به گزارش صفیر گیلان؛دکتر انوش دهتانی مقدم ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز پزشک در بیمارستان رازی رشت  پیشگیری را به‌عنوان نخستین مقوله سلامت خواند وگفت: باید به مقوله بهداشت در زندگی افراد توجه شود چراکه عدم توجه به مقوله بهداشت یکی از عواملی است که باعث مرگ‌ومیر و ازکارافتادگی مردم گیلان می‌شود. […]

به گزارش صفیر گیلان؛دکتر انوش دهتانی مقدم ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز پزشک در بیمارستان رازی رشت  پیشگیری را به‌عنوان نخستین مقوله سلامت خواند وگفت: باید به مقوله بهداشت در زندگی افراد توجه شود چراکه عدم توجه به مقوله بهداشت یکی از عواملی است که باعث مرگ‌ومیر و ازکارافتادگی مردم گیلان می‌شود.

وی با بیان اینکه  مقوله بهداشت مهمترین عامل تأمین و تضمین سلامت مردم است گفت:این مقوله  نیاز به تلاش جمعی و همگرایی مردمی دارد تا با پیشگیری و تأمین سلامتی، مردم زیر بار هزینه‌های سرسام‌آور درمان قرار نگیرند.

دکتر دهتان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عامل به خطر افتادن سلامت مردم گیلان و عامل مرگ و میر فشار خون،استعمال دخانیات،دیابت ،سرطان ها و بیماری عروقی و  … است گفت:لصحاب رسانه بعنوان یک رکن اصلی می توانند در کاهش عوامل تسهیل کننده بیماریها نقش آفرینی کنند.

وی از رسانه ها خواست تا به کمک سیستم سلامت  امده و در کنار ادارات و سازمانها تضمین کننده سلامتی مردم شوند.

رئیس بیمارستان رازی رشت پیوند اعضای کلیه، کبد، قلب، ریه، لوزالمعده و حتی روده را از مقوله‌های درمان‌های نوین پیوند اعضا دانست و تصریح کرد: درگذشته پیوند کلیه از فرد زنده انجام می‌شده که این پدیده در ۹۹ درصد از کشورهای جهان مرسوم نبوده چراکه آن‌ها معتقدند این پیوند نیز باید از موارد مرگ مغزی صورت بگیرد.

رئیس واحد فراهم آوری پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کیفیت زندگی بیمارانی که دچار ناراحتی کلیه هستند اظهار کرد: علاوه بر تأثیر این بیماری بر کیفیت بیماران کلیوی، هزینه‌های بالای این بیماری نیز زندگی آنان را تحت شعاع قرار داده به‌طوری‌که در سال هر بیمار کلیوی هزینه های میلیونی را  متحمل می شوند.

ایشان کشور اسپانیا را پیشتاز در اهداء عضو خواند و گفت: در دنیا پیوند عضو به دو صورت یکی طبق قانون اهداء عضو و دیگری رضایت مندی خانواده انجام می شود که کشور ما در دسته دوم یعنی با رضایت خانواده انجام می پذیرد.

دهتانی مقدم با اشاره به اینکه در کشور ما بیشتر گروه‌های سنی که با مرگ مغزی اهدای عضو می‌کنند از گروه‌های سنی جوان محسوب می‌شوند اما در کشورهایی مانند اسپانیا متوسط سن اهداکنندگان ۶۵ سال است.

وی با اشاره به آمار بالای تصادف در کشور که موارد مرگ مغزی را افزایش می‌دهد گفت: در سال در سال ۹۴ ما ۱۴ مورد اهداء عضو و در سال ۹۵  هم ۴۰ مورد و در سال ۹۶ این عدد به ۲۱ مورد و در سال جاری تا امروز ما ۹ مورد اهدای عضو از موارد مرگ مغزی صورت گرفته است را داشتیم.

رئیس بیمارستان رازی رشت با اذعان به اینکه در خرداد ۹۶ پیوند کبد را در گیلان راه‌اندازی کردیم بیان کرد: سالانه بین سه تا چهار هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌افتد که تنها حدود ۹۰۰ مورد به مرحله اهدا می‌رسد و این ناشی از عدم رضایت خانواده به اهدای عضو است.

رئیس واحد فراهم آوری پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اهمیت ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور افزود: هر مرگ مغزی می‌تواند حداقل۵۰ نفر را به زندگی برگرداند، این عدد، قابل‌توجه بوده و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی با بیان اینکه یک‌سوم بیماران دیالیزی می‌توانند پیوند شوند گفت: بیشترین نیاز به پیوند در گیلان پیوند کلیه است چراکه بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون در گیلان بالاست.

عدم پوشش بیمه ای پیوند کبد یکیمشکلات حوزه درمان

رئیس بیمارستان رازی رشت با تأکید بر اینکه بیش از هزار و ۱۰۰ بیمار دیالیزی در گیلان وجود دارد بیان کرد: از میان بیماران کلیوی که شرایط پیوند را دارا هستند ۱۴۶ مورد در نوبت پیوند کلیه قرار دارند.

رئیس واحد فراهم آوری پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی گیلان با انتقاد از عدم پوشش بیمه‌ای در پیوند کبد گفت: متأسفانه بیمه‌ها پیوند کبد را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و این‌یکی از مشکلات این حوزه درمانی است.

دهتانی مقدم با اشاره به هشت پیوند کبد از خرداد سال گذشته تاکنون بیان کرد: در پیوند اعضا از اهداکنندگان، هیچ تغییر شکلی در ظاهر اهداکننده ایجاد نمی‌شود تا موجب ناراحتی برای خانواده اهداکنندگان فراهم نشود.

وی با اشاره به پیوند اعضای قطع‌شده بیماران مانند قطع انگشت و پیوند دوباره آن افزود: پیوندهای این‌چنینی شرایط خاصی دارد اما متأسفانه تعداد نیروهای فوق تخصصی برای پیوند اعضایی مانند انگشت کم است.

IMG_2446

رئیس واحد فراهم آوری پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در آینده نزدیک مرکز پیوند مغز استخوان نیز در گیلان راه‌اندازی می‌شود اظهار کرد: در سال جدید همه بودجه‌های درمانی کاهش پیداکرده اما ما در تلاش هستیم تا منابع مالی این پیوند را فراهم کنیم .

وی با اشاره به برگزاری جشن «نفس» در تاریخ ۱۵ شهریور سال جاری در سالن نیروی انتظامی گفت: رسانه‌ها باید در فرهنگ‌سازی این مسئله زندگی‌بخش بیشتر تلاش کنند و در نهادینه کردن این مهم اهتمام بیشتر داشته باشند./زلیخا صفری