صفیرگیلان؛زلیخاصفری/در مسیر رشت به فومن تونلی زیبا و وصف‌نشدنی با درختان چنار اطراف آن  که هر رهگذری را به تحسین وامی‌دارد وجود دارد. درختان چنار سر به فلک کشیده‌ای که در فصول مختلف رخت‌های سفید، زرد و سبز بر تن می‌کنند و با شاخ و برگ‌های مهربان خود جاده را در آغوش می‌گیرند […]

 

 

صفیرگیلان؛زلیخاصفری/در مسیر رشت به فومن تونلی زیبا و وصف‌نشدنی با درختان چنار اطراف آن  که هر رهگذری را به تحسین وامی‌دارد وجود دارد.
درختان چنار سر به فلک کشیده‌ای که در فصول مختلف رخت‌های سفید، زرد و سبز بر تن می‌کنند و با شاخ و برگ‌های مهربان خود جاده را در آغوش می‌گیرند تا مهمانان را به سمت شهری تاریخی و پر رمز و راز  با روستاهای زیبا هدایت کنند.

photo_2017-08-20_04-52-25-300x200

در این مسیر چشمتان به روستاهای در حاشیه چنارها پیوست می خورد و دلت می خواهد در این مسیر سری به روستاهای منطقه بزنید و از مردمان منطقه در حاشیه چنارها حال و احوالی بپرسی.

با این مقدمه سری زدیم به روستای زیبای سند پایین و گفتگویی داشتیم با اعضای شورای این روستا

فریدون ابراهیمی رئیس شورای سند پایین با اشاره به اینکه این روستا بیش از ۲۰۰ خانوار است و در دفاع مقدس شهدای برای نظام و انقلاب دادیم ولی مسئولان به این روستا کمتر توجه داشته اند و تا امروز خدمات خوبی به این روستا نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه آب رسانی به این روستا در حد مصرف نیست و کیفیت آب شرب بسیار پایین و لوله های آب فرسوده است و با وجودی که اداره اب و فاضلاب روستای تلاشهای زیادی داشتند ولی تا امروز این مشکل برطرف نشده است.

ابراهیمی سند روستایی را از دیگر اقدامات این حوزه و روستا خواند و گفت: با پیگیری اعضای شورای روستا متاسفانه برای سند روستایی پیگیر بودیم و تا امروز با داشتن ۲۵۰ پلاک  زمین که داریم که امسال ما فقط توانستیم برای ۷ پلاک سند بگیریم.

وی از سخت گیریها و گیر دادن اداره ثبت به برخی پلاکها اشاره و افزود: اداره ثبت نیاز است که در برخی جاها به مردم روستا کمک کند.

وی از داشتن طرح هادی در این روستا خبر داد و گفت:ما یک بوستان ورزشی را در این روستا دردست احداث داریم که نیاز است از دکتر اسمعیل پور در خصوص پیگیری این فضا که کمک های شایانی داشتند تقدیر کنیم.

وی از سیامک احمد زاده عضو شورای شهر فومن بابت همکاری در این ساخت بوستان ورزشی روستایی تقدیر کردو گفت: جا دارد از همکاری اعضای شورا سند پایین و دهیار محترم فرهاد حسین زاده که خیلی پیگیر بودند تشکر نماییم.

رییس شورای سند پایین از تلاش و پیگیری محمد هنرپاک مدیر امور آب و فاضلاب روستایی فومن که توانست طرح اصلاح و بازسازی بیش از ۳۵۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی این روستا با هدف بهبود کیفیت آب شرب ۱۴۰خانوار سند پایین اجرایی کند تقدیر نمود و اظهار کرد: در این طرح از لوله های ۶۳ میلیمتری استفاده شده است.

وی خواستار رفع مشکلات ضعف برق منطقه شد و گفت: علارغم دادن درخواستها ما ضعف برق داریم و این در تابستان بیشتر مشهود است و ما نامه نگاری کردیم و  نیاز  روستا به ترانس برق از  الزامات است.

وی به کوچه ها ی روستا اشاره کرد و گفت: کوچه های روستا مزین به نام شهداست و ما با تلاشها ی فراوان توانستیم این کار را انجام دهیم و ما در هر کوچه حداقل یک خانواده شهید داریم و فقط مسیر اصلی روستا اسفالت داریم و کوچه های ما بسیار وضعیت بدی دارد و  علارغم پیگیری  و نامه نگاری که داشتم  فقط کاغذ های زیادی در دست ما مانده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ما در نظر داریم مسیری را از پشت ایران خودرو و شرکت خدابنده لو وصل کنیم به گل افزان و کاس احمدان که نامه فرستادیم و درخواست ۳ کیلومتر اسفالت داریم و علارغم پیگیری دهیاران و شوراهای ۵ منطقه  ،گل افزان،  سند بالا و پایین، کاس احمدان ،سه پیران و کلده بالا و پایین در نامه ای امضا و درخواستهایی که دادیم ولی تا امروز هیچ کس پاسخگو نیست.

وی روستای سند را با ۶ شهید معرفی کرد  و گفت: مسئولان به سند پایین توجه کنند زیرا حق مردم این منطقه بعد از سالها گذشت از نظام انقلاب اسلامی این نیست.

photo_2018-01-21_02-01-12

علیزاده؛وقتی گاردریل واجرای بد آن باعث صدمه زدن به اقتصاد کاری منطقه و روستا میشود

علیرضا علیزاده عضو شورای سند پایین با اشاره به اینکه مشکلات در تمام روستا ها هست گفت:مشکل اصلی روستای ما برق است که در تابستان مسئولان اداره برق با پخش کردن برق رفع ضعف برق می کنند که این چاره کار نیست.

وی تنها پروژه روستا که  بوستان ورزشی است و  تا سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسیداشاره و  گفت:ما در این روستا سیامک احمد زاده جوانی که مدال اور بوده و جناب اسماعیلی که در وشو مقام اور بودندو جوانان مستعد ورزشی در این منطقه بسیارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از جوانان این روستا جز مدیران و رواسای ادارات هستند از جمله در دارایی و .. ولیمتاسفانه نگاها به این روستا کمی کم رنگ است.

عضو شورای سند پایین ازضعیف واقع شدن این روستا  نسبت به روستاهای همجوار  گفت: ما در این روستا خیرانی مسجد ساز داشتیم ولی خیر مدرسه ساز امده و کارهایی انجام داد و رفت است.

علیزاده از خیر مسجد ساز بابت ساخت مسجد و فضا سازی تشکر کرد و گفت: ایشون توانسته خدمات زیادی به مسجد بدهد.

علیزاده با اشاره به اینکه ما جذب وام خود اشتغالی نداشتیم جز دو نفر از دختران روستا که انها هم نتوانستند کار بزرگ انجام دهند امیدوار شد که جوانان روستا با معرفی به مراکز و بانکها بتوانند با دریافت وام خود اشتغالی ایجاد کار داشته باشند..

وی این روستا را فاقد استخر ماهی و دامداری خواند و گفت: هیچ شغل صنعتی تا امروز  در این روستا نداشتیم و ما در صدد هستیم که بتوانیم کمک کنیم تا سرمایه دار ورود کند و به زودی یک مرغداری در این روستا خواهیم داشت و امیدواریم با افتتاح مرغداری شاهد حضور جوانان در  فضا کار و تولید باشیم.

شورای سند پایین این روستا را با مردمان بزرگ با فرهنگ و ادب خواند و گفت: نمی دانم چرا سند پایین دیده نمی شود و محروم مانده شاید در نقطه کوری هست.

شورای سند پایین به مسیر تردد دانش آموزان اشاره و گفت: دانش اموزان این روستا به روستای همجوار و شهر فومن می روند و ما علارغم اینکه تاکسی نداریم حتی در مسیر خیابان اصلی ورودی شهر یک پل هوایی نداریم و گاردریل در مسیر جاده و تونل چناران  مشکل افرین است و ما شاهد تصادفات و تلفات بودیم .

علیزاده گاردریل مسیر خیابان اصلی فومن و کناره درختان چنارها را یکی از عوامل خوابیدن اقتصاد کاری منطقه و ضعیف ماندن روستا و محروم ماندن روستای سند خواند و گفت:ما مغازه دار هستیم و گاردریل مانع کسب و کار ماست و مسافر نمی تواند از روی گاردریل رد شود و تنها بریدگی بین دو روستای سند بالا و پایین ما را از این وضعیت نجات خواهد داد.

photo_2017-08-20_04-53-10-300x200

وی گفت: ما برای گاردریل های مسیر و پل هوایی و دور برگردان و بریدگی ها در مسیر این روستا  نامه نگاری کردیم  ولی هیچ پاسخی دریافت نکردیم و می گویند امکان پذیر نیست  و ما و علارغم نامه نگاری جز سرگردانی نتیجه ای عاید ما نشده است و این در حالی است که با ساختن پل ورودی شهر فومن باید جنب کلوچه پزی احمد زاده دور برگردان برای رفاء حال مردم منطقه ایجاد شود.