اختصاصی/صفیر گیلان،چهارمین جشنواره بومی محلی  گل و گلاب گیلده به طور پر شور در روستای گیلده شهرستان شفت برگزار شد. شاید اولین گام درجشنواره ، آماده سازی زیرساخت های جشنواره بود که باید پورتال جشنواره آماده می شد، اطلاع رسانی صورت می گرفت، مکان برگزاری جشنواره و در کل سخنرانان و اجرا کنندگان برنامه و […]

 اختصاصی/صفیر گیلان،چهارمین جشنواره بومی محلی  گل و گلاب گیلده به طور پر شور در روستای گیلده شهرستان شفت برگزار شد.

شاید اولین گام درجشنواره ، آماده سازی زیرساخت های جشنواره بود که باید پورتال جشنواره آماده می شد، اطلاع رسانی صورت می گرفت، مکان برگزاری جشنواره و در کل سخنرانان و اجرا کنندگان برنامه و میهمانان دعوت شده بود که شاید در این حوزه مشکلی کمتر رویت می شد.

زیرا جشنواره در اولین حرکت با تبلیغات وسیع و میدانی و مجازی توانست سیل جمعیت را در یک کمپین رسانه به این روستای زیبا سرازیر کند.

اما جشنواره  گلاب گیلده بر عکس سال گذشته  دستخوش آسیب هایی شده  که توان حس بو کشیدن عطر گل و گلاب را ازدوستداران گل و گیاه و عرقیات گرفت و فرصت هم تراز شدن گلاب گیلده با گلاب قمصر کاشان را نیز به فراموشی برد.

جشنواره ای که فقط توانست یک همایش پیاده روی بزرگ را در دل این روستا به نمایش بگذارد،میهمانانی که مجبور شدند مسافت طولانی را راهپیمایی کنند و به این امید رفتند و رفتند تا به گل و گلاب برسند و شاید برخی نیز به خاطر ماندن دقایق طولانی در ترافیک برگشتن را اولویت اول دیدند و مسیر را دور زدند تا خسته و ناامید به خانه برگردند.

download (28)

در این میان مسئولان تراز اول استان به خاطر داشتن تمام اولویت ها که همیشه حافظ  و برد آنان است بی دغدغه و بدور از هر هیاهو به مکان و جایگاه اصلی رسیدند بدون اینکه بدانند چه جمعیتی پشت سرشان از هر چه جشن و جشنواره ناامید شدند.

مسیر جاده ای روستا با سیل ماشین مواجه بود و زنان و مردان و کودکان آراسته و شهر نشین مجبور شدند تا برای رسیدن به این جشن خود را به آب و گل بزنند و از داخل مزارع و شالیزارها مسیر میانبور را انتخاب کنند که برخی ها به علت نا آشنا بودن بوی گل و گل گرفتن و این استقبال  از میهمانان شاید  باعث شود تا ما در سال آینده با استقبال کم از چنین جشنواره ای مواجه شویم که این خود بزرگترین آسیب است و جا دارد تا مدیران وقت حمایت  و رفا را برای حاضران بیشتر در نظر بگیرند و بدون برنامه ریزی باعث بیرون رفتن این جشنواره از روستایی که در حوزه گل محمدی و گلاب حرفها برای گفتن دارد  نشوند .

بکارگیری ظرفیت های مختلف با هدف برگزاری جشنواره ای مطلوب با  استقبال بی نظیر مردم 

شاید بهتر است بگوییم معرفی ظرفیت‌های شهرستان شفت، ایجاد نشاط اجتماعی و بسترسازی رونق تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان از مهمترین اهداف جشنواره گلاب در روستای گیلده است که در جشنواره امسال با پرواز همای اندکی نشاط فراهم شد ولی .
گیلده در سال ۱۳۹۵ به عنوان آزمونه طرح روستای بدون بیکار در این شهرستان معرفی شده، بود و شهرستان با شش هکتار اراضی زیر کشت گل محمدی و ۴۴ نفر کشاورز باغدار گل محمدی در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

امسال ۳۰ تن گل محمدی در شفت تولیدشده که ارزش اقتصادی آن ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده است، جهاد کشاورزی شهرستان شفت به‌منظور افزایش تولید و بهره‌وری ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات به باغداران این شهرستان پرداخت کرده است اما جا دارد مسئولان در برگزاری جشنواره گل و گلاب تمام زوایا را در نظر بگیرند تا هیچ علاقمندی به گل و گلاب دست خالی از این جشنواره ها بیرون نروند و حداقل فضای تبلیغ منفی ایجاد نشود.

در جشنواره گل و گلاب گیلده  بسیاری از علاقمندان دنبال بوته گل محمدی بودند و فراورده های این محصول که در این میان تنها بطری های گلاب در غرفه های حاشیه جشنواره  به دست جناب محمدی خود نمایی می کرد دیده می شد و این بر عکس سال گذشته بود زیرا سال گذشته میهمانان و گردشگران و دوستداران گل و گیاه در کناره بوته ها و باغات گل محمدی عکس یادگاری گرفتند و شاهد گلاب گیری شدند  گل را لمس و  و بوی گلاب را با خوردن شربت گلاب چشیدند و برعکس….

امسال همزمان با طلوع آفتاب، بوی گل  و گلاب محمدی در گیلده نپیچد، و بسیاری از میهمانان  دست خالی رفتند زیرا دیگر حتی بطری گلابی برای فروش نبود در حالی که  چنین موقعیتی را نباید به راحتی و با غفلت از دست داد.

ولی  تنها در این جشنواره که مدیران ارشد استان از جمله استاندار و مدیران کل و مدیران شهرستانها و فرمانداران و بخشداران  نیز میهمان بودند  و درست در زمانی که حال دل مردم  و میهمانان از خستگی ترافیک و گرما و پیاده روی و نبود گل و گلاب و بوته های گل محمدی خوب نبود تنا  یک صدا توانست حال دلشان را خوب کند و  آن اینکه پرواز همای برایشان خواند و خواندنی رایگان و  حضور در کنسرت بدون هزینه  و اینجا هر کسی هم  که پول نداشت کنسرت  همای بود، و  مجانی از این صدا که آغشته به درد و دل کشاورزان و روستانشینان منطقه با لهجه زیبای محلی بود نشست  و حال دلشان خوب شد.

زلیخا صفری راسته کناری

 

گزارش تصویری سال ۹۷؛

سومین جشنواره گل محمدی و گلاب گیری در روستای گیلده شهرستان شفت برگزار شد.

IMG_7973 IMG_7993IMG_8011 IMG_8285IMG_8491 IMG_8178

IMG_8217 IMG_7996

IMG_7998  IMG_8167