به گزارش صفیر گیلان، این نشست به منظور ترسیم برنامه‌های استانی روزجهانی و هفته ملی کودک که از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه و با شعار «آینده‌ را باید ساخت» در سراسر کشوربرگزار‌می‌شود، صورت‌گرفت. برپایه این گزارش، در این نشست که با حضور مدیر‌کل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان و نمایندگان عالی دستگاه‌های مرتبط […]

 

 

به گزارش صفیر گیلان، این نشست به منظور ترسیم برنامه‌های استانی روزجهانی و هفته ملی کودک که از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه و با شعار «آینده‌ را باید ساخت» در سراسر کشوربرگزار‌می‌شود، صورت‌گرفت.

image_2018_9_28-23_4_29_726_C8C
برپایه این گزارش، در این نشست که با حضور مدیر‌کل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان و نمایندگان عالی دستگاه‌های مرتبط تشکیل‌شد، حاضران به طرح دیدگاه‌‌ها و ارایه‌ی نقطه‌نظرات خود در ارتباط با برگزاری برنامه‌های این رویداد ملی پرداختند.
برهمین اساس مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان، به اهمیت پرداختن به فعالیت‌های کودک محور اشاره‌ و اظهارداشت: صرف وقت و هزینه برای آینده‌سازان، سرمایه‌گذاری ارزش‌مندی محسوب‌می‌شود و ازاین رو لازم است به کودکان توجه بیشتری داشته‌باشیم.
منا ابروفراخ درادامه به رسالت تصمیم‌گیرندگان و فعالان این عرصه اشاره و با بیان این که انتقال ارزش‌ها به نسل‌های آینده دارای اهمیت ویژه‌ای است، تصریح‌کرد: در این مسیر نیازمند تلاش بیشترهستیم.
این مسوول استانی با تبیین این موضوع که فعالیت‌های این حوزه باید جامعیت و بازتاب مناسب رسانه‌ای داشته‌باشد، افزود: بایستی برای این نسل فرصت‌سازی کرده و با ایجاد بستر‌های مناسب برای تجربه‌اندوزی و تغییر دنیای باور‌های کودکان‌، به رشد همه‌جانبه آنان کمک‌کنیم.
ابروفراخ درادامه ظرفیت‌های دستگاه‌های استانی و گروه‌های مردم نهاد فعال درحوزه کودک را یادآورشد و با تاکید بر ضرورت ایجاد فرصت‌های برابر برای کودکان اضافه‌کرد: توجه به مناطق روستایی، کم‌برخوردار و هم‌چنین ارایه‌ی خدمات به کودکان دارای نیاز‌های ویژه نیز باید در اولویت برنامه‌‌ریزی‌ها قرارگیرد.

تاکید برلزوم اجرای برنامه‌های مناسب با تکیه بر توان‌مندی‌های هردستگاه، دیگر بخش سخنان مدیر‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بود و وی با یادآورشدن این موضوع که برگزاری نشست استانی با همراهی کودکان برگزیده نیز از جمله برنامه‌های هفته ملی کودک است، از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط خواست درسایه تعامل و هم‌افزایی به پربارشدن این برنامه‌ها کمک‌کنند.
مدیر‌کل کانون استان گیلان نیز در این نشست به تشریح ‌اهداف اجرای فعالیت‌های روز و هفته ملی کودک پرداخت و با بیان این‌که برجسته‌سازی دوران کودکی، نیاز‌ها و خواسته‌های کودکان امروز از اولویت‌هاست، افزود: ایجاد فضای بانشاط با مشارکت کودکان، توجه دادن مخاطبان به هویت ملی و بهره‌گیری از آموزه‌های دین مبین اسلام در رابطه با حقوق کودک از جمله اهدافی است که در این برنامه‌ها دنبال‌می‌شود.

اسفندیارضیائی درهمین حال معرفی سازمان‌های فعال درحوزه‌ی کودک به جامعه و هم‌چنین فراهم‌سازی فرصت هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهاد‌های فعال در این حوزه را از دست‌آورد‌های اجرای این برنامه‌ها دانست و بر ضرورت توجه افزون‌تر به آینده‌سازان تاکید‌کرد.
او هم‌چنین نگاهی ویژه به ماه محرم و رویکرد عاشورایی برنامه‌های این ایام داشت و دغدغه‌های زیست‌محیطی، حق آموزش، بحران آب، یادآورشدن اهمیت حوزه فضای مجازی و ایجاد فرصت‌های برابر برای کودکان را از مهم‌ترین رویکرد‌های امسال هفته ملی کودک خواند.

image_2018_9_28-23_4_11_726_jbU
وی در ادامه به روزشمار این هفته اشاره‌ و به ترتیب از «کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»، (روز جهانی کودک) «کودک، صلح، بازی و نشاط»، «کودک، رسانه و ارتباطات»، «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی»، «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر» و «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» به عنوان روز‌های هفته ملی کودک نام برد.

ضیائی در این میان از برنامه‌های پیشنهادی برای کودکان و هم‌چنین مربیان، معلمان و اولیای تربیتی سخن‌گفت و تاکید‌کرد: ظرفیت‌های گسترده‌ای در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که‌ می‌تواند به غنی‌سازی این برنامه‌ها کمک‌کند.
این مدیر فرهنگی درپایان سخنان خود با بیان‌این که روز و هفته ملی کودک محدود به زمان مشخصی نیست، تصریح‌کرد: تمامی ایام سال باید به عنوان روز کودک مورد توجه قرارگیرد و دستگاه‌های متولی این حوزه درسایه هم‌اندیشی و هم‌افزایی به عنوان رسانه کودکان عملکرد مثبت و روشنی داشته‌باشند.
برپایه این گزارش، ارایه دیدگاه‌ها و برنامه‌های پیشنهادی از سوی نمایندگان دستگاه‌ها، دیگر بخش این نشست بود و برهمین اساس مقرر‌شد که برنامه‌های تدوین شده ضمن ارسال به دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، دردومین جلسه استانی برنامه‌ریزی هفته ملی کودک که درسالن همایش‌های اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت‌می‌گیرد، ارایه‌شود.