به گزارش صفیر گیلان؛سید هاشم موسوی ، هر جامعه ای را نیازمند گفت وگو دانست و اظهار کرد: مشکل اساسی جامعه امروز ما فقدان مهارت گفت وگو و شنیدن صحبت های طرف مقابل است. وی گفت وگو و مناظره را راهکاری برای زندگی دانست و یادآور شد: زندگی آینده ما در گرو گفت وگوست و باید از فضاهای گفت وگو و […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛سید هاشم موسوی ، هر جامعه ای را نیازمند گفت وگو دانست و اظهار کرد: مشکل اساسی جامعه امروز ما فقدان مهارت گفت وگو و شنیدن صحبت های طرف مقابل است.

وی گفت وگو و مناظره را راهکاری برای زندگی دانست و یادآور شد: زندگی آینده ما در گرو گفت وگوست و باید از فضاهای گفت وگو و مناظره برای انتقال دانسته های خود استفاده کنیم.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه هرچقدر در سطوح مختلف خانواده و اجتماع گفت وگو داشته باشیم از تنش ها کاسته می شود، تصریح کرد: در اکثر مواقع عصبی می شویم و از خشونت استفاده می کنیم، زیرا نمی توانیم از طریق حرف زدن به راه حل مناسب برسیم و دیگران را متقاعد کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به برگزاری هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، افزود: «مناظره» این حس را به جامعه منتقل می کند که گفت وگو باید پایه های علمی و استدلالی داشته باشد. در واقع در مناظره یاد می گیریم که به یکدیگر احترام بگذاریم و اخلاق را رعایت کنیم.

وی تفاوت انسان با سایر موجودات را در عنصر گفت وگو دانست و بیان کرد: هرچقدر کرسی های گفت وگو و مناظره را در محیط های آموزشی – اجتماعی مانند دانشگاه بسط دهیم، به گسترش فرهنگ گفت وگو و نهایتا تعامل بهتر انسان ها کمک کرده ایم و که به زندگی بهتر می انجامد.

موسوی، با بیان اینکه در مناظره باید داده های قوی داشته باشیم، گفت: در جامعه ما گزاره های فراوانی در حوزه های علمی، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… وجود دارد که می توان پیرامون آنها به بحث و گفت وگو نشست، اما متاسفانه فرهنگ مناظره هنوز نهادینه نشده است و گاها علاقمند به پذیرش حرف های دیگران نیستیم.

وی ضمن تقدیر از سازمان دانشجویان ایران معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کشور جهت برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی، عنوان کرد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به دنبال ترغیب جوانان به ویژه دانشجویان برای گام برداشتن در مسیر گفت وگو و تعامل درست و منطقی با دیگران است، زیرا جامعه پذیری در محیط های آموزشی بیشتر صورت می گیرد.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، آسیب های اجتماعی، مسائل زیست محیطی، حفاظت از منابع طبیعی و خشونت های خیابانی را از جمله گزاره های مناسب جهت مناظره در کشور به ویژه استان دانست و خاطرنشان کرد: امیدوارم برگزاری اینگونه مسابقات همچنان ادامه داشته و استان گیلان پیشرو باشد.

به گزارش ایسنا، مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان به همت جهاددانشگاهی استان گیلان از ۲۱ لغایت ۲۵ مرداد ۹۷ در دانشگاه پیام نور رشت برگزار شد. در این راستا، مرحله منطقه ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان نیز با حضور تیم های شرکت کننده از استان های اردبیل، زنجان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین و گیلان از ۲۹ مهر لغایت ۲ آبان ۹۷ در دانشگاه گیلان برگزار می شود.

این مناظره به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان و با مشارکت سایر نهادهای فرهنگی استان برگزار می‌شود./ایسنا