به گزارش صفیر گیلان؛مهندس حسن زاده رئیس اداره کنترل شبکه معاونت بهره برداری برق منطقه ای گیلان اظهار داشت در این سناریو فرض شده بود که تمامی نیروگاه های استان گیلان و شمال ایران خاموش شده اند و تنها نیروگاه خود راه انداز استان گیلان یعنی نیروگاه گیلان برای بازیابی شبکه شمال مورد استفاده قرار […]

به گزارش صفیر گیلان؛مهندس حسن زاده رئیس اداره کنترل شبکه معاونت بهره برداری برق منطقه ای گیلان اظهار داشت در این سناریو فرض شده بود که تمامی نیروگاه های استان گیلان و شمال ایران خاموش شده اند و تنها نیروگاه خود راه انداز استان گیلان یعنی نیروگاه گیلان برای بازیابی شبکه شمال مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی هدف از این عملیات ارائه راهبرد و روش بازیابی شبکه برق گیلان همگام با بازیابی شبکه برق ایران پس از بروز خاموشی گسترده و سراسری در ایران بود و دیسپاچینگ گیلان می بایست با هماهنگی دیسپاچینگ ملی و منطقه، عملیات بازیابی شبکه را پس از در مدار قرار گرفتن یک واحد در نیروگاه گیلان به ترتیب شروع می کرد.
وی تصریح کرد: برای آماده سازی آزمون فوق الذکر جلسه ای با حضور نمایندگان مدیران نیروگاه گیلان، دیسپاچینگ منطقه ای مازندران، دیسپاچینگ برق گیلان و شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان در سالن کنفرانس معاونت بهره برداری گیلان برگزار شد و چگونگی اجرا و انجام سناریوی آزمون خود راه اندازی نیروگاه گیلان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و صورتجلسه مربوطه تهیه گردید.
مهندس حسن زاده گفت: در این آزمون در نظر بود با راه اندازی یکی از واحدها، باس بی برق ۲۳۰ کیلوولت پست نیروگاه گیلان برقدار و از طریق این باس، خط ۲۳۰ کیلوولت و پست فومن (نفوت ) برقدار و متعاقب آن برخی از پستهای فوق توزیع غرب گیلان برقدار شوند لذا مقدمات لازم برای اجرای سناریو در نیروگاه گیلان ، دیسپاچینگ برق گیلان و پست ۲۳۰ کیلوولت فومن (نفوت) کلید خورد.

رئیس اداره کنترل شبکه معاونت بهره برداری برق منطقه ای گیلان افزود: در این راستا مانورهای لازم در پست فومن با فرامین دیسپاچینگ گیلان انجام و در ادامه، مانورهایی برای بی برق نمودن باس ۸۱ در نیروگاه گیلان انجام شد. لیکن بدلیل خروج خودکار خط ۲۳۰ کیلوولت سیکل گیلان – لوشان از عصر روز قبل و خروج خط ۲۳۰ کیلوولت طارم- لوشان و نامساعد بودن شرایط جوی، مرحله بارگیری از واحد، بنا برتشخیص انجام نگردید و با در مدار قرار گرفتن واحد از مدار خارج شده ( G13) با سوخت گازوئیل و برقدار نمودن باس ۸۱ نیروگاه و قرائت مقادیر ولتاژی و اخذ منحنی های راه اندازی واحد مربوطه با موفقیت به پایان رسید.
وی خاطر نشان کرد: این سناریو از ساعت صفر بامداد آغاز و تا ساعت ۳:۱۵ بامداد ادامه داشت که در پایان ضمن تهیه صورجلسه آزمون مربوطه، از همه نمایندگان حاضر در اتاق فرمان واحد نیروگاه گیلان تقدیر و تشکر بعمل آمد.