به گزارش صفیر گیلان،مدیر کل حفاظت محیط زیست در این  رابطه گفت  بررسیهای اولیه نشان داد که این حیوان یک پلنگ ماده با سن تقریبی ۵ سال بوده که متاسفانه از ناحیه کمر بشدت آسیب دیده و قادر به حرکت دادن پاهای عقب خود نمی باشد همچنین در ناحیه کمر نیز زخمهای شدیدی مشاهده شد. […]


به گزارش صفیر گیلان،مدیر کل حفاظت محیط زیست در این  رابطه گفت  بررسیهای اولیه نشان داد که این حیوان یک پلنگ ماده با سن تقریبی ۵ سال بوده که متاسفانه از ناحیه کمر بشدت آسیب دیده و قادر به حرکت دادن پاهای عقب خود نمی باشد همچنین در ناحیه کمر نیز زخمهای شدیدی مشاهده شد. لذا پس از انجام هماهنگیهای لازم با معاون دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور و هماهنگی  با آقایان دکتر مسعودی و  دکتر مرعشی دامپزشکان سازمان، این پلنگ آسیب دیده جهت انجام اقدامات تشخیصی و درمانی ، به پارک پردیسان و بیمارستان تخصصی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد.

محمدپور گفت طبق نظریه دامپزشکان، انجام سی‌تی‌اسکن نیز مؤید آسیب شدید در ناحیه کمر و ستون فقرات بود بطوری که تعدادی از مهره های ستون فقرات آسیب شدید دیده و نخاع حیوان  نیز دچار آسیب شده است همچنین پاهای پلنگ آتروفی شده و عضلات پا به میزان زیادی از بین رفته و دارای زخم عمیقی در ناحیه کمر و پهلو بوده است.
وی افزود کلیه این نشانه ها حاکی از به دام افتادن این پلنگ در یک تله سیمی حلقه ای ( Snare) بوده که بومیان جهت بدام انداختن گراز ، شغال و برخی جانواران زیان آور به محصولات کشاورزی  از آن استفاده می نمایند و این پلنگ هم، همچون بسیاری از گونه های مهم پستاندار گیلان نظیر  گربه جنگلی ، شنگ و … قربانی این تله مرگبار شده است.
محمدپور تصریح کرد شدت جراحات این پلنگ به حدی بود که بدلیل نتایج حاصل از سی تی اسکن مبنی بر ضایعه نخاعی و همچنین برای حفظ تخمدان این پلنگ ماده دامپزشکان پیشنهاد نمودند  بر روی این حیوان عمل یوتانایز (تزریق مقدار معینی از داروی بیهوشی و مرگ آرام) انجام گیرد.
محمدپور اضافه کرد خوشبختانه یکی از اعضاء هیات علمی دانشکده علوم تخصصی دامپزشکی واحدعلوم وتحقیقات دانشگاه آزاداسلامی پس ازبازدیدازپلنگ درمرکزبازپروری حیات وحش پردیسان،طی نامه‌ای خواستاربرعهده گرفتن درمان پلنگ شدند که این امر با توجه به موافقت سازمان، منجر به انجام عمل جراحی شده و هم اکنون این پلنگ  تحت نظر دامپزشکان معالج و دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست، درحال گذراندن دوره مراقبتهای پس از جراحی می باشد.