به گزارش اختصاصی صفیر گیلان ؛دکترمحسن یوسف پورمعاون آبخیز داری گیلان در نشست فرماندار فومن و مسئولان این شهرستان در اخرین روز از هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه شهرستان فومن از طرفیتها و ویژگی خاص در این حوضه برخوردار است گفت: گیلان ِپرباران  ۵۱ حوزه آبخیز کوچک و بزرگ در مناطق مختلف  […]

 

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان ؛دکترمحسن یوسف پورمعاون آبخیز داری گیلان در نشست فرماندار فومن و مسئولان این شهرستان در اخرین روز از هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه شهرستان فومن از طرفیتها و ویژگی خاص در این حوضه برخوردار است گفت: گیلان ِپرباران  ۵۱ حوزه آبخیز کوچک و بزرگ در مناطق مختلف  دارد که اجرای طرح های آبخیزداری در آن برای کنترل هرز آب‌ها، بهره‌ وری بهینه از نزولات آسمانی، کاهش فرسایش و رانش خاک ، جلوگیری از وقوع سیلاب، به راه افتادن گل و لای و کاهش حجم رسوبات در رودخانه ها، پشت سدها و تالاب ها ضرورت دارد.photo_2017-03-11_04-51-00

یوسف پور با بیان اینکه آبخیز یک پهنه آبی است که فعالیتهای منابع طبیعی در آن خلاصه می شود گفت: ادارات باید خط قرمز های منابع طبیعی را بشناسند و نباید از برخی خط قرمز حوزه آبخیز داری عبور کنند.

ایشان فرمانداران و بخشداران را بهترین کمک کنندگان به این حوزه خواند و گفت: مدیریت آبخیز داری حفظ  آب و خاک است.

یوسف پور با اشاره به اینکه ما شهرستان فومن را برای طرح آبخیزداری بعنوان شهرستان پایلوت برگزیدیم گفت: ماسوله رودخان که در این طرح آمده رودخانه ای است که احیاء تالاب انزلی را به همراه دارد.

معاونآبخیز داری گیلان از انجام این طرح در استانهای دیگر خبر داد و گفت: ما با توجه به پتانسیلهای و ظرفیتهای رودخانه ماسوله رودخان فومن را در طرح پایلوت اوردیم و امیدواریم این طرح منشاء سرازیری اعتبارات به این شهرستان باشد.

وی از حضور مسئولان کشوری به زودی برای آغاز طرح جامعه آبخیزداری در فومن خبرداد و گفت:اگر چه استانهای شمالی در این طرح تا امروز موفقیتهایی نداشتند زیرا کار تیمی است و به تنهایی قابل اجرا نیست جا دارد تمامی مدیران و فرماندار محترم کمک کنند اگرچه فرماندار فومن با مدیریت که دارد می توانیم هم فکری داشته باشیم.

معاون آبخیزداری گیلان حفظ عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری را بسیار با اهمیت خواند و گفت:با همکاری می توانیم ه توسعه پایدار برسیم.

وی از دغدغه های بین ادارات با منابع طبیعی گفت:امروز برخی پروژه ها و کارهای عمرانی ادارات دیگر به منابع طبیعی مربوط و مشکلاتی ایجاد می شود که با اجرای طرح آبخیزداری این مشکلات مرتفع خواهد شد.

یوسف پور با بیان اینکه در این شهرستان هیچ طرحی برای جنگلها انجام نشده گفت:باید با اجرای طرح در ماسوله فومن در حفظ منابع طبیعی  گام برداریم  و با این طرح تعریف صحیح از آبخیزداری در کنار سایر فعالیتهای منابع طبیعی برای مردم  وآیندگان داشته باشیم.

ایشان با بیان اینکه طرح پایلوت آبخیزداری در فومن با جامع نگری و تیمی انجام خواهد شد گفت: در حوزه  آبخیزداری طرح و پروژه زیاد بوده ولی امروز مشارکت مردم و تشکلهای مردمی و…  در این طرح  حاصل رویکرد دولت است.

فرماندار فومن؛طرح پایلوت آبخیزداری در فومن نباید رنگ دولتی بگیرد بلکه باید مردمی باشد

حسین اسماعیل پور فرماندار فومن در این نشست با اشاره به اینکه افزایش قاچاق چوب نشانه این است که ما به جنگلها رحم نمی کنیم گفت:ما در حوزه های مختلف از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری و تلاب و … اسیب دیدیم.

فرماندار فومن با بیان اینکه باید از دانش بومی و اعتقادی مردم منطقه بهره ببریم گفت:با توجه به اعتقادات مردم، اعتماد  مردم و هماهنگی با مردم هیچ کاری غیر ممکن نیست و اگر مردم اعتماد کنند کار سخت نیست و طرح به آسانی اجراء می شود. .

اسماعیل پور با اشاره به اینکه در این طرح از ماسوله تا فومن اگر پل،جاده،دیواره گذاری،و هرچیز دیگر انجام شود باید با هماهنگی و مشارکت باشد گفت:امروز اگر پشت سفره خانه های سنتی حاشیه رودخانه ها را ببینید ظروف یکبار مصرف و غیر قابل برگشت به طبیعت و مواد شیمیایی برگشت ناپذیر را به فراوانی خواهید دید.

فرماندار فومن تاکید کرد طرح پایلوت آبخیزداری در فومن نباید رنگ دولتی بگیرد بلکه باید مردمی باشد.

وی خواستار شد تا پرو پوزال کا ر را ببیند و اگر بدون آسیب  باشد اجرایی کند .

اسماعیل پور تصریح کرد ؛امروز در کشور ما سد به فراوانی ساخته شده بدون اینکه تعریفی برای جمعیت پشت سد داشته باشیم.

وی خواستار شد تا در مطالع این طرح همه چیز دیده شود به خصوص عوامل انسانی را در این طرح ببینیم زیرا با تدبیر دولت تدبیر و امید منابع طبیعی و آبخیزداری  کار بنیادی را با مشارکت مردم در دست اجرا دارد و این باعث ایجاد امنیت و ارامش است اگر چه وضعیت اقتصادی در کشور مطلوب نیست.