صفیر گیلان؛شهردار  رشت در سومین کنفرانس ملی و دانشجویی اقتصاد کشاورزی ایران که صبح شنبه با حضور فاطمه قدیمی حرفه مدیر برنامه های شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو دررشت و جمعی از مسئولان و دانشجویان سراسر کشور در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد بر لزوم استفاده از ظرفیت های راه ابریشم […]

 

 

صفیر گیلان؛شهردار  رشت در سومین کنفرانس ملی و دانشجویی اقتصاد کشاورزی ایران که صبح شنبه با حضور فاطمه قدیمی حرفه مدیر برنامه های شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو دررشت و جمعی از مسئولان و دانشجویان سراسر کشور در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد بر لزوم استفاده از ظرفیت های راه ابریشم و ارتباط حوزه کشاورزی و بین الملل تاکید و اظهار کرد: باید با وظیفه مداری، هم در حوزه علمی و دانشگاهی و هم در حوزه اجرا، صنعت کشاورزی را پیش ببریم.

 

مسعود نصرتی با اشاره به وجود ۴۱ شهری که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند و وجود ۷ منطقه آزاد تجاری در این مسیر خاطر نشان کرد: ارتباط میان صنایع کشاورزی در این شهرها و مناطق باید به هم گره بخورند تا بتوان از آن بهره برداری کرد.

وی ضمن بر شمردن ویژگی های جاده ابریشم ایران و تاثیر هزار و ۷۰۰ ساله آن تصریح کرد: وضعیت فعلی این کشور با جایگاه کشاورزی فعلی و شعار یک جاده، یک کمربند درمحور جاده ابریشم برای چین حائز اهمیت فراوانی شده است.

رییس مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم گفت: در گذشته امورات کشاورزی، تولید، بازرگانی و اقتصاد به صورت نانوشته در مسیرهای آبی و خاکی انجام می شد اما امروز برنامه ریزی های نوینی در مجموعه جهانی شهرهای ابریشم در ایران تدوین شده است.

 

به گفته نصرتی عرضه محصولات کشاورزی در واردات و صادرات یکی از فضاهای اقتصادی موجود در تجارت جاده ابریشم است.

وی با اشاره به مشکلات و محدودیت های منابع آبی کشور افزود: شرایط تولید و تبادل محصولات کشاورزی در جاده ابریشم به دلیل محدودیت های آبی مهیا نیست.

شهردار رشت ادامه داد: نگاه درستی نیست اگر بخواهیم هنوز به صادرات و واردات قبلی بپردازیم زیرا همه چیز تغییر کرده و اقتصاد کشاورزی نیز باید تغییر کند.

 

نصرتی تاکید ‌کرد: برای موفقیت در اقتصاد کشاورزی نیاز است که از ظرفیت های آب و خاک کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم استفاده شود.

وی با ذکر مثالی از کشور تاجیکستان گفت: براساس تفاهم نامه امضا شده با این کشور در سال گذشته، اعلام شد که ایران آمادگی دارد تا بسیاری از محصولات کشاورزی ایرانی و غیرایرانی را در تاجیکستان تولید و عرضه کرده و از این طریق در آن کشور، اشتعالزایی نیز به وجود آورد.

رییس مجمع جهانی شهرهای ابریشم افزود : علاوه بر مباحث بازرگانی، سیاسی و اقتصادی خاص، جایگاه کشاورزی در عرصه فعلی جاده ابریشم نیز باید تغییر کند.

 

نصرتی با اشاره به وجود ۵۸ کشور، ۳۰۰ شهر اصلی و ۹۰۰ شهر و روستای فرعی از شرق چین ‌تا غرب اروپا در مسیر جاده ابریشم اظهار داشت: تبادل و تعامل با این کشور ها در سطوح کشاورزی میسر است و می توان برای تولید عرضه محصولات با منابع آبی فعلی، مدیریت و برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اینکه نگاه سنتی خودکفایی کشاورزی باید کنار گذاشته شود تاکید کرد: عرصه بین المللی جاده ابریشم این‌ظرفیت را ایجاد می کند که از تمام کشورها و شهرهای واقع در مسیر به نحو مناسب بهره برداری کنیم.

شهردار کلانشهر رشت گفت: شاید نیاز نباشد در تمام بندهای مربوط به کشاورزی خودکفا شویم زیرا عرصه بین المللی این امکان را فراهم کرده تا از تمام ویژگی های همدیگر از راه تبادل استفاده کنیم.

نصرتی با اشاره به تفاهم نامه امضا شده با کشور چین توسط رییس جمهور در سال ۲۰۱۶ ادامه داد: از تعداد ۱۷ تفاهم نامه ۶ تفاهم نامه مربوط به جاده ابریشم بود که صنعت کشاورزی جزو توافق های اصلی تفاهم نامه امضا شده میان ایران و چین بود.