صفیر گیلان؛مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، از برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس در سطح استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: برجسته ترین برنامه آیین سراسری تجلیل از یک میلیون پیشکسوت افتخارآفرین دفاع مقدس و مقاومت با حضور رئیس جمهور است که ۳۰ شهریور برگزار می شود لذا سهمیه استان گیلان از این یک میلیون پیشکسوت دوران دفاع مقدس، ۲۰ هزار نفر است که به صورت نمادین از ۴۱ نفر در سالن شهدای ناجای رشت تجلیل خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از رشت؛سرهنگ حسین مصطفی پور، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استام گیلان امروز، ۲۵ شهریور در جمع خبرنگاران، به تقارن هفته دفاع مقدس با ایام اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: دفاع هشت سال ما از این جهت مقدس است که متصل به آرمان ها و ارزش ها و فرهنگ عاشوراست و رزمندگان همواره به آموزه های حسینی تاسی می جستند.
وی ایام دفاع مقدس و عملیات ها و ایثارگری ها و شهادت ها را جلوه هایی از حادثه کربلا دانست و افزود: رمز عملیات های رزمندگان متبرک به نام مبارک ائمه اطهار(ع) بود و شعار «یا حسین» به رزمندگان روحیه می داد.
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با اشاره به توصیه بزرگان انقلاب به ویژه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر بزرگداشت هر ساله هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: علاوه بر یگان های نظامی، همه دستگاه های علمی و فرهنگی و هنری که متولی تربیت نسل امروز و فردای کشور هستند نیز باید فعالیت های خود را به سمت فرهنگ و معارف دفاع مقدس معطوف کنند.
مصطفی پور، از فعالان حوزه کتاب و نشر نیز خواست نگاه ویژه ای به فرهنگ و آموزه های دفاع مقدس داشته باشند و اضافه کرد: رهبر حکیم و فرزانه انقلاب از آموزه های دفاع مقدس تعبیر به گنجینه کردند، یعنی هر کسی با هر دیدگاه و سلیقه ای می تواند برداشت های لازم را از این منبع سرشار داشته باشد و لذا همه افراد باید پای کار حفظ و نشر فرهنگ دفاع مقدس بیایند و برای نهادینه کردن آن در حد توان ادای دین کنند.
وی هفته دفاع مقدس را محدود به برنامه های نظامی ندانست و یادآور شد: نقش یگان های نظامی در بزرگداشت هفته دفاع مقدس برجسته است، اما باید از فرصت هفته دفاع مقدس برای وحدت کلمه و انسجام ملی استفاده کنیم، زیرا دفاع مقدس هشت ساله نمونه کاملی از اتحاد و انسجام و یکپارچگی ملت ایران اعم از مرد و زن و پیر و جوان است که توانستند از کیان سرزمین خود حراست کنند.
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با بیان اینکه بدون وحدت کلمه و هم افزایی و یکپارچگی و انسجام در دوران دفاع مقدس به توفیق نمی رسیدیم، اظهار کرد: جهان استکبار و صهیونیستم پشت صدام ایستادند و جنگ را بر ما تحمیل کردند، اما ملت ایران با دست خالی مقابل همه دشمنان ایستاد و از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند و اجازه نداد دشمنان به اهداف شوم خودشان برسند لذا این پیروزی نشات گرفته از سلاح و امکانات و اطلاعات و لجستیک نبود، زیرا دشمن ما در همه این حوزه ها قدرت بیشتر داشت، اما آن چیزی که باعث پیروزی جبهه حق شد، حضور مردم از همه اقشار و اصناف و گروه ها و اقوام در کنار نظامیان بود که در نهایت منجر به مدیریت جنگ و پیروزی شد.
وی فرهنگ دفاع مقدس را یک فرهنگ نورانی و ارزشمند دانست و بیان کرد: دفاع مقدس یادآوری می کند که برای پیروزی در همه عرصه ها باید به فرهنگ و معارف دفاع مقدس تاسی بجوییم، زیرا دفاع مقدس هنوز پایان نیافته و ملت ایران همچنان در حال دفاع از کیان انقلاب و فرهنگ مملکت هستند. در واقع دشمنان جنگ در جبهه نظامی را وارد عرصه های فرهنگی و اقتصادی و امنیتی و شناختی کردند و برای ما مشکلات ایجاد می کنند.
مصطفی پور، کلیدواژه فرهنگ دفاع مقدس را وحدت و یکپارچگی ملت ایران دانست و اضافه کرد: وحدت کلمه و انسجام ملی بزرگترین پدافند است و برای پیروزی در جنگ فرهنگی و جنگ اقتصادی باید فرهنگ دفاع مقدس را سرلوحه خویش قرار دهیم تا از این برهه حساس نیز عبور کنیم.
وی در ادامه شعار امسال بزرگداشت هفته دفاع مقدس را «ما مقتدریم» دانست و تاکید کرد: از یک ماه گذشته ستاد استانی بزرگداشت هفته دفاع مقدس به ریاست استاندار و دبیری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان برگزار شده و ۲۲ ستاد فرعی در سایر دستگاه ها و یگان های مستقر نیروهای مسلح در استان داریم.
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، از برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس در سطح استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: برجسته ترین برنامه آیین سراسری تجلیل از یک میلیون پیشکسوت افتخارآفرین دفاع مقدس و مقاومت با حضور رئیس جمهور است که ۳۰ شهریور برگزار می شود لذا سهمیه استان گیلان از این یک میلیون پیشکسوت دوران دفاع مقدس، ۲۰ هزار نفر است که به صورت نمادین از ۴۱ نفر در سالن شهدای ناجای رشت تجلیل خواهیم کرد.
مصطفی پور، از برگزاری نمایشگاه بزرگ رزمی – فرهنگی «گنج مقدس» خبر داد و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه با مشارکت همه نهادهای نظامی، انتظامی و فرهنگی استان در لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان همراه با استقرار ادوات و تجهیزات جنگی برگزار و هر شب به مدت یک ساعت از شبکه باران در محل نمایشگاه پخش می شود.
وی غبارروبی و عطرافشانی گلزارهای شهدا، مسابقات فرهنگی و ورزشی، میز خدمت و… را از دیگر برنامه ها دانست و تصریح کرد: اجرای سرود و تئاتر خیابانی در پیاده راه فرهنگی رشت با موضوع دفاع مقدس یکی از برنامه های شاخص است. همچنین تجلیل از کادر بهداشت و درمان و خانواده های شهدای مدافع سلامت استان را خواهیم داشت.
مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با اشاره به رونمایی از ۲۵ جلد کتاب دفاع مقدس، اجرای تئاتر «خانه ای برای پرواز» به مدت یک هفته و برگزاری مرحله استانی پنجمین جشنواره ملی فانوس و دومین جشنواره ملی تئاتر سنگر خبر داد و گفت: در راستای آشنایی دانش آموزان با سیره شهدا طرح «سلاله ها» را برگزار می کنیم. همچنین مستند – مسابقه «دریادلان» با محوریت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از شبکه باران پخش می شود.
وی از افتتاح ۴۰ پروژه محرومیت زدایی و عام المنفعه با همکاری سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان خبر داد و بیان کرد: برگزاری یادواره های استانی و شهرستانی شهدا از جمله شهدای منا، نصب تصاویر شهدا در سطح شهرها، توزیع بسته های بهداشتی، فرهنگی و معیشتی، اجرای مسابقات کتابخوانی، مقاله نویسی و عکاسی، برپایی اردوهای محرومیت زدایی و ویزیت رایگان و برگزاری نمایشگاه عکس و کتاب دفاع مقدس در سطح پایگاه های مقاومت بسیج محلات از دیگر برنامه هاست.
مصطفی پور، با اشاره به اجرای دو پویش «اهتزاز پرچم ایران» و «بچه ها و حاج قاسم» توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، عنوان کرد: پویش نقاشی دفاع مقدس نیز از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار و در شبکه شاد منعکس می شود.