«آبشار دودوزن» در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شد

  پرینت
«آبشار دودوزن» در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شد
شناسه خبر : 39126 | تاریخ انتشار : 25 شهریور 1399 - 9:14 | 18515 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

به گزارش صفیر گیلان ، نشست شورای ملی ثبت میراث طبیعی امروز – یکشنبه – در تهران برگزار گردید و آبشار دودوزن شهرستان شفت در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شد. آبشار دودوزن در ارتفاعات منطقه سیاهمزگی و روستای خرمکش (خَره کَش) واقع است و حدود ۲۴ کیلومتر با مرکز شفت فاصله دارد . این آبشار […]

به گزارش صفیر گیلان ، نشست شورای ملی ثبت میراث طبیعی امروز – یکشنبه – در تهران برگزار گردید و آبشار دودوزن شهرستان شفت در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شد.

آبشار دودوزن در ارتفاعات منطقه سیاهمزگی و روستای خرمکش (خَره کَش) واقع است و حدود ۲۴ کیلومتر با مرکز شفت فاصله دارد . این آبشار از زیباترین آبشارهای طبیعی گیلان به شمار می رود .

پیش از این و در ماه های اخیر ،  سه میراث‌فرهنگی ناملموس صبح عزا (اذان) ، مهارت شال‌بافی ویسرود و مهارت گلاب‌گیری در روستای گیلده شهرستان شفت به  ثبت ملی رسیده بود.

روند ثبت ملی آثار طبیعی  و میراث فرهنگی شفت از زمان روی کار آمدن رسول فروغی – مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان – شتاب گرفته است.

«آبشار دودوزن» (Doodvazan Waterfall) در فاصله ۲۴ کیلومتری شهرستان «شفت» استان گیلان و در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزگی قرار دارد. این شهرستان از شمال شرق به شهرستان رشت، از جنوب و جنوب شرقی به استان زنجان و شهرستان رودبار، از غرب به شهرستان فومن و صومعه‌سرا محدود می‌شود.

پوشش جنگلی انبوه، چشمه‌های آب، رودخانه پرآب و خروشان و همچنین آب‌وهوای خنک باعث شده است که از این آبشار به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای گیلان نام ببرند.

آب آبشار دودوزن از چشمه دودوزن تامین می‌شود و سپس زمین‌های روستای پایین‌دست را آبیاری می‌کند. در رابطه با ارتفاع این آبشار پژوهش‌های دقیقی صورت نگرفته؛ اما ارتفاع آن حدود ۵۴ متر تخمین زده شده‌ است. همچنین بر اساس تحقیقات زمین‌شناسی، این آبشار چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارد.

قرارگرفتن این آبشار در میان انبوهی از بافت‌های جنگلی را می‌توان یکی دیگر از دلایل زیبایی آن برشمرد.

در طول مسیر رسیدن به آبشار، صدای جوش‌وخروش رودخانه‌ای که از آبشار سرچشمه می‌گیرد، یک موسیقی جادویی برایتان می‌نوازد. گذر از مسیر سنگ‌فرش و راه‌پله‌ای آن، نشان از ورود به اعماق دره‌ای دارد که آبشار را در خود جای داده است.

صدای خروشان آب از ته دره شنیده می‌شود؛ اما تا کل دره را پایین نروید، نمی‌توانید زیبایی آبشاری را که از دل یک کوه صخره‌ای به پایین می‌ریزد، تماشا کنید. گفته می‌شود که در اصل نام آبشار «دود وزن» است. «وزن» در تالشی یعنی چیزی که فرو می‌ریزد. در واقع آب این آبشار در فصل‌های بارش به‌قدری زیاد است که با فشار از ارتفاع به پایین می‌ریزد و تمام فضای اطراف را مثل دود می‌پوشاند.

آبشار دودوزن (۱۳۹۹) | عکس ، آدرس ، نقشه و هر آنچه باید بدانید - کجارو

 

برچسب ها
نوشته های مشابه
مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است
اجرای شعار سالجاری رهبری، آمادگی برای دوران پسا ریل و بهره‌گیری از نظام برنامه ریزی مبتنی بر کار تیمی و هم افزا
افزایش دو برابری توزیع کپسول گاز در ماسوله
ارائه خدمت به ۱۵۰ هزار نفر در مراکز سلامت‌محور گیلان در طرح سلامت نوروزی
“سرپرست مدیریت موسسات ” منصوب شد.
افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.