اختصاصی/صفیر گیلان؛دهه ۶۰ مردم خوزستان درگیر جنگ بودند. اسفند ۱۳۶۲ آغاز عملیات خیبر و آزاد سازی بخشی از هورالعظیم و جزیره مجنون و نصب ۱۴ کیلومتر پل شناور خیبر و همچنین تثبیت جزیره مجنون بود.در هنگام نصب ۲ کیلومتر پل شناور از شمال به جنوب جزیره؛ناگهان باران شروع به باریدن گرفت تاجایی که دیگر امکان […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛دهه ۶۰ مردم خوزستان درگیر جنگ بودند. اسفند ۱۳۶۲ آغاز عملیات خیبر و آزاد سازی بخشی از هورالعظیم و جزیره مجنون و نصب ۱۴ کیلومتر پل شناور خیبر و همچنین تثبیت جزیره مجنون بود.در هنگام نصب ۲ کیلومتر پل شناور از شمال به جنوب جزیره؛ناگهان باران شروع به باریدن گرفت تاجایی که دیگر امکان ماندن داخل سنگر ها نبود.در حالی که مردم ایران به ویژه مردم خوزستان عید سال ۶۳ از پیروزی غرور آفرین رزمندگان بسیار خوشحال بودند،از طرفی دیگر نیز شدت باران؛سیل در جنوب به راه انداخت و کلی از امکانات نظامی و غیر نظامی در شرایط سخت آن روزگار زیر آب رفت و قابل استفاده نبود.
بعد از اتمام جنگ دولت بازسازی و کار زیرساخت را در کشور شروع نمود و یکی از کارهای مهم مطالعه واحداث سدها بود که امروز شاهد پیشگیری از سیل در خوزستان هستیم.همان زمان کار مطالعه سد در استانهای دیگر و گیلان نیز صورت گرفت و هم اکنون سد شفارود،شهربیجار و… در حال ساخت یا مورد بهره برداری قرار گرفته است.سد لاسک شهرستان شفت در وزارت کشاورزی سابق مورد مطالعه قرار گرفت و بعد از ادغام جهادسازندگی و کشاورزی وظایف سد به وزارت نیرو منتقل گردید.سد لاسک مورد پیگیری همه دولت های بعد از جنگ تحمیلی بوده است و عموما نمایندگان شهرستان های فومن و شفت با کلنگ زنی طی ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی به ویژه در ایام انتخابات به آن پرداخته اند! در سفر اول آقای دکتر احمدی نژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی به شهرستان شفت سد لاسک مورد درخواست مردم و مسئولین قرار گرفت و مجددا مطالعه سد انجام شد و در دولت آقای دکتر روحانی به جریان افتاد تا مردم روستاهای لاسک به بالا از بلاتکلیفی بیرون بیایند! حال عده ای پشت صحنه گردان در عین حال سیاسی کار؛در ظاهر دلسوز و در عمل قصد خدمت به این شهرستان را ندارند یا برای بیرون کردن رقیب سیاسی خود ،جمعیت اندکی از سیاسیون شهرستان انزلی را نگران نمودند!

برای روشن شدن افکار مردم عزیز انزلی مطالبی را به عرض می رسانم:
۱۰ رودخانه پر آب و ۳۰ رودخانه کم آب به تالاب می ریزد و رودخانه های پر آب مثل چافرود -ماسوله -پیش رودبار -پسیخان -پیربازار- خمام رود -بهمبر-مرغک – خاکایی و پلنگرود ، رودخانه پسیخان سرچشمه آن از دو مسیر جدا رودخانه سیاهمزگی و رودخانه امامزاده ابراهیم آب دو رودخانه در روستای صیقل کومه به هم وصل می شوند و از مسیر روستاهای صیقلان-کلیسران-خطیبان-چوسر-خمیران-ناصران-تکرم-جیرده-کوزان-دافسار-نوده-تازه آباد-کاسان-پسیخان-ماشاتوک و راسته کنار این روستاها به نوعی آبهای بالادست خود را در این رودخانه پسیخان می ریزند و حال بهتر است بدانید آب از امام زاده ابراهیم سر چشمه می گیرد و مسیر روستاهای طالقان-بابارکاب- دورودخان – گیشم – ویسرود-کلوان را طی می کند و در روستای لاسک پیش بینی احداث سد نمودن ؛بعد از لاسک روستاهای زیادی در این حوضه آبریز قرار دارند و رودخانه سیاهمزگی نیز در روستای صیقل کومه و ادامه به مسیری که در بالا ذکر شد به تالاب می ریزد.

حال که فقط بخشی از یک رودخانه قرار است سد زده شود؛چطور ممکن است با احداث سد در لاسک تالاب خشک شود!؟ غیر از رودخانه پسیخان ۹ رودخانه پر آب وجود دارد! رئیس محیط زیست کشور در مصاحبه ای گفت سد لاسک هیچ آسیبی به تالاب نمی زند،چگونه اصرار داریم سد شاهزاده ابراهیم تالاب را مثل ارومیه خشک می کند. نمی دانم شاید بخاطر تبرک بودن آب امام زاده ابراهیم(ع) باشد گرچه جد امام زاده مَرد بزرگی چون آقا سید محمد نجفی پشت و پناه همه ما به ویژه مردم انزلی است. مردم شهرستان شفت به ویژه دهستان چوبر تیم فوتبالی به اسم مرحوم قایقران دارند،از طرفی اغذیه ای بنام ملوان در مرکز چوبر قرار دارد و همیشه مردم این شهرستان هر اتفاق خوب و بدی برای مردم شهرستان انزلی می افتد خوشحال یا ناراحت می شوند .بعد از گذشت سالها قرار است یک سد آن هم هنوز نه به بار است نه …برای شفت می خواهند احداث کنند باعث نگرانی عده ای از دوستان انزلی چی می شود !
جناب آقای حامد آهنگی که از هنرمندان خوب استان ما هستید . مطالبی را در مورد تالاب که شهر زیبای شما انزلی قرار دارد بدانید.
تالاب عشق مردم گیلان هست اگر تالاب از بین برود مردم گیلان خودشان را نمی بخشند. خدا را شکر رودخانه های شفت نقشی درزیبای تالاب دارد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستگاه های لایروب زیادی از طریق جهادسازندگی(ازکشورهای هلند، آلمان و ژاپن )برای لایروبی تالاب خریداری و اقدام به لایروبی و دیواره سازی نموده، در دولت جناب آقای دکتر احمدی نژاد اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان کار رسوب گیری در ورودی رودخانه ها به تالاب شروع شد و حال سوال شود چرا آن امکاناتی که برای تالاب تهیه شده امروز استفاده نمی شود؟ امیدوارم در این مورد بیشتر مطالعه و پیگیرینمایید.
جناب آقای آهنگی مردم هنردوست شهرستان شفت شما و دیگر هنرمندان آن شهرستان را مثل آقای همایجعفرزاده علاقمند هستند . مردم شفت،انزلی چی ها را با محاسنی چون مهمان نواز،شاداب ، قهرمان ،ورزشکار وبا ملوان می شناسند.

جناب آقای آهنگی ، از شما بعید بود که مردم انزلی را خشن معرفی کنید! در سال ۱۳۸۰ افتخار مردم انزلی این بود که مقام معظم رهبری خطاب به آنها فرمودند: انزلی زنش ،زن قهرمان است مردش، مرد قهرمان هست جوانش ،جوان قهرمان است لذا من می گویم انزلی قهرمان هست . مردم انزلی در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ نا برابر عراق با ایران بیش از ۴۰۰شهید تقدیم نمودند؛به دور از انصاف بود چهره مردم باغیرت انزلی را خشن معرفی می کنید! مردم انزلی چهره های مثل آقایان سید جواد هاشمی، رضا نظری،سید جلال حسینی و….برای شاداب کردن مردم تحویل جامعه دادن پس خشن نیستن با محبت هستن.
آقای آهنگی مردم شهرستان شفت؛در دفاع مقدس با داشتن یک سوم جمعیت انزلی مثل مردم همه ایران ۲۵۰ شهید؛ده ها جانباز و آزاده تقدیم این نظام نمودند و بعد از گذشته ۲۴ سال شهرستان شدن قرار است یک کار زیر بنایی انجام شود آن هم شما بدون تحقیق مخالف شدید!
بنده مدتی خادم مردم انزلی بودم ،شناختی که ازشما و دیگر هنرمردان و مردم انزلی دارم،واقعا در حقشان جفا نمودید؟ گفتید:” بچه های انزلی هم که می دانید؛قاطی کنند دیگر قاطی کردند،سد کسی بزند آنجا خودمان شبانه می رویم سوراخ می کنیم” اگر فرمایش شما درست باشد و روزی مردم انزلی به شهرستان شفت تشریف بیاورند، ما به احترام ۴۰۰ شهید، آقا سید محمد نجفی، پیشوایی و استقبال و کمک کردن مردم انزلی به ۲۳۰ هزار جنگ زده لهستانی در جنگ جهانی دوم ، مرحوم سیروس قایقران ،محمد قدیر بحری، غفور جهانی و …هزاران گل زیر پایشان می ریزیم .

جناب آهنگی بهتر بود جریان سد لاسک را از کارشناسان و هم استانی های خودت می شنیدی ،نه از…..!حال اگر دوست داریدبه ما افتخار بدهید میزبان شما و همه کسانی که نگرانی تالاب انزلی را دارند باشیم.
چقدر خوب هست مدیران متولی یکبار در خصوص این سد دهان پرکن در رسانه ملی تشریح کنند که در سال چند بار رودخانه با طغیان باعث خسارت پائین دست می شود؟
راستی متولیان آب منطقه ای و محیط زیست به مردم انزلی بگویند از ۳۰ سال پیش با احداث سیل بندی که روی رودخانه پسیخان در روستای کاسان زده شده در موقع کم آبی یک قطره آب به تالاب نمی آید !
آقایانی که تازه پا به عرصه سیاست گذاشتند و خودشان را صاحب نظر می دانند محافظه کار نباشند!بهتر است صاحب نظر باشید و اظهار نظربفرمایید .آستانه انتخابات عده ای در شهرستان فامیل نسبی و سبی دارند، یا دام آنها به ییلاقهای شفت آمده است! ودر موقع دفاع از حق و حقوق شهرستان به خودشان ژست ملی می گیرند .
بهتر است سیاسی کاری نکنید!یادمان نرود در آینده دنیا در گیر جنگ آب هست! بهتر است آب مدیریت شود تا شاهد زیبای ان باشیم نه خرابی
سید تقی موسویان۱۳۹۸/۱/۲۴