صفیر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در هشتمین جلسه کمیته تخصصی برنج استان که در موسسه تحقیقات برنج کشور برگزار شد، بسته بندی با برند مشخص را معرف برنج تولیدی گیلان در سطح کشور و دنیا دانست و اظهار داشت: درج برند واحد بر محصول برنج گیلان علاوه بر تأیید کیفیت آن محصول می‌تواند نقش بسزایی در […]

صفیر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در هشتمین جلسه کمیته تخصصی برنج استان که در موسسه تحقیقات برنج کشور برگزار شد، بسته بندی با برند مشخص را معرف برنج تولیدی گیلان در سطح کشور و دنیا دانست و اظهار داشت: درج برند واحد بر محصول برنج گیلان علاوه بر تأیید کیفیت آن محصول می‌تواند نقش بسزایی در ارتقاء بازار فروش این محصول داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال واردات غیررسمی منتفی است افزود: دولت نسبت به واردات کالاها به صورت مشخص ارز دولتی پرداخت می‌کند که در موضوع برنج، خارج از میزان تعیین شده امکان واردات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از واردات غیررسمی به نفع برنجکاران است اظهار داشت: اهتمام ما بر این است تا در تولید محصولات کشاورزی به ویژه برنج از مزرعه تا سفره برنامه‌ریزی داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به وجود حلقه‌های متفاوت در چرخه تولید برنج اشاره و خاطر نشان کرد: شالیکوبی‌ها حلقه‌ اصلی تولید برنج هستند که می‌توانند تأثیر بسزایی در بازار این محصول داشته باشند.

وی تصریح کرد: به منظور تجاری سازی محصولات کشاورزی باید نگاه ما ایجاد صرفه اقتصادی برای مجموعه تولیدکنندگان برنج از ابتدا تا انتهای آن باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه وجود درآمد متفاوت بین شالیکوبی‌ها براساس کیفیت و نیز کاهش میزان ضایعات باعث ایجاد رقابت بین آنان می‌شود، افزود: رقابت بین شالیکوبی‌ها منجر به اصلاح تجهیزات موجود در کارخانه‌های شالیکوبی و نیز به روزآوری آنها و در نتیجه کاهش میزان ضایعات و افزایش کیفیت محصول می‌شود.

وی با تأکید بر کاهش هزینه‌های موجود در مسیر نظارت بر شالیکوبی‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی و استاندارد افزود: خوشه‌بندی براساس کیفیت شالیکوبی‌ها باعث می‌شود تا ارائه خدمات به آنان از سوی دستگاه‌های مختلف تسهیل شود.

استاندار در شالیزار برنج

استاندار در شالیزار برنج

وی ادارات جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان را ملزم به نظارت بر میزان ضایعات برنج تولیدی از سوی شالیکوبی‌ها و اطلاع‌رسانی به کشاورزان کرد و گفت: بی‌تردید کشاورزان به واحدهای شالیکوبی با کمترین درصد میزان ضایعات برنج تولیدی مراجعه می‌کنند که این اقدام باعث افزایش رقابت و رتبه‌بندی در بین آنان و نیز افزایش سطح کیفی محصول برنج می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت بررسی دقیق اعضای کمیته تخصصی برنج درخصوص جلوگیری از عرضه برنج به صورت فله از سال ۹۸ تأکید کرد و اظهار داشت: اتحادیه شالیکوبی‌ها می‌تواند به منظور جلوگیری از عرضه برنج به صورت فله و یکپارچه سازی بسته بندی‌ها در قطعه‌های کوچک با توزیع‌کنندگان بزرگ و مهم کشور به توافق برسد.

در این جلسه رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گزارشی از روند اقدامات کمیته تخصصی برنج ارائه کرد و کوچکی‌نژاد و حسنی از نمایندگان مردم رشت  و نیکفر نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و نیز برخی از اعضای اتحادیه شالیکوبی‌ها به بیان دیدگاه‌ها،‌ نقطه نظرات  و پیشنهادات خود در راستای ارتقاء سطح کیفی برنج تولیدی گیلان و افزایش منفعت برای کشاورزان پرداختند.