به گزارش صفیر گیلان؛ مهندس محمدرضا نازک کار در نشست با خبرنگاران، با اشاره به نامگذاری ۲۶ آذر به عنوان روز «حمل و نقل و رانندگان» از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: ۲۶ آذرماه یادآور مجاهدت و تبلور غیرت تمامی فعالان بخش حمل و نقل به ویژه رانندگان تلاشگر عرصه حمل و نقل جاده ای […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛ مهندس محمدرضا نازک کار در نشست با خبرنگاران، با اشاره به نامگذاری ۲۶ آذر به عنوان روز «حمل و نقل و رانندگان» از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: ۲۶ آذرماه یادآور مجاهدت و تبلور غیرت تمامی فعالان بخش حمل و نقل به ویژه رانندگان تلاشگر عرصه حمل و نقل جاده ای است که در لبیک به ندای بنیانگذار انقلاب اسلامی مبنی بر انتقال مایحتاج مردم از باراندازها و اسکله ها، حرکت جهادگونه ای در شرایط حساس دفاع مقدس انجام دادند و از وقوع بحران اقتصادی جلوگیری کردند.

وی با بیان اینکه ۲۶ آذر لغایت اول دی هفته «حمل و نقل، رانندگان و راهداری» نامگذاری شده است، افزود: از سال ۷۵ روز اول دی به منظور ترویج فرهنگ نگهداری راه ها و معرفی خدمات راهداران زحمتکش به مردم که با تلاش شبانه روزی در گرمای سخت تابستان و سرمای شدید زمستان مسئولیت نگهداری از راه های کشور را بر عهده دارند، به عنوان روز «راهدار» تعیین شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان، با اشاره به آب و هوا و اقلیم خاص منطقه، تصریح کرد: اینگونه نیست که حتما با شروع فصل زمستان شاهد بارش برف در گیلان باشیم لذا از هم اکنون ناوگان ماشین آلات راهداری ما در راهدارخانه های نقاط کوهستانی و صعب العبور مستقر شدند.

وضعیت شرکتهای حمل و نقل کالا و مسافر:

نازک کار از فعالیت ۱۶۸ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا در گیلان خبر داد و اضافه کرد: همچنین ۱۲۶ شرکت حمل و نقل مسافر، دو شرکت حمل و نقل بین المللی کالا و یک شرکت حمل و نقل بین المللی مسافر در استان مشغول به فعالیت هستند. ۷۰ نمایندگی شرکت حمل و نقل بین المللی کالا نیز در گیلان داریم.

وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی

وی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی استان، متذکر شد: ۷ هزار و ۹۳۵ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی شامل ۲ هزار و ۵۳۴ دستگاه در بخش مسافر و ۵ هزار و ۴۰۱ دستگاه در بخش کالا مشغول انجام وظیفه هستند. ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش مسافر شامل ۱۸۸ دستگاه اتوبوس، ۷۶۳ دستگاه مینی بوس و یک هزار و ۵۸۳ دستگاه سواری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، مینی بوس را یکی از موثرترین و فعال ترین ماشین آلات ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر در سطح استان به لحاظ شرایط فرهنگی و اقلیمی و پراکندگی سکونتگاه های روستایی دانست و افزود: مینی بوس بالاترین میانگین عمر ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر را به خود اختصاص می دهد که به لحاظ محدودیت های اقتصادی حاکم بر کشور، نمود بیشتری دارد.

رانندگان استان گیلان

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۲۰۹ راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی استان گیلان مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: ۸ هزار و ۱۷۸ راننده فعال در بخش کالا و ۴ هزار و ۳۱ راننده فعال در بخش مسافر داریم. همچنین حدود ۶ میلیون و ۵۷ هزار تن کالا توسط ۴۳۰ هزار و ۲۵۳ دستگاه/تردد در هشت ماهه امسال از استان گیلان حمل شده است که رشد ۶.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

نازک کار ادامه داد: ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۳۸۵ نفر مسافر توسط ۴۹۵ هزار و ۸۰۹ هزار دستگاه/تردد وسیله نقلیه عمومی طی مدت مذکور جابجا شدند که نشان دهنده کاهش ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه است.

این مقام مسئول، میانگین عمر ناوگان حمل و نقل کالا در گیلان را ۱۹.۰۸ سال دانست و گفت: میانگین عمر ناوگان حمل و نقل مسافر در بخش اتوبوس ۸.۸ سال، در بخش مینی بوس ۲۸.۶ سال و در بخش سواری ۸.۸ سال است که در بخش اتوبوس و سواری پایین تر از میانگین کشوری هستیم.

آمار تحقق یافته مسافرین اربعین حسینی زائرین خارجی:

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به جابجایی زوار اربعین حسینی، تاکید کرد: طبق برنامه ریزی های صورت پذیرفته، تعداد ۸ هزار و ۲۳۱ زائر اربعین از استان گیلان با ۲۶۶ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری به مرزهای  غرب کشور اعزام شدند. همچنین ۸ هزار و ۷۲۳ نفر از زائران کشورهای آذربایجان، گرجستان و داغستان روسیه برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در سال جاری از مرز زمینی آستارا وارد کشور شدند و با استفاده از ۱۲۷ دستگاه اتوبوس، ۲۰ دستگاه مینی بوس، ۱۱ دستگاه ون و ۷۱ دستگاه سواری به مرز شلمچه رفتند.

ممنوعیت صدور بارنامه برای ناوگان ۵۰ سال به بالا

وی از ممنوعیت تردد ناوگان با میانگین عمر ۵۰ سال به بالا در جاده های کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح ممنوعیت صدور بارنامه برای ناوگان فرسوده باری تصویب شده است که در مرحله اول از ابتدای سال ۹۷ صدور بارنامه برای ناوگان باری ۵۰ سال و بالاتر ممنوع می باشد. البته ناوگان فوق سنگین با وزن ناخالصبالای ۹۶ تن  تا اطلاع ثانوی از شمول این امر مستثنی است.

 

در حوزه راهداری

این مقام مسئول، با بیان اینکه ۱۶ راهدارخانه ثابت و ۹ راهدارخانه سیار سطح استان تحت مدیریت ۱۶ اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در شهرستان ها هستند، عنوان کرد: امسال ۴۱ اکیپ مجهز شامل ۲۷۴ دستگاه ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین به همراه ۴۸۲ نفر راهدار و اپراتور دستگاه ها به راهدارخانه ها اعزام شدند.

نازک کار، نقاط صعب العبور و گردنه های گیلان را بالغ بر ۳۵۸ کیلومتر دانست و گفت: محوریت عملکردی ۲۵ راهدارخانه ثابت و سیار استان در گسترده همین ۳۵۸ کیلومتر است. سایر اکیپ ها در ادارات راهداری شهرستان ها با پرسنل مجرب و آماده به کار به صورت شبانه روزی مستقر هستند.

وی با اشاره به استقرار ستاد مرکزی عملیات راهداری زمستانی در رشت، تصریح کرد: دپوی ماشین آلات و قطعات یدکی و ساماندهی، مدیریت، برنامه ریزی، نظارت، کنترل و هدایت اکیپ های راهداری در مقر اداره ماشین آلات صورت می گیرد.

کمک۱۰۰ میلیونی اداره کل به زلزله زده های کرمانشاه

کارکنان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان طی اقدام خداپسندانه بالغ بر ۱۰ میلیون ریال به هموطنان کمک و ۹۰ دستگاه از کمپرسی های گشت راهداری و ناوگان حمل و نقل کالای استان و کمپرسی های گشت راهداری این اداره کل کمکهای مردم گیلان را به مناطق انتقال دادند.

 

 

مجتمعهای خدماتی _ رفاهی و پل های عابر پیاده:

نازک کار، با بیان اینکه تعداد ۱۲ باب مجتمع خدماتی – رفاهی در حال بهره برداری به منظور ارائه خدمات به کاربران جاده ای در استان وجود دارد، اظهار کرد: همچنین تعداد ۱۱ مجتمع خدماتی – رفاهی نیز در حال احداث می باشد که فاز عملیاتی دو مجتمع در سال ۹۶ آغاز شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: تعداد ۳۴ دستگاه پل عابر پیاده در محورهای مواصلاتی برون شهری استان به بهره برداری رسیده که ۲۶ دستگاه با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۸ دستگاه با اعتبار دولتی صورت پذیرفته است. در حال حاضر ۶ دستگاه نیز توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

 

طرح ایمنی سازی مدارس حاشیه راهها و ارتقاء ایمنی عابرین و موتور سواران

وی انسان، راه و وسیله نقلیه را سه مولفه اصلی در سوانح جاده ای دانست و گفت: ارتقای فرهنگ ترافیکی بر عهده مجموعه پلیس راه است، اما سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در جهت هم افزایی و هماهنگی با پلیس راه برای نجات جان و مال مردم گام برمی دارد لذا طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها را اجرا کردیم. این طرح امسال ۹۵ مدرسه حاشیه راه های استان را تحت پوشش قرار داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، همچنین از اجرای طرح ارتقای ایمنی عابرین و موتورسواران خبر داد و اضافه کرد: ۵۰ روستا در سطح استان در سال جاری تحت پوشش این طرح قرار گرفت و بالغ بر ۱۳ هزار کلاه ایمنی در سطح روستاها توزیع کردیم.

سامانه حمل و نقل هوشمند

نازک کار، با اشاره به افزایش مسافرین و تردد خودروها در سطح راه ها، خاطرنشان کرد: پلیس راه نمی تواند با نیروی انسانی محض این حجم از تردد را کنترل و ساماندهی کند لذا نیازمند سامانه های کنترل ترافیک مجهز هستیم. هم اکنون سامانه های هوشمند کنترل و ثبت تخلفات رانندگی در طول راه های استان در حال بهره برداری است. ۱۱ سامانه در سال ۹۵ در سطح استان به بهره برداری رسید. البته سامانه های جدید فقط نظارت تصویری ندارند، بلکه سامانه ها به صورت زوج در ارتباط هستند و سرعت متوسط خودروها را بر حسب زمان محاسبه می کنند. همچنین تصویر راننده و پلاک خودرو نیز قابل احصاست و به صورت آنلاین به مراکز پلیس راه منتقل می شود.

وی با اشاره به فعالیت سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور در محورهای آزادراه قزوین – رشت/ جاده قدیم رشت – لوشان/ محور رشت – فومن / محور فومن – سراوان، متذکر شد: طی هشت ماهه سال جاری، ۴۴ هزار و ۲۳۷ مورد تخلف سرعت توسط سامانه های ثبت تخلف سرعت مستقر در محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسبده است. میزان تلخف ثبت شده در سال ۹۵ نیز بیش از ۷۰ هزار و ۱۷۰ مورد بود.

 

سامانه در دست اقدام:

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به اینکه بخشی از سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور در سطح محورها ی استان صورت گرفته و در حال حاضر  محورهای برون شهری استان مجهز به ۲۲ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور می باشد و ۳۷ سامانه ترددشمار نیز در ۷۴ محور رفت و برگشت استان فعال است. گفت: تعداد ۳۷ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور جدید جهت نصب و راه اندازی در سایر محور های مواصلاتی استان در حال اجراء است  که این پروژه بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و پیشبینی می شود ۳۰ سامانه تا پایان ماه آینده قابلیت بهره برداری داشته باشد.

وی افزود: با نصب و راه اندازی این سامانه ها تعداد سامانه های ثبت تخلفات استان در عبور و مرور به ۵۳ سامانه افزایش می یابد.

 

برنامه ریزی جهت راهداری زمستانی

وی بارش برف در گیلان را خاص دانست و تصریح کرد: برف در مناطق سردسیر ریز، سبک و خشک است و نیازی به بارش باران ندارد و رطوبت کم هوا تبدیل به برف می شود، اما با کاهش تنها دو درجه زیر صفر دما در جلگه گیلان، حتما بارش برف داریم، زیرا گیلان اشباع از رطوبت است و باران تبدیل به برف می شود و لذا شدت برف در واحد زمان زیاد است. برخورداری گیلان از چنین اقلیمی عملیات برفروبی را دشوار می کند.

نازک کار اضافه کرد: از تعداد کل ۲۴۵ ماشین آلات راهداری زمستانی ناوگان استان، ۲۲ دستگاه بلدوزر، ۳۶ دستگاه گردیدر، ۴۵ دستگاه لودر، ۴ دستگاه برفخور، ۵۸ دستگاه برفروب، ۱۴ دستگاه نمکپاش، ۲۹ دستگاه کامیون، ۱۰ دستگاه کامیونت و ۵۶ دستگاه خودروی کمکدار سبک است.

نازک کار حمل و نقل و راهداری را سه راس یک مثلث خواند که  این راس شامل ترافیک ،انسان راه و وسیله نقلیه خواند و گفت: فرهنگ در این حوزه می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و متاسفانه امروز در تلاش هستیم تا فرهنگ ترافیک، راه و وسیله نقلیه را در مدارس با آموزش داشته بتاشیم.

این مقام مسئول، با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور عضو کنوانسیون حمل و نقل جهانی است، یادآور شد: براساس این کنوانسیون نباید مانع بیش از یک اینچ در طول جاده ها وجود داشته باشد، اما به واسطه فرهنگ غلط ترافیکی حاکم بر راه ها، از سال ۸۶ از سرعت کاه استفاده کردیم تا سرعت را به صورت فیزیکی کاهش دهیم. این در حالی است که اگر رانندگان به علائم راهنمایی و رانندگی گوش فرا دهند، هرگز دچار حادثه نخواهند شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، با تاکید بر لزوم نوسازی ماشین آلات ناوگان عملیات اضطراری جهت بازدهی بیشتر، خاطرنشان کرد: با جذب اعتبارات ابلاغی چه از طریق ستاد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به عنوان منبع ملی تامین اعتبار و چه از طریق استانداری گیلان، می خواهیم توان و بازدهی اکیپ های راهداری را بالا ببریم./زلیخا صفری