به گزارش صفیر گیلان؛آیت‌الله رسول فلاحتی صبح امروز در نخستین همایش خیران سلامت استان گیلان با اشاره به اینکه در طول تاریخ دو حوزه دین و دانش طب همواره در کنار یکدیگر بودند اظهار داشت: دانش دین و دانش طب همواره برای حوزه سلامت روانی و جسمی مردم تلاش کرده‌ است. نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان […]

به گزارش صفیر گیلان؛آیت‌الله رسول فلاحتی صبح امروز در نخستین همایش خیران سلامت استان گیلان با اشاره به اینکه در طول تاریخ دو حوزه دین و دانش طب همواره در کنار یکدیگر بودند اظهار داشت: دانش دین و دانش طب همواره برای حوزه سلامت روانی و جسمی مردم تلاش کرده‌ است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه امروز دانش طب به اندازه دانش دین گسترش پیدا کرده است و این دو حوزه همواره با گذشت زمان نیازمند ارتقاء و توسعه است گفت:دانش طب به گونه ای گسترش یافته که اگر ابن سینا امروز بود در تمام حوزه های طبی نظر نمی داد و تنها در یک حوزه حرف می زد.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه ما در حوزه بهداشت و درمان در بخش پروژه های انسانی کمبود نداریم  تاکید کرد: ظرفیت نیروهای متخصص انسانی در حوزه سلامت گیلان گسترده است اما این استان در حوزه اماکن ساختمانی و تجهیزات پزشکی با کمبود مواجه است.

آیت‌الله فلاحتی با تاکید بر اینکه عمر اماکن و ساختمان‌های درمانی و بهداشتی استان گیلان قدمتی چندین ساله دارند اظهار کرد: تلاش است با تشکیل نظام اندیشه‌ورز متشکل از پزشکان و متخصصان در استان گیلان در آینده‌ای نزدیک اتفاقات مبارکی در حوزه بهداشت و سلامت گیلان رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه تمامی انسان‌ها در تهدید حوادث و بیماری‌ها هستند و این پدیده حتی برای پزشکان نیز اتفاق می‌افتد تصریح کرد: مواجه بودن انسان با بیماری‌های روح و جسم امری طبیعی است و انبیاء و پیامبران نیز در طول تاریخ اسلام گاه از برخی بیماری‌ها و امراض رنج می‌بردند.

نماینده  ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه بسیاری از اصطلاحات پزشکی در زبان عربی و صدر اسلام بیان شده است خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت، مقوله پیشگیری موجب کاهش هزینه‌های مالی و روانی برای افراد می‌شود و عرصه درمان هزینه‌های گزافی را به جامعه تحمیل می‌کند.

وی فضای طبی و درمانی برای هر فرد را ۱۲ متر  خواند و گفت: ما در حوزه درمان از این فضا محروم هستیم و بیماران ما در فضای بسیار کم خدمات درمانی می گیرند.

آیت‌الله فلاحتی با تاکید بر اینکه انسان با توجه به شرایط جوی، منطقه‌ای و طبیعی با بیماری‌های زیادی مواجه است اما پیشگیری عاملی اثرگذار برای جلوگیری از بیماری‌ها است گفت: متولیان عرصه بهداشت و درمان باید مردم را با اندیشه طب و سلامت آشنا کنند و مقوله پیشگیری را در جامعه گسترش دهند.

نماینده  ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه اگر کسی بخواهد یک نفر را از مرگ نجات دهد در راستای نجات جامعه گام برداشته است تصریح کرد: کسی که در حوزه سلامت و درمان فعالیت می‌کند یعنی در راستای حیات جامعه عمل کرده است و حیات انسان در دید و اندیشه الهی جایگاهی ویژه دارد.

امام جمعه رشت توسعه حوزه خیرین سلامت در استان گیلان را از نیازمندی‌های مهم و اساسی امروز دانست و گفت: ارزش و جایگاه خیران حوزه سلامت بسیار ارزشمندتر از خیرین عرصه‌های دیگر است و اگر مردم یک جامعه جایگاه ویژه خیران این حوزه را به‌درستی درک کنند به‌طور ویژه به این عرصه ورود می‌کنند.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه همه ی ما با بحران مشکل جسمی و روحی مواجه هستیم گفت: در حوزه سلامت تلاش کنیم تا اقدامات پیشگیرانه را افزایش دهیم.

وی هزینه درمان را هزینه مضاعف برای متولیان حوزه بهداشت و درمان و دولت و نظام دانست و گفت: کار بسیار سختی است تا تمام احاد جامعه از امور پیشگیرانه بهره مند شوند ولی مسئله پیشگیری را با همکاری رسانه های جمعی توسعه دهیم./زلیخا صفری