سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان از شهروندان گیلانی خواست تا با عضویت در سامانه سجام، هرگونه اخبار و اطلاعات موثر در پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی ( حقوق عامه، زیست محیطی، منابع طبیعی و اراضی ملی، زمین خواری، رشوه خواری، دارویی- بهداشتی و درمانی و …) را بدون واسطه و به صورت کاملا محرمانه به مقامات قضایی گزارش نمایند.

سیف الله مسرور سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان با اعلام این خبر افزود: سامانه سجام به منظور دریافت گزارش های مردمی راه اندازی شده و آحاد جامعه می توانند به صورت ناشناس و یا ثبت گزارش با کدملی اقدام نموده و شماره پیگیری دریافت نمایند.

وی با بیان اینکه این سامانه به آدرس اینترنتی sajam.eadl.ir  جهت ثبت انواع تخلفات در زمینه هایی از قبیل مفاسد مالی و اداری، تصرفات اراضی ملی و منابع طبیعی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ملی، حقوق عامه، محیط زیست، بهداشت و درمان، فضای مجازی، جرائم امنیتی، منایع آبی، جرائم اقتصادی، تولید و توزیع مواد مخدر و … ایجاد شده است گفت: علاوه بر عضویت دستگاه های اجرایی استان، دادستان های عمومی و انقلاب شهرستان ها نیز می توانند  در این سامانه عضو باشند.

مسرور در ادامه اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۷۴۳ گزارش در این سامانه به ثبت رسیده که حدود ۳۰۵ گزارش به دستگاه های مربوطه ارجاع شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه هدف از راه اندازی این سامانه پیشگیری از وقوع جرم و تخلف است تصریح کرد: این گزارش ها در ابتدا مورد بررسی و صحت سنجی قرار گرفته و در صورت احراز مشکل یا تخلف از طریق مدیر استانی به کارتابل سازمان مورد نظر ارجاع می شود