اختصاصی/صفیر گیلان؛حسین نحوی نژاد پیش از ظهر امروز (یکشنبه۲۱ مهرماه ۹۸) به مناسبت فرارسیدن روز جهانی نابینایان در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گیلان در رشت گفت: مستمری این قشر، میانگین از ۱۶۰ تا حدود ۵۰۰ هزار تومان است که افزایش ۲۰ درصدی مستمری برای همه گروه های مستمری بگیر بهزیستی از […]

 اختصاصی/صفیر گیلان؛حسین نحوی نژاد پیش از ظهر امروز (یکشنبه۲۱ مهرماه ۹۸) به مناسبت فرارسیدن روز جهانی نابینایان در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گیلان در رشت گفت: مستمری این قشر، میانگین از ۱۶۰ تا حدود ۵۰۰ هزار تومان است که افزایش ۲۰ درصدی مستمری برای همه گروه های مستمری بگیر بهزیستی از جمله نابینایان و کم بینایان از آخر مهرماه اعمال می شود.

48a7d02a-9b54-4ab9-8d70-1a674bb50c38

مدیر کل بهزیستی استان گیلان با اشاره به مهد کودک های استان گیلان  در شهر و روستا که نزدیک به۱۴۵۰۰نفر را تحت پوشش خود دارد گفت:امروز روستا مهد با استاندارد پایین تر از مهد کودک های شهری برای آموزش اولیه کودکان روستایی و ایجاد اشتغال برای جوانان روستا نیز فرصتی مناسب برای کودکان است.

وی وجود سالمندان  را در خانواده که متاسفانه امروز  بیشتر به بعد ناتوانی سالمندان بیشتر توجه می شودیک نعمت خواند و افزود: بیشتر سالمندان عزیز ما یعنی پدر بزرگ و مادر بزرگ ها  امروز وظیفه تربیتی فرزندان کارمندان را بر دوش دارند .

نحوی نژاد پیشگیری را مهمترین دغدغه بهزیستی برای مبتلا نشدن کودکان به معلولیت خواند و گفت: غربالگری شنوایی در بیش از ۲۴ هزار نوزاد  و نیز مشاوره ژنتیک برای ۲۰۰۰ زوج جوان از رویکرد این سازمان است.

مدیر کل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه ۷۵ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله  مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد۳۰۰ نفر دچار مشکل بودند افزود: بهره مندی از مزایای آموزشی باید به یک فرهنگ تبدیل شود .

توانمند سازی نابینایان در سایه بهره مندی از فرصت های برابر

وی اظهار داشت: در حال حاضر، حدود دو هزار نابینا و کم بینا در بهزیستی استان گیلان منتظر دریافت مستمری هستند و تعدادی نیز در سال جاری وارد چرخه مستمری می شوند که از محل حذف دهک های بالا تامین می شود گفت:توانمند سازی نابینایان در سایه بهره مندی از فرصت های برابر از نگاه دولت  محقق خواهد شد..

نحوی نژاد آمار معلولان بینایی تحت پوشش بهزیستی گیلان را  چهار هزار و ۵۰۰ نفر عنوان و خاطر نشان کرد: این آمار،  ۵ / ۱۰ درصد از جمعیت معلولان تحت پوشش بهزیستی استان را به خود اختصاص داده اند.

مدیر کل بهزیستی گیلان با بیان اینکه گرانترین وکیل ایران امروز یک فرد نابینا است گفت:استعداد های نابینایان در حوزه حقوقی و وکالت بسیار چشم گیر است.

وی با تشریح اقدامات بهزیستی استان گیلان برای پیشگیری از معلولیت ها از جمله معلولیت های بینایی اضافه کرد: سال گذشته، ۷۴ هزار و ۵۰۰ و نیمه نخست امسال، ۲۷ هزار و ۵۰۰ کودک تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی گیلان بیان داشت: برنامه ملی ثبت مبتلایان به بیماری آرپی، غربالگری ژنتیکی نابینایی و توزیع وسایل کمک توانبخشی دچار اختلالات بینایی ( توزیع ۷۰۰ مورد شامل عصای سفید، برجسته نگاری، دستگاه های درشت نمای خاص برای خواندن متون، کاغذ بریل و غیره در سال گذشته) از جمله اقدامات بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت های بینایی است.

نحوی نژاد تعداد دانش آموزان کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی گیلان را ۲۰۰ نفر عنوان و اظهار کرد: ۱۷۰ دانشجوی نابینا و کم بینا در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله هفت نفر در دوره دکتری، ۳۷ نفر کارشناسی ارشد، ۶۸ نفر کارشناسی و ۵۸ نفر کاردانی تحت پوشش بهزیستی بوده و از خدمات لازم بهره می برند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان در ادامه سخنانش در نشست خبری با بیان این که سال گذشته برای حدود ۱۹۰ نابینا و کم بینا شغل ایجاد شد، تصریح کرد: این افراد در حرفه هایی از جمله نقاشی ساختمان، باغبانی، فروشندگی، پوشاک، آرایشگری، طراحی و داخلی ساختمان و غیره صاحب شغل شدند.

کودکان کار بیشتر از بقیه در معرض کودک‌آزاری هستند

نحوی نژاد با بیان اینکه سال گذشته ۲۵۰ مورد اورژانس کودک آزاری با مداخلات دستگاهای مربوطه در راستای حمایت از امنیت کودکان ورود کرده گفت: بخشی از کودکان آسیب دیده کودکان کار هستند که به دلیل اعتیاد،طلاق و از کار افتادگی والدین دچار اسیب شدند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ ارگان دولتی متولی ساماندهی کودکان کار هستند گفت:بهزیستی با حمایت بخش های دولتی مراکزی برای کودکان کار که بیشتر در حاشیه شهر هستند ایجاد  و تعداد ۱۴۸ کودک کار شناسایی و به مراکز آموزشی و حمایتی که غریب ۱۱۴ مرکز است برای دریافت خدمات حقوقی،بهداشتی،درمانی و مشاوره ای معرفی شدند.

مدیر کل بهزیستی گیلان در خصوص اضطراب کودکان گفت: در غربالگری اضطراب بیش از ۲۵۰۰ کودک در مهد کودک ها غربالگری شدند.

نحوی نژاد با ابراز گلایه از برخی دستگاهها در خصوص استخدام افراد معلول و کم توان جسمی و تحت پوشش بهزیستی  گفت:  متاسفانه در حوزه اشتغال و فن آموزی نیز امروز به دلیل اینکه آموزش فنی و حرفه ای ما نیز خصوصی و پولی شده و این برای ایجاد شغل پایدار در معلولان ما را دچار مشکل نموده است.

 خدمت به مددجویان بهزیستی توام با حفظ کرامت انسانی

وی به  حضور ۲۷۰ ورزشکار حرفه ای و اعزام برخی به مسابقات جهانی و آسیایی اشاره و افزود:ما بیشترین مدال طلا را داریم  در حالی که بهزیستی وظیفه اصلی اش ورزش نیست و وزیر ورزش باید نگاه خاص به ورزش  معلولان داشته باشد.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه امروز مناسب سازی برای معلولان در استان  و حتی در ساختمان بهزیستی در ادارات لحاظ نشده گفت: پیاده راه فرهنگی یک محدودیت برای معلولان است .

وی اظهار کرد،امروز معلولان ما با ویلچر بسیار ضعیف راه می روند گفت: اکثر معلولان ما دست و بازود و دیگر قسمت های بدنشان با نشستن روی ویلچر های غیر استاندار زخم برداشته و نیاز است دولت به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

این مسئول  روز های سه شنبه را از روز های بزرگ ملاقاتی خود با جمعیت تحت پوشش خواند و گفت: در این روز من با کودکان خود که در بهزیستی بزرگ شدند و امروز بیکارند ملاقات دارم و از اینکه می دانم خدمت گذار افراد کم توان هستم این بسیار برایم ارزشمند است.

تهیه و تنظیم//زلیخا صفری راسته کناری