مانده بود و مردم از انباشتگی مشکلات رنج می‌بردند.

فرماندار شفت ادامه داد: شهرستان شفت دارای ۱۰۰۰ کیلومتر شبکه برق است که با توسعه شهرها و روستاها و نیز روی کار آمدن سبک زندگی مدرن کارکرد قبلی را نداشتند و فرسوده محسوب می‌شدند از اینرو باید در این زمینه اقدامات لازم صورت می‌گرفت. در سایر حوزه‌ها از جمله آب شرب روستایی و راهسازی نیز با مطالعات صورت گرفته برای بهبود وضعیت برنامه‌ریزی شد.

محسنی با اشاره به اینکه قبل از آغاز به کار دولت یازدهم، مشکلاتی که در حوزه مدیریت یارانه‌ها و سیاست‌های پرداخت وجود داشت معضلات بسیاری را متوجه واحدهای صنعتی کرد از اینرو دولت تدبیر و امید پایداری مشاغل را در اولویت سیاست‌های خود قرار داد افزود: در حال حاضر شهرک صنعتی شهرستان شفت دارای ۳۵ واحد صنعتی فعال است که در سطح استان گیلان جایگاه خوبی دارند. در سال ۹۵ برای رونق فعالیت واحدهای صنعتی داخل شهرک و نیز بیرون از آن، ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

فرماندار شفت گفت: در زمینه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی که با هدف استفاده از ظرفیت روستاییان و جلوگیری از مهاجرت به شهرها صورت گرفت، طی سال ۹۶ در مجموع یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان برای شهرستان شفت در نظر گرفته شد که کاملا جذب شد؛ در سال جاری نیز ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار در این زمینه برای دستگاه های اجرایی شهرستان تصویب شده است.

وی با بیان اینکه احداث ۵ هزار واحد بوم گردی در گیلان در دستور کار قرار دارد و از این میزان ۳۶۰ واحد برای شهرستان شفت در نظر گرفته شده است، گفت: از مجموع ۳۶۰ واحد بوم گردی که برای شهرستان شفت هدف گذاری شده است، تاکنون ۲۴ پرونده برای احداث ۱۹۹ واحد تشکیل شده است و ۵ نفر نیز به بانک معرفی شده‌اند.

وی افزود: شفت تنها شهر استان بود که نه تنها از سیستم فاضلاب بی بهره بود بلکه طرح مطالعاتی نیز در این زمینه نداشت. اواخر سال ۹۵ تهیه طرح مطالعاتی فاضلاب شفت را در بودجه شهرستان پیش بینی کردیم و اکنون در مراحل پایانی قرار دارد و در حال انجام اقدامات لازم برای گرفتن اعتبار برای این امر هستیم.

وی از اجرای طرح فاضلاب منطقه امامزاده ابراهیم نیز خبر داد و گفت: فاز اول اجرای این طرح با ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار به انجام رسید و از جمله اقدامات خوب دولت در این شهرستان به شمار می‌آید. در منطقه امامزاده اسحاق نیز با مشکل آب شرب مواجه بودیم و با وجود اینکه عملیات آبرسانی انجام شده بود اما عدم پایداری آب مشکل آفرین بود که سال گذشته اعتبار لازم در این زمینه نیز تامین شد .

شاخص گازرسانی در شفت از شاخص کشوری و استانی پایین‌تر است

وی با بیان اینکه شاخص گازرسانی در کل کشور ۹۵ درصد، در گیلان ۹۳.۵ درصد و در روستاهای شهرستان شفت ۹۱ درصد است افزود: با وجود اینکه بخش مرکزی شهرستان شفت بعنوان بخش سبز مطرح می‌باشد، گازرسانی به ۱۳ روستایی که در محدوده سد لاسک قرار گرفته‌اند تاکنون میسر نشده است که البته در حال پیگیری هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولید در شهرستان شفت گفت: این شهرستان ۱۴ هزار و ۳۳۲ هکتار شالیزار دارد و با تولید سالانه بیش از ۴۰ هزار تن برنج و همچنین تامین مقدار قابل توجهی گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهیان گرم آبی و سردآبی نقش بزرگی در تامین سبد غذایی استان دارد.

محسنی تولید سالانه ۳۰۰ تن عسل و ۹۰ تن پیله ابریشم در این شهرستان را گویای ظرفیت‌های این شهرستان است.

بسیاری از استخرهای ماهی زیر کشت برنج رفتند

وی با بیان اینکه امسال در شهرستان شفت بسیاری از استخرهای ماهی نیز زیر کشت برنج رفتند یادآور شد: این امر موجب اضافه شدن حدود ۹۰ هکتار به سطح زیر کشت برنج در این شهرستان شد و به همین جهت افزایش تولید برنج در شهرستان شفت نسبت به سال قبل پیش بینی می‌شود.

فرماندار شفت اذعان کرد: لایروبی ۴۰ کیلومتر از انهار و بازسازی سردهنه‌ها از جمله اقداماتی است که در این راستا به انجام رسیدند.

محسنی با بیان اینکه بیش از یک دهه از تصویب سد لاسک می‌گذرد و به دلیل برخی مسائل زیست محیطی این پروژه مسکوت ماند افزود: اکنون طرح‌های مکملی برای این پروژه تعریف شده است و با پیگیری‌های صورت گرفته و با حضور وزیر نیرو عملیات احداث این سد آغاز شد.

وی گفت: تعیین تکلیف سد لاسک یکی از مهمترین مطالبات مردم بود چراکه بلاتکلیفی این طرح سال ها موجب شده بود که امکان هرگونه ساخت و ساز، آبرسانی و ارائه خدمات در ۱۳ روستای حاشیه آن وجود نداشته باشد.

محسنی با بیان اینکه دولت با تجهیز اراضی کشاورزی دو هدف را دنبال می‌کند؛ افزایش سطح زیر کشت و مدیریت آب گفت: اراضی کشاورزی شهرستان شفت برای اجرای این طرح هدف‌گذاری شد و در این راستا تجهیز اراضی کشاورزی یکی از دلایل رشد تولید محصولات کشاورزی در شهرستان شفت به شمار می‌آید و با توجه به این امر می‌توان نتیجه گرفت که اجرای این طرح موفقیت آمیز بوده است.

وی ادامه داد: در ابتدای سال ۹۶روستای گیلده واقع در بخش مرکزی شفت بعنوان روستای بدون بیکار معرفی شد. دلیل این معرفی وجود ظرفیت‌های مختلف در این روستا بود که سهم قابل توجه گیلده در تولید صنایع دستی استان، تولید برنج مرغوب و تولید انبوه گل محمدی از جمله آن‌ها است. سال گذشته حدود ۷ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گل محمدی رفت و جشنواره گل محمدی پس از ۶ سال وقفه در شهرستان شفت برگزار شد و مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

فرآوری محصولات کشاورزی و گردشگری از موارد جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی است

فرماندار شفت فرآوری محصولات کشاورزی و گردشگری را یکی از موارد مورد تاکید برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این شهرستان عنوان کرد و گفت: در بخش صنعت، ارتباط بسیار خوبی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داریم و تلاش کردیم از اشخاصی که قدرت سرمایه گذاری در شهرستان دارند حمایت کنیم.

وی با اشاره به وجود حدود ۵۵۰ آب بندان با ۹۸ پهنه در شهرستان شفت که بخش قابل توجهی از این‌ها ظرفیت گردشگرپذیری دارند گفت: طی چند هفته اخیر با نشستی که با سرمایه‌گذاران داشتیم برای بهره‌گیری از ظرفیت ۴ آب بندان در این رابطه رایزنی شده است .

موانع بکارگیری جوانان مستعد مربوط به نظام اداری کشور است

وی با تاکید بر اینکه در زمینه بکارگیری جوانان مستعد متاسفانه موانعی وجود دارد که به نظام اداری کشور مربوط می‌شود، گفت: با این وجود تلاش داریم از ظرفیت بانوان و جوانان شایسته در حد امکان بهره ببریم.

محسنی خاطرنشان کرد: بدون شک جامعه‌ای که نقد نشود پویا نخواهد بود. از نقدی که دلسوزانه و راهنما باشد استقبال می‌کنیم و از رسانه‌ها نیز انتظار داریم فارغ از نگاه‌های سیاسی، نگاه نقادانه خود را حفظ کنند./ایسنا