اختصاصی صفیر گیلان؛حسین اسماعیل پور در جلسه مدیریت پسماند فومن با بیان اینکه پسماند یک معضل شهر یا استان یا کشور نبوده بلکه معضل جهانی است، افزود: انسان ها باید در مقابل محیط زیست زندگی خود به ویژه  موضوع پسماند تعهد  داشته باشند . فرماندار فومن با اشاره به اینکه شهرستان فومن دارای زیبایی های […]

اختصاصی صفیر گیلان؛حسین اسماعیل پور در جلسه مدیریت پسماند فومن با بیان اینکه پسماند یک معضل شهر یا استان یا کشور نبوده بلکه معضل جهانی است، افزود: انسان ها باید در مقابل محیط زیست زندگی خود به ویژه  موضوع پسماند تعهد  داشته باشند .

فرماندار فومن با اشاره به اینکه شهرستان فومن دارای زیبایی های فراوانی است  و شهر بدون زباله، شهر زیبا و مطبوع خواهد بود گفت: زیبایی های شهر فومن را با زباله آزار ندهیم.

photo_2017-10-18_06-40-38

وی خواستار مدیریت پسماند از سوی مردم و مسئولان شد و ادامه داد: از گروه ها و سازمانهای  مردم نهاد و سمن های محیط زیستی و …. حمایت خواهیم کرد.

اسماعیل پور با تصریح براینکه جوانان گروه های دارای طرح و برنامه برای محیط زیست شهرستان باید کمک حال مسئولان باشندگفت:من برای ارائه برنامه و طرح هزینه خواهم کرد  و اعتباراتی برایش در نظر دارم.

اسماعیل پور با اشاره به اینکه در تربیت اجتماعی، مدیریت پسماند مقفول مانده است اظهار کرد:اموزش اگر ازمدارس شروع شود ارزشمند خواهد بود.

این مسئول با یادآوری اینکه مدارس باید آموزش مدیریت پسماند را در دستور کار خود قرار بدهند، اضافه کرد: دانشگاه ها نیز باید در این‌حوزه پیشگام باشند.

فرماندار فومن با بیان اینکه افرادی که از مدارس و دانشگاه به خانه می ایند اگر آموزش ببینند هر دو محیط را تمیز نگاه می دارند  گفت: با این حرکت جامعه خود به خود به سمت محیطی سالم پیش می رود.

ایشان با تاکید بر اینکه از ظرفیتهای بسیج در مباحث اجتماعی کمتر استفاده بردیم گفت:  از ظرفیت بسیج می توان در حوزه آموزش و اجرای طرح های محیط زیستی استفاده کرد.

فرماندار فومن با اشاره به اینکه آموزش  و تربیت اجتماعی اگر در مدارس اغاز شود مدیریت پسماند را در کشور ماندگار خواهد کرد، افزود: کارشناسان پسماند دستگاه های اجرایی حاضر در این جلسات  افراد متخصص، فعال و ثابتی باشند.

photo_2017-10-18_06-40-30

وی با تصریح براینکه هزینه در مدیریت پسماند یک سرمایه گذاری بلند مدت و سود آور است، گفت: هتل ها و مهمان پذیر های شهرستان باید تفکیک زباله ها را از مبدا انجام دهند و حتما مجهز به باکس زباله تر و خشک باشند.

اسماعیل پور با اشاره به اینکه در صدور پروانه کسب و تمدید آن باید به حوزه پسماند توجه کرد، ادامه داد: با متخلفان حوزه پسماند برخورد قانونی خواهیم کرد.

فرماندار فومن با تاکید براینکه اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند باید در کنار زباله‌ زندگی کنیم، خاطرنشان کرد: رسانه ها در حوزه آموزش و فرهنگ سازی تفکیک زباله اقدام کنند.

وی با بیان اینکه افزایش حجم زباله، چهره زمین و محیط زیست را بیمار و زشت می کند، ادامه داد: برخی از منازل روستایی فاضلاب خود را به داخل رودخانه ها می ریزند که برای محیط زیست بسیار مخرب است.

ایشان با اشاره به اینکه نباید ما زباله مردم را جمع کنیم گفت:  باید به مردم تفکیک زباله را تفهیم کرد.

ایشان همچنین از بیماریهای ناشناخته در گیلان خبر داد و گفت: این بیماریها حاصل سمومی است که از فاضلابهای خانگی و شیرابه  پسماند  به رودخانه می ریزد.

وی خواستار تحقیق و بررسی و گزارشات خبرنگاران از اماکنی که فاضلاب را به رودخانه می ریزند شد و گفت: کار گروهای رسانه  در حوزه پسماند تعریف شود.

فرماندار فومن از مردم و اهالی خوب مناطق قلعه رودخان و ماسوله خواست تا با زباله ها و فاضلابهای خود ابهای رودخانه های این مسیر را الوده نکنند.

اسماعیل پور تاکید کرد؛ تا زباله یک تنی که توسط شهر همجوار در کلرم ریخته شده را شهردار ماکلوان ظرف چند ساعت جمع کند.

photo_2017-10-18_06-40-48

در جلسه پسماند امروز در خصوص عملکرد خوب شبکه بهداشت شهرستان که در خصوص زباله عفونی بیمارستانی خوب  عمل کرده تقدیر شد و همچنین به مباحثی از جمله ،غفلت در شهر فومن در خصوص مکان و جمع اوری زباله ،دادن برنامه زمان بندی شده برای تفکیک زباله از طرف شهرداری،ربوده شدن زباله های ارزشی،قرار ندادن باکس زباله کنار رودخانه ها و  بازیافت ۵۹ کیلو گرم فلز حاصل ۱۲ و نیم تن زباله بازیافتی در شهرستان و …. پرداخته شد.

تنطیم؛زلیخا صفری