به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛ دکتر ارسلان زارع  در حاشیه بازدید از روند برداشت چای و نیز کارخانه فرآوری و عمل آوری برگ سبز واقع در دهستان کیسم شهرستان آستانه اشرفیه در جمع خبرنگاران ، چای را از مهمترین محصولات کشاورزی استان خواند که اشتغالی افزون بر ۴۴۰ هزار نفر را به خود […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛ دکتر ارسلان زارع  در حاشیه بازدید از روند برداشت چای و نیز کارخانه فرآوری و عمل آوری برگ سبز واقع در دهستان کیسم شهرستان آستانه اشرفیه در جمع خبرنگاران ، چای را از مهمترین محصولات کشاورزی استان خواند که اشتغالی افزون بر ۴۴۰ هزار نفر را به خود اختصاص داده و با یادآوری تاریخچه ورود این محصول به ایران و کشت و پرورش آن در گیلان اظهار داشت: سهم این استان در تولید چای ایرانی بیش از۹۰ درصد است.

وی افزایش تولید و کیفیت چای را از ضروریات خواند و بهره گیری از مکانیزاسیون در کشت‌ محصول راهبردی چای را امری مهم در جهت تحقق توسعه پایدار کشاورزی ذکر کرد که موجب افزایش بهره وری می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان به اهمیت توسعه آبیاری تحت فشار اشاره و اضافه کرد: چای به طور عمده در کوهپایه و اراضی شیبدار می روید و استفاده از شیوه های نوین از جمله آبیاری تحت فشار می تواند در برخی مقاطع سال که شاهد کاهش بارندگی یا پراکندگی بارش ها هستیم ، مشکلات این بخش را به حداقل برساند.

وی با یادآوری اینکه دولت طی سال های گذشته تا ۸۵  درصد کمک بلاعوض در حوزه چای پرداخت کرده، افزود: این حمایت ها در سال جاری نیز استمرار دارد و به هر میزان تقاضایی که وجود داشته باشد، مشروط به بهره مندی از مجوز بهره برداری از آب های زیرزمینی از شرکت آب منطقه‌ای گیلان و حفظ چرخه زیست محیطی ، تسهیلات لازم پرداخت می شود.

دکتر زارع نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای طی سال زراعی گذشته نسبت به سال ماقبل را ۴۰ درصد رشد عنوان کرد و با اشاره به افزایش این مبلغ طی امسال گفت: این مهم توانسته در کنار تقویت مکانیزاسیون باغ های چای ، انگیزه برای فعالیت چایکاران را دوچندان کند ضمن آنکه رونق صنعت چای ، موجب جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و نیز احیای باغ های رهاشده و متروکه می شود.

وی توسعه اشتغال پایدار در حوزه کشاورزی و افزایش تولید برگ سبز چای را از دیگر نتایج مثبت سیاست های اتخاذ شده در حوزه چای ذکر و با تأکید بر لزوم بهره گیری از شیوه های نوین از جمله پنل های خورشیدی در مناطق سخت گذر خاطرنشان کرد: در مناطقی که امکان اجرای شبکه برق رسانی وجود ندارد و یا هزینه تمام شده برای خطوط انتقال فشار ضعیف و قوی برای دولت و کشاورزان مقرون به صرفه نیست؛ پنل های خورشیدی راهکار خوبی در توسعه این بخش محسوب می شود.

گفتنی است در حاشیه بازدید استاندار گیلان ، پنل خورشیدی جاگذاری شده در این باغ چای نیز به بهره برداری رسید. این پنل خورشیدی قابلیت تأمین انرژی برق برای آبیاری تحت فشار پنج هکتار باغ چای را دارد.

کشت چای در کشور فقط در دو استان گیلان و مازندران انجام می شود که ۹۰ درصد سطوح زیر کشت باغات چای در گیلان است. برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور شروع و تا پایان مهرماه انجام می شود.

خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک، امسال چهار هزار و ۶۰۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو نیز سه هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. تولید برگ سبز چای در سال گذشته ۱۲۶ هزار تن بوده که امسال تولید ۱۳۵ هزار تن پیش بینی شده است.