به گزارش صفیر گیلان؛ آیین رونمایی از سامانه ساماندهی کارگران ساختمانی شهر رشت در تالار گفتگوی شهر در ساختمان شهرداری رشت و با حضور دکتر سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت، فاطمه شیرزاد سخنگوی شهر و رئیس کارگروه اقشار آسیب پذیر، علی بهارمست معاون خدمات شهر، اعلایی مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فرآورده […]

به گزارش صفیر گیلان؛ آیین رونمایی از سامانه ساماندهی کارگران ساختمانی شهر رشت در تالار گفتگوی شهر در ساختمان شهرداری رشت و با حضور دکتر سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت، فاطمه شیرزاد سخنگوی شهر و رئیس کارگروه اقشار آسیب پذیر، علی بهارمست معاون خدمات شهر، اعلایی مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری، عسکری مدیر ناظر بر ساخت پروژه های شهرسازی رشت، خجسته رییس امور صنفی کارگران و جمعی از مدیران و اعضای انجمن صنفی کارگری استان گیلان،  برگزار شد.

 

 دکتر سید محمدعلی ثابت قدم، ضمن پاسداشت روز جهانی کارگر اذعان داشت: تبریک به کارگران در روز کارگر زمانی ارزشمند خواهد شد که نیازهای آنان را بدون منت باارائه خدمت دو طرفه  با محوریت مردم برطرف نمابیم.

شهردار رشت،  با تاکید بر توجه دولت به مردم اظهار داشت: متاسفانه یکی از موضوعاتی که در اقتصاد وارداتی کشور جا افتاد و سبب گسترش بیکاری و موضوعات کارگری در صنعت و خدمات شهر شده، ورود مباحث تکنولوژی حرکت، هوشمندسازی، IT ، و غیره و جایگزین آن با نیروی انسانی کارآمد بود، که این باعث افزایش سرعت و کیفیت کار و از طرفی سبب عدم تعریف ما به ازاء برای نیروی انسانی شد.

وی افزود: با ورود و تشدید بیکاری منتج از تکنولوژی  و همسویی آن با سیاست های کلان کشور، سبب ایجاد واگرایی و احساس بیکاری، شرمندگی خانوادگی، درآمد پایین ، وافزایش تورم و در پی آن فقدان کرامت انسانی شد.

دکتر ثابت قدم، ، با تاکید بر وجود  ۳۵  هزار نفر کارگران ساختمانی در استان خاطرنشان کرد: با وجود یک جامعه ۷ هزار نفری در شهر رشت، وقتی رکود در کشور حاکم می شود، تعیین تکلیف این تعداد نیرو بر عهده مدیران و بدنه ساختار اجتماعی حاکمیتی و نیز من شهردار است.

شهردار رشت با اشاره به رکود در کار ساختمان، اذعان داشت: رکود در کار ساختمانی بیکاری را به دنبال خواهد داشت و وقتی که یک کارگر  بیکار با دریافت یارانه خود و همسرش در صورت تاهل فقط می تواند حق بیمه خود را پرداخت کند و بقیه مسائل زندگی اش به ناچار  باید رها کند، و اگر این رها شدن توسط مدیریت شهری انجام شود به منزله عدم توجه و عدم پیگیری ناشی از بیکاری خواهد بود  که عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: فلسفه عدم بیکاری  و داشتن کار، فلسفه عدم منت گذاری و حفظ کرامت و فلسفه مردمی سازی به جای دولتی سازی سه رکنی است که اگر با رکود همسو شود، باعث خدشه اجتماعی  در جامعه کارگری به عنوان یک انسان و کاهش سرمایه اجتماعی و در نهایت سبب نفوذ این خدشه در همه اقشار شهروندی خواهد شد.

دکتر سید محمدعلی ثابت قدم با تاکید بر تشخیص مدبرانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال تصریح کرد: تاکیدات رهبری  در اقتصاد ناشی  از عوارض ناشی از پیامدهای بیکاری بوده ، که قطعا باید در سیاست گذاری های کلان کشوری به صورت عملی در این زمینه برنامه ریزی شود.

شهردار رشت با اشاره به استراتژی شهرداری رشت در فرایند ۵ ساله تا پایان سال ۹۸ ، گفت : با کارشناسی و مطالعات انجام گرفته توسط همکاران ما در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی هدف شهرداری رشت در این فرآیند در راستای ایجاد اشتغال مشخص مبتنی بر مبانی اقتصاد مقاومتی و  توسعه درون زا با محوریت شهر خلاق خوراک شناسی  است.

وی داشتن شغل پایدار را منوط به داشتن مهارت کیفیت و ارتقا کیفیت دانست و افزود: با مشخص شدن و پیاده سازی استراتژی شهری در فرآیند فوق نقش کارگران ساختمانی و کشاورزی نیز کاملا محرز و مشخص خواهد شد. لذا در اشتغالزایی باید کیفیت های مطلوب شهر را برای رسیدن به حقوق شهروندی پیاده سازی کنیم بنابراین برای این کار نیاز به یک بانک اطلاعاتی منسجم می باشد.