به گزارش صفیر گیلان،باتوجه به شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی استان ها ، نشست هماهنگی مبارزه با این بیماری به ریاست استاندار گیلان و با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان و تنی چند از مسئولین استانی برگزار شد. به گزارش صفیر گیلان، در این نشست محمد علی نجفی با […]

 

به گزارش صفیر گیلان،باتوجه به شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی استان ها ، نشست هماهنگی مبارزه با این بیماری به ریاست استاندار گیلان و با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان و تنی چند از مسئولین استانی برگزار شد.
به گزارش صفیر گیلان، در این نشست محمد علی نجفی با تأکید بر لزوم اطلاع رسانی صحیح به مردم درخصوص راههای پیشگیری از سرایت بیماری‌های پرندگان گفت : خوشبختانه با پیش‌بینی‌های انجام شده وضعیت مبارزه با این بیماری پرندگان تحت کنترل است.
وی با بیان اینکه ابتلا‌ء به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در ۵۰ کشور گزارش شده است گفت : تاکنون هیچ موردی از ابتلاء این بیماری به انسان در جهان گزارش نشده است اما باید مراقبت کرد تا به طیور سنتی وصنعتی سرایت نیابد.
استاندار گیلان با تأکید براینکه تاکنون هیچ کدام از مرغداری‌های گیلان دچار این مشکل نشده اند گفت : مرغهای تولیدی در گیلان از لحاظ عدم ابتلاء به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان سالم است. وی با از آنجا که پرندگان وحشی مهاجر به عنوان مهمترین عامل ورود آلودگی محسوب می شوند گفت : با رعایت نکات بهداشتی نظیر عدم تماس مستقیم انسان و پرندگان سنتی با پرندگان آلوده زنده و به پختن کامل طیور و تخم‌مرغ خطری متوجه مصرف کنندگان نیست.
نجفی با اشاره به ممنوعیت صید شکار پرندگان تا اطلاع ثانوی گفت : بازرسی‌های میدانی از سوی دامپزشکی و حفاظت محیط زیست از مناطقی که احتمال شیوع این بیماری دارند بصورت مداوم انجام می‌شود.وی خاطر نشان کرد در سال‌های گذشته مردم تجربه‌ی مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان را به خوبی دارند و اطلاع رسانی‌های لازم از طریق سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل دامپزشکی و همینطور صدا و سیما و رسانه‌ها انجام پذیرد.