صفیر گیلان؛مسیر جاده روستای بیجارکنار در شهرستان رشت، بخش مرکزی، دهستان پسیخان، با  استخر  و زمینهای بایر و طبیعت بکر و اسب های وحشی که کورس پاییزی راه انداخته بودند حس و حالی دیگر داشت منطقه بکر و دست نخورده که آدمی را به لحظه ای آرامش برای فرار از هیاهوی شهری دعوت می نمود.

اختصاصی/صفیر گیلان؛یکی از بینندگان «صفیر گیلان» در پیامی شامگاه شب گذشته در صفحه واتساپی ما نوشت:

سلام. خسته نباشید. من یک شهروند از هزار نفر جمعیت و افراد در شهر رشت هستم شهر اولین ها ،  شهر باران های نقره ای و خوراکی های لذیذ و شهری که در فرهنگ حرف ها برای گفتن دارد…
به عنوان یک شهروند حاشیه شهری در شهر رشت  آب شرب با کیفیت نداریم!!!!

عکس‌های زیر را فقط ظرف همین چند روز  تهیه کردم. البته پیش از این هم ما کرم توی #آب آشامیدنی روستایمان دیدیم،

فقط به عنوان شهروند میگم!

لطفا این عکس‌ها رو ببینید. ، ولی خودتون قضاوت کنید ببینید ما چه آبی را تحمل می‌کنیم.

دوستان. همسایه‌ها دستگاه پمپ و تصفیه دارن. بازم افاقه نکرده. هر هفته باید پمپ یا دستگاه تصفیه رو از وجود کرم‌ها و ذرات شن و ماسه پاک کنند.

امید که مسئولان استان گیلان صدای من شهروند را از رسانه وزین شما بشنود و فکری به حال# آب روستایمان که چند روزی است کرم در آن شناور است داشته باشد …

با این انتقاد شهروند بخش پسیخان رشت و  با مشکلات فراوان که پیش آمده بود توانستیم با برخی اهالی تا پاسی از شب با گفتگو و واقعیت را جویا شدیم زیرا تصویری که شهروند بیجار کناری برایمان فرستاده بود قابل قبول و باور کردنی نبود.که در آب لوله خانه این تعداد کرم شناور باشد.

وقتی موضوع را مطمئن شدیم در  این پایگاه موضوع منتشر شد.

البته در ساعات پایانی شب درخواست حذف خبر و اینکه موضوع دروغ است  از برخی کاربران این رسانه  و فضاهای مجازی و خبری به ما رسید و البته تهدیدات نیز برای ما جالب بود اما بماند….

در ساعات اولیه صبح امروز نیز مسئولان مربوطه تماس داشتند و خواستار شدند که خبر کذب است و صحت ندارد.

و اما ماجرا جویی خبرنگاری که تمامی ندارد و درد مردم درد رسانه و  خبرنگار است زیرا خبرنگار زبان گویای مردمی است و خظ قرمزش مردمند  و امروز در دولت مردمی باید خبرنگار مردمی فعال و پویا و نو باشد.

در اولین ساعات صبح امروز (۹ اذر ۱۴۰۰) راهی روستای بیجار کنار شدیم در مسیر جاده رشت تا پسیخان رفتیم و با سوال و جواب گرفتن به ورودی روستا داخل شدیم از تابلوی ورودی روستا می توانستیم بی توجهی به روستا را دریابیم.

مسیر جاده روستای بیجارکنار در شهرستان رشت، بخش مرکزی، دهستان پسیخان، با  استخر  و زمینهای بایر و طبیعت بکر و اسب های وحشی که کورس پاییزی راه انداخته بودند حس و حالی دیگر داشت منطقه بکر و دست نخورده که آدمی را به لحظه ای آرامش برای فرار از هیاهوی شهری دعوت می نمود.

در مسیر از اهالی جویای خانه بهداشت شدیم و بعد از رسیدن به خانه بهداشت با همراهی یکی از پرسنل عازم منطقه کنار رودخانه و جایی که تاسیسات آب و اضلاب روستایی در آنجا تداعی شده رفتیم.

با ورودمان تعدادی از کارشناسان مربوطه نیز بعد از رویت خبر در آنجا حاضر بودند

چاه آب در حاشیه رودخانه توجه ما را جلب کرد و چند تصویر از آنجا گرفتیم و با همراهی

مهندسان شرکت آب و فاضلاب گیلان و شبکه بهداشت روستا و تعدادی از اهالی به تصفیه خانه رسیدیم.

در مسیر پیاده در روستای بیجار کنار نیز مجبور بودم به برخی تماس ها پاسخ بدم چون باور کردن آلودگی آب با این  حجمه  جانوری شناور غیر ممکن بود.

فعال اجتماعی در این روستا در گفتگویی  اظهار کرد: علاوه بر بوی بد و رنگ مایل به قهوه‌ای، وجود کرم در آب آشامیدنی منازل روستای بیجار کنار باعث نگرانی مردم شده است.

این فعال اجتماعی نیز با رد ادعای سلامت آبی گفت : چند روز پیش، تعدادی از مردم طی تماسی از وجود کرم در آب خبر داده‌اند و من نیز به منازل رفته و از نزدیک شاهد این کرم‌ها بودم و حتی از آنها عکس نیز گرفتیم.

وی با نشان دادن عکس  افزود: در عکس‌های گرفته شده به وضوح، کرم دیده می‌شود، آلودگی بسیار واضح است،

وی افزود:نه ققط آب شرب بلکه از خیلی از امکانات حداقلی نیز محروم هستیم و نگاهها به منطقه ما خیلی کم است و یا نیست.

با همراهی کارشناسان  خانه بهداشت روستا  و آب و فاضلاب روستایی گیلان  وارد یک منزل شدیم که البته در این خانه محقر و کم بر خوردار هم آب چاه و هم آب شرب مصرف می شد که نمی توانست به ما کمک کند چون نظر کارشناس تدخل آبی بود و می گفتند شاید آب چاهها آلوده باشد.

اما در مسیر وارد منزل دیگری شدیم مادر پیر خانه بعد از حال و احوال پرسی از کلمه #آب پریشان  خاطر شد و گفت: آب نداریم ،آب ما کرمی است،ما چاه زدیم.

وی گلایه مند بود از مسئولانی که به مردم بی توجه هستند و میگفت ما انقلاب کردیم ،ما سر صندوق رای رفتیم ولی امروز آب خوردن نداریم ما همیشه حامی دولت و رهبر عزیز بودیم ما کشورمان را دوست داریم ولی باید به درد ما هم رسیدگی شود.

پیر زن بسیار پریشان بود و میگفت همه ی محل باید برویم خانه اکبر آقا آب بیاریم.

تا اینجا باز هم کارشناسان مربوطه علارغم اینکه با باز کردن آب شیر منازل بی کیفیت بودن آب را تجربه می کردند ولی باور وجود کرم در آب غیر ممکن بود.

و اما با راهنمایی جوانی راهی منزل دیگری شدیم با باز کردن شیر آب همه مکس کردیم چون آلودگی آب بسیار وسیع بود و همه خواستیم حرفی برای گفتن داشته باشیم که مادر خانه گفت: بخدا کار کردن با این آب خیلی سخت و دشوار است من توری گذاشتم و هر کاری می کنم هر روز مشکلات بیشتر می شود زیرا برای لباس شستن و غذا درست کردن و حمام و غیره ما آب نیاز داریم

وی افزود: آب که فقط آب خوردن نیست!آب خوردن را از خانه اکبر  آقا میاریم و معلوم شد اکبر آقا در روستا یک چاه عمیق زده و یک شیر آب بیرون منزل گذاشته تا هر کسی دوست داشت آب را از آنجا مصر ف کند که البته مسئول آزمایشگاه آب و اضلاب گیلان گفتند که آب چاه اکبر آقا هم حتما” جوشانده شود تا آب و فاضلاب گیلان تدبیر جدی برای رفع این مشکل داشته باشند.

حقوقی که نادیده گرفته  میشود

با امرور خلاصه‌ای از جریان بی جریانی آب سالم و بهداشتی در روستای بیجار کنار پسیخان رشت را که  استنباط می‌شود حداقل حقوق خانواده ها که آب مصرفی است نادیده گرفته شده و خانوادها در اوج متانت و نجابت خواسته‌های متعارفی را از دولت و دستگاه‌های متولی انتظار داشته و دارند، که حداقل تاکنون پاسخ دریافت نکرده‌اند و انشاء الله در دولت سیزدهم این خواسته پاس داشته شود.

باید پاسخی برای این سوال پیدا کرد که چرا  علارغم اینکه آب شرب روستای بیجار کنار که حق مطلق خانوارهای این روستاست تا امروز شنیده نشده با وضعیت جغرافیایی خاص منطقه تاکنون توسط دستگاه‌هایی مثل  آب و اضلاب روستای رشت و استان و شبکه بهداشت و درمان و محیط زیست و … ساماندهی نشده است؟

به هرحال زندگی یک  تعداد آدم در معرض خطر و بیماری است و امیدواریم مسئولان پاسخی برای مردماین منطقه داشته باشند.

  • نویسنده : تنظیم،زلیخا صفری راسته کناری