اختصاصی/صفیر گیلان؛حجت الاسلام حسین زارع رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن در نشست خبری  هفته وقف با اشاره به اینکه وقف از افتخارات دین اسلام است و به طور غیرمستقیم در قرآن و به طور مستقیم در سیره‏ پیامبر (ص) و ائمه (ع) به آن توجه فراوان شده است گفت: از نظر اسلام وقف […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛حجت الاسلام حسین زارع رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن در نشست خبری  هفته وقف با اشاره به اینکه وقف از افتخارات دین اسلام است و به طور غیرمستقیم در قرآن و به طور مستقیم در سیره‏ پیامبر (ص) و ائمه (ع) به آن توجه فراوان شده است گفت: از نظر اسلام وقف راه‏گشایی برای رفع محرومیت‏های مادی و معنوی جامعه و یادگار جاودانه‏ای از کرامت انسان به پیشگاه بشریت و پیوند با آفریدگار متعال است.

وی با ارائه گزارش عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن در سال گذشته
در دو بخش ۱_حفظ ،احیا و بهره وری موقوفات۲_فعالیت عمرانی و فرهنگی در بقاع متبرکه اشاره و افزود:
فعالیت اوقاف در عرصه فرهنگی از اسفند هر سال با طرح آرامش بهاری (ویژه نوروز)آغاز می شود که میهمانان زیادی از سراسر ایران و جهان به بقاع متبرکه می آیند و اداره اوقاف و هیات امنا بعنوان میزبان امکانات لازم را  برای میهمانان فراهم میکند.

زارع طرح ضیافت الهی را(ویژه برنامه ابلاغی سازمان اوقاف در ماه مبارک رمضان)با هدف تفسیر قرآن،تفسیر نهج البلاغه،قرائت قرآن در بقاع متبرکه خواند و گفت:برگزاری سوگواری یاس نبوی ویژه ایام فاطمیه-برگزاری طرح بصیرت عاشورایی(ویژه محرم و صفر با هدف تبلیغ نهضت عاشورا و ابا عبدالله الحسین از دیگر برنامه اداره اوقاف و امور خیریه فومن خواند.

 

رییس اوقاف شهرستان فومن به دهه کرامت (از اول ذی القعده تا ۱۱ ذی القعده) که با گرامیداشت امامزادگان و تجلیل از خادمان بقاع متبرکه  همراه است اشاره و افزود:اجرای طرح نشاط معنوی(ویژه برنامه اوقاف در تعطیلات تابستان)از قبیل برگزاری اردوهای دانش آموزی و برگزاری کلاس آموزش قرآن کریم،آموزش ترتیل و تحقیق نیز از دیگر برنامه ماست.
وی همچنین به اجرای مسابقات سراسری قرآنی شامل حفظ،قرائت، اذان(ویژه برادران)در گروه سنی بالای ۱۸ سال که صاحبان رتبه در شهرستان به استان معرفی می شوند اشاره و افزودند:.مشارکت با آموزش و پرورش در مسابقات دانش آموزی زیر ۱۸ سال نیز از دیگر رویکرد اداره اوقاف و امور خیریه فومن است .

زارع  اجرای نیات واقفین را در حوزه های مختلف  یکی از مهم ترین وظایف اوقاف خواند و گفت: بیشتر این نیات شامل برگزاری روضه و تعزیه در ماه محرم و صفر-کمک به فقرا و مستمندان – اطعام به فقرا و نیازمندان-کمک به مساجد از محل موقوفات و سایر موارد که بر حسب وقف نامه(امین نامه واقفین)می باشد.

رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن با اشاره به اینکه به برکت تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف اولین وقف در سال ۹۷ در استان گیلان در شهرستان فومن در ۷ فروردین انجام شد که قطعه زمین مزروعی و منزلی مسکونی بود گفت: ارزش این ملک معادل ۳۰۰ میلیون تومان بود و نیت این وقف که توسط جناب آقای محمد جواد فلاحی پور انجام گرفت کمک به ازدواج جوانان بی بضاعت فومنی بود.

برنامه ها در هفته وقف سال جاری به این صورت است:

۱_ملاقات با امام جمعه محترم شهرستان فومن

۲_سخنرانی ریاست اداره اوقاف در نماز جمعه( ۱۸آبان)
۳_برگزاری همایش یاوران وقف جهت ترویج فرهنگ وقف در گلزار شهدا  که در این همایش از واقفین سال ۹۷ و مسولین برخی ادارات و حتی خبرنگاران هم دعوت و تقدیر می شود.

تقدیر از دانش آموزانی که در زمینه وقف مقاله نوشتند.
افتتاح پروژه ساختمانی ملامحمد فومنی در بازار فومن که موقوفه شامل ۱ منزل مسکونی و ۳ باب مغازه بود.

_برگزاری ایستگاه همه واقف باشیم در بقعه امامزاده میرزا

_تبلیغات محیطی در سطح شهر برای ترویج فرهنگ وقف

_برپایی نمایشگاه پوستر دیواری در سالن ارشاد و بقعه متبرکه امامزاده میرزا و آقا سید عبدالله کلرم و سبز قبا

_ محفل انس با قرآن کریم که ثواب تلاوت آیات به پیامبر و واقفین خیراندیش در شب ۲۸ صفر در بقعه امامزاده میرزا هدیه خواهیم نمود.

_نشست های صنفی و تخصصی با صنوف مختلف(بازاریان،مهندسان،پزشکان و..)با هدف ایجاد وقف جدید نیز انجام می‌گیرد.

زارع در پایان از اصحاب قلم و رسانه شهرستان خواست تا با وقف قلم خود در جهت آگاهی و ترویج سنت حسنه وقف گام بردارند و امیدوار شد تا این سنت ماندگار وقف از دنیا راهی به آخرت برای همگان  باز کند.

تنظیم/زلیخا صفری