صفیرگیلان،مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به توانمندی های تاریخی و طبیعی در شهرستان لنگرود،توسعه گردشگری با تکیه بر این ظرفیت ها را یک ضرورت قلمداد کرد. به گزارش صفیر گیلان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان؛ رضا علیزاده با فرماندار و اعضای […]

صفیرگیلان،مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به توانمندی های تاریخی و طبیعی در شهرستان لنگرود،توسعه گردشگری با تکیه بر این ظرفیت ها را یک ضرورت قلمداد کرد.

به گزارش صفیر گیلان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان؛ رضا علیزاده با فرماندار و اعضای شورای شهر شهرستان لنگرود دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار که در راستای بررسی روند اجرای عملیات مرمتی در پل خشتی لنگرود برگزار شد،رضا علیزاده این بنای تاریخی را بعنوان پیشانی هویتی این شهرستان برشمرد و اظهار داشت:پل خشتی لنگرود که با شماره ۹۱۵ مورخ ۱۳/۳/ ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده،مربوط به دوره ایلخانی بوده و به دلیل جانمایی آن در مرکزی ترین نقطه شهر مورد توجه شهروندان و گردشگران بسیاریست.

وی به بررسی های بعمل آمده در خصوص این پل خشتی اشاره نمود:این پل طی دهه های گذشته مورد مرمت وبازسازی قرار گرفته که در جریان اجرای عملیات مرمتی آن استانداردها رعایت نگردید.

علیزاده با اشاره به ضرورت مرمت و احیای پل خشتی لنگرود،از خلع ید پیمانکاری که سال گذشته اجرای عملیات مرمت را در دست گرفته بود خبر داد و گفت:طی روزهای گذشته پیمانکاری که مورد تایید سازمان مرکزی بوده و سابقه درخشانی در مرمت آثار تاریخی استانهای کشور دارد نسبت به مرمت پل خشتی لنگرود با رعایت تمامی استانداردها اقدام نموده و به زودی شاهد احیای این بنای تاریخی خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان به فعالیت کمیته فنی این اداره کل و نظارت بر عملیات مرمتی در کل استان اشاره کرد:اعضای این کمیته متشکل از صاحب نظران برجسته کشور در حوزه باستان شناسی و مرمت بوده و با جدیدترین استانداردها به ارائه پیشنهادات اقدام می نماید.

وی؛ کمبود اعتبارات را گره اصلی در مسیر مرمت و احیای ابنیه تاریخی خواند و گفت:به جهت استفاده مطلوب از حجم بودجه تخصیص یافته،دفتر باستان شناسی شهری از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در شهرستانهایی که دارای ابنیه تاریخی هستند تاسیس می شود.

این مسئول عضویت دستگاه های متولی در حوزه عمران و بهسازی شهری در این شورا را یک ضرورت دانست که می تواند صیانت از بافت و محوطه های تاریخی را به دنبال داشته باشد.

علیزاده بر لزوم اجرای مکانیزم های حمایتی برای مالکان بناهای تاریخی جهت تغییر کاربری در مسیر توسعه گردشگری تاکید کرد و افزود:با اجرای این مهم رونق اقتصادی و اشتغال بومی رقم خواهد خورد.

وی از برگزاری جلسه نقد و بررسی حوزه مرمت با دانشجویان رشته های معماری و مرمت در لنگرود خبر داد و گفت:بزودی این نشست های تعاملی و مشارکت جویانه در شهرستان های مختلف برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در پایان تکمیل پروژه ساخت موزه منجم باشی لنگرود را نیازمند مشارکت دیگر دستگاه ها و حمایت مسئولان دانست و بیان داشت:برپایی بازارچه های صنایع دستی به منظور ساماندهی هنرمندان شاغل در این حرفه و فروش محصولات به علاقمندان نیز با مشارکت دیگر دستگاه ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی محقق می گردد.

سید رضا جوادپور فرماندار شهرستان لنگرود با ابراز خرسندی از فعالیت های اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان برای محقق نمودن هرچه بهتر وظایف ذاتی خود؛لنگرود را شهری متمدن خواند که برخی از جاذبه های گردشگری آن همچون پل خشتی لنگرود بر ارزش و اعتبار آن افزوده است.

وی با اشاره به حساسیت و تعلق خاطر شهروندان نسبت به پل خشتی لنگرود،واگذاری عملیات مرمتی این بنای تاریخی به پیمانکار کارآزموده را شایسته تقدیر دانست و گفت:با اجرای عملیات مذکور علاوه بر آسودگی خیال برای شهروندان،شاهد جذب گردشگران بیشتری به این شهرستان تاریخی خواهیم بود.