صفیر گیلان /زلیخا صفری،رها سازی زباله های در منطقه بکر و زیبای سراوان طی سالیان اخیر با حاشیه های فراوانی همراه بوده است ،حاشیه هایی که نزدیک دو  دهه  است که دامان این منطقه را گرفته است و به معضلی اصلی برای مردم ساکن  بخش سراوان شهر رشت د و استان گیلان شده است که خود […]

 صفیر گیلان /زلیخا صفری،رها سازی زباله های در منطقه بکر و زیبای سراوان طی سالیان اخیر با حاشیه های فراوانی همراه بوده است ،حاشیه هایی که نزدیک دو  دهه  است که دامان این منطقه را گرفته است و به معضلی اصلی برای مردم ساکن  بخش سراوان شهر رشت د و استان گیلان شده است که خود درگیر برخی مسائل حاشیه فراوانی نیز است.

اما نکته بسیار جالب در نابسامانی و آلودگی فراوان این منطقه این است که مسئولان استانی و شهرستانی علارغم آگاهی کامل به معضل و مشکلات زیست محیطی آن همواره سعی دارند دیگری را مقصر جلوه داده و توپ را به زمین اداره ، یا سازمان و یا شهرداری بیندازند و زیر بار این مشکل مهم و اساسی در مرکز استان شانه خالی کنند.

 منطقه سراوان  امروز به محلی مخفوف هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ بهداشتی برای مرکز استان گیلان بدل شده است.
photo_2018-02-27_02-35-42 57582291

به گفته برخی مسئولان این منطقه در دوران مسئولیت استانداران سابق برای مقطعی کوتاه برای دفع زباله و پسماند های خانگی به شهرداری رشت واگذار شد که در سالیان متمادی هر روز دچار یک معضل بوده و به مشکلی اساسی برای مرکز استان بدل شده است.

خطر در کمین حاشیه نشینان  طبیعت زیبای سراوان رشت 

از طرفی دیگر به گفته برخی کارشناسان  آلوده شدن آبهای زیر زمینی در این منطقه و انباشت بیش از اندازه زباله و فرو نشست آبهای جاری از این زباله ها باعث آلوده شدن  سفره های زیرزمینی در این منطقهشده است به گونه ای که  حتی آب شرب مردم منطقه سراوان رشت که  از چاه ههای تنگ  مهیا می شود نیز دچار این مسمومیت و آلودگی شوند.

 این معضل می تواندآینده ای خطرناک را برای مرکز استان  گیلان رقم بزند، و متأسفانه دفن غیر اصولی و بیش از اندازه زباله  ها و امحاء نادرست در این منطقه بکر باعث شده که به جزء زیبایی های این منطقه کل آبهای زیر زمینی که به دریای انزلی و چاههای اطراف ربط داده شده اند دچار آلودگی شوند و حتی آبزیان ما نیز امروز در این استان الوده شوند .

منطقه زیبای سراوان  یکی از مکان هایی است که به صورت غیر اصولی زباله های گیلان وشهرهای گیلان و  برخی روستاهای اطراف آن در این جنگل دفن می شود اگر چه این روز ها شهرداری رشت و مدیریت پسماند شهرداری رشت تمام تلاش خود را برای این موضل زیست محیطی به کار گرفته و حتی تفکیک زباله و آموزش را در برنامه مدیریتی خود دارد ولی این مشکل نمی تواند فقط و فقط با مدیریت پسماند شهرداری رشت حل شود .

البته برخی از مسئولان نسبت به وضعیت مخوف و مشکلات این مکان در بازدیدهایشان ابراز نگرانی کردند ولی حل معضل سراوان رشت نیاز به یک همت همگانی استانی و تشکیل ستاد بحران با حضور همه ی مجموعه شهرهای گیلان دارد زیرا زباله های دفن شده در جنگل زیبای سراوان فقط برای مردم رشت نیست .

چه کسی مقصر است

شاید شما هم اگر مثل بنده در ابتدای ورود به این مکان زیبا که امروز  غرق زباله ها  و پسماند های خانگی شوید و  وجود ضایعات مختلف بسیار نگران کننده که به نظر می رسد زباله هایی که طبق عرف معمول سوزاندن آنها به وسیله دستگاههای کوره سوز باید انجام شود  و نشده ونیز ، زباله ها ی به صورت پراکنده در این جنگل وسیع به صورت های گوناگون  پراکنده است  توجه شما را جلب می کند و بر نگرانی شما می افزاید و نفس کشیدن جند دقیقه ای در این مکان امکان پذیر نیست مگر اینکه مجبور شوی برای زنده ماندن این هوای مسموم را به ریه های خود بفرستید..

از طرف دیگر وجود بیش از اندازه جعبه ها ،شیشه ها و قوطی های تولیدی کارخانه های مختلف  و…در اطراف این پناهگاه دفن زباله به وفور یافت می شوند که خود خراب کننده حال  هر بیننده است و دلت از صنعتی شدن و هر چه شرکت تولیدی و صنعتی منقلب می شود.

 از طرفی دیگر با ورود به محل دفن زباله در سراوان رشت و استشمام بوی تعفن زباله حالت از خودت و خوردن هر خوراکی خوشمزه به هم می خورد زیرا می دانی که بعد از خوردن یک نوشیدنی شیرین یا یک بسته بندی خوشمزه خوراکی زباله آن باید به چنین مکانی انتقال پیدا کند و ازار دهنده هموطن و هم استانی عزیزت شود.

   رفع موقتی معضل لندفیل سراوان که اخیرا دچار رانش زباله ها شد را نیز نباید فراموش کرد  نباید تصور و رسیدگی به وضعیت ساکنان منطقه را فراموش کرد زیرا رانش هم موضل بزرگی است که مسئولان باید به آن توجه کنند..    

شیرابه های که به آبهای زیرزمینی می ریزند

وجود بیش از  اندازه سگ های ولگرد و انباشت آبهای زه کشی نشده زباله ها که از پسماند آنها تولید شده در این منطقه باعث شده است که غیر از بیماریهای عفونی ایجاد شده از این منطقه برای ساکنین همجوارسراوان رشت، شایعه آلوده شدن آبهای زیر زمینی در این منطقه نیز زبانزد مسئولان  و مردم باشد.

همچنین وجود بیش از اندازه شیرابه های زباله و پسماند ها در این جنگل که روزانه تن ،تن زباله را به خود می بیند و باید برای دفن آنها کارهای اصولی انجام شود باعث شده که منطقه سراوان رشت  که روزی مورد توجه مسافرانی بود که به گیلان سفر می کردند امروز به محلی خطرناک هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ بهداشتی برای مرکز استان لقب بگیرد که درمان آن برای مسئولان بسیار سخت شده و بیشتر مسئولان در اجرای حل این مشکل به دژ آهنینی به نام آلودگی زیست محیطی برخورد کنند و بوی این منطقه در ورود اولیه ی  ازار دهنده بر مشام مسافران و میهمانان شود..

مرگ دلخراش طبیعت زیبای سراوان رشت در بار انبوهی زباله

این روزها طبیعت گیلان حال و روز خوشی ندارد، نفس جنگل‌ها به‌ شماره افتاده و سرسبزی، طراوت و شادابی طبیعت سبز زیر زباله مدفون می شود که چهره بدی از خود به‌جای گذاشته‌است.

در سال‌های اخیر با رونق گردشگری این موضوع نمود بیشتری پیدا کرده و با وجود اطلاع‌رسانی مختلف هنوز زباله‌ها در طبیعت گیلان و از جمله دریا و جنگل  رودخانه ها و مناطق گردشگری شهرهای چون فومن،انزلی،لاهیجان،استارا و تمامی شهرهای گیلان جولان می‌دهد؛ زباله روی هم تلنبار می‌شود و کسی صدای مرگ دلخراش طبیعت را نمی‌شنود.

کسی صدای مرگ طبیعت را می‌شنود؟

و حال اینکه وقتی می‌گوییم جنگل و رودخانه و هوای پاک  یعنی ریه‌هایمان را پر از هوای پاک کنیم. وقتی می‌گوییم طبیعت بکر یعنی یک صبح خاطره‌انگیز در دل طبیعت را تجربه کنیم. وقتی می‌گوییم طبیعت زیبای گیلان  یعنی نظاره‌گر شکوه طبیعت باشیم و چه کسی باورش می‌شود جنگل بکرو  زیبای گیلان  مدفن هزاران تن زباله شهری و روستایی باشد. چه کسی باورش می‌شود نسیم دلنشین طبیعت زیبای گیلان با خود بوی تعفن را در شهر بپراکند  چه کسی تصور می کند که در سالهای آینده با این حجم زباله چه از طبیعت و جنگل گیلان باقی می ماند  و همه این‌ها یعنی شاهکار مدیریت شهری و مدیریت صنعتی که جایی جزجگل و رودخانه ها  را برای دفن هزاران تن زباله نیافته است.

photo_2017-10-14_06-04-01

چه کسی باورش می شود که در آینده نه چندان دور فقط باید آیندگان قاب عکسی از جنگل و طبیعت زیبا را با خود در اتاقاها و سالن های پذیرایی منزلشان به دیوارها بکوبند.

چه کسی باورش می شود که من امروز وقتی به برخی مناطق بکر شمال گیلان  ورود می کنم دلم نمی خواهد تصویری از آن مکان  را در صفحه تلگرامی و اینستاگرامی خودم بگذارم چون به محض معرفی آن مکان بعد از اندکی به یک مکانی برای نایلونها و قوطی ها و جعبه های رنگی زباله ای تبدیل می شود.

زباله ها خوش نشین طبیعت زیبای گیلان

در برخی نقاط  استان و روستاها زباله ها روی هم تل‌انبار می‌شوند و اصطلاحا می‌گویند که دفن شده‌اند و ما نیز خرسند از این دفن هستیم در حالی که درک نمی کنیم چه بر سر طبیعت زیبا می اوریم..

 زباله‌ها سال‌های ‌سال است که خوش‌نشین طبیعت شمال شده‌اند.  ساحل، جنگل و کنار رودخانه هم ندارد. ماجرای میهمانی زباله‌ها در نوار شمالی از جنگل شروع می‌شود و تا ساحل ادامه پیدا می‌کند. زباله‌ها هر جایی را که پیدا کرده‌اند، نشسته‌اند.  بازی بدی را با محیط‌ زیست نوار شمالی شروع کرده‌اند. بازی مرگ طبیعت و خسارات جیران‌ناپذیر.
57583229
  و حال اینکه عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  نیز  در سفر به گیلان  در ایام دهه فجر در دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان  پیرامون بحث گردشگری و هماهنگی آن با محیط زیست اظهار داشت: دو میلیارد دلار از سوی رئیس جمهور برای بحث پسماند اختصاص داده شد و تلاش است تا این معضل از میان برداشته شود.
اگر چه کلانتری در این سفر سراوان را ندید و رفت اما…..

  حل مشکل زباله باید از خود مردم شروع شودتبدیل به فاضلاب شدن دو رودخانه زرجوب و گوهررود که از میانه شهر رشت می‌گذرند، نمونه بارز آخر و عاقبت طبیعت شمال، زیر پای پسماندها شهری، فاضلاب و پسماندهای صنعتی هستند.

این دو رودخانه در نزدیکی دره سراوان قرار دارند که مرکز دفن یا به قولی تل‌انبارشدن زباله‌های شهر رشت است. 

وحال این سوال مطرح است که حل مشکل زباله های گیلان را چه کسانی می توانند حل و فصل کنند.ایا فقط مسئولان باید ورود کنند یا باید حل مشکل زباله در سراوان و زرجوب و گوهر رود و  رودخانه ها و جنگلهای گیلان  از خود مردم شروع شود.

Zarjoob_river_rashtfiles-destinations-1زرجوب[148c8a8365b3f1157283f3485c9ba39c]