صفیر گیلان، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فومن با بیان اینکه در ماسوله ۱۵۰ هزار هکتار اراضی جنگلی با اعتبار ۴۵۰ میلیون تومان با ۲۲ هزار اصله نهال واکاری شد گفت: همچنین  در هفته منابع طبیعی ما کاشت ۴۰۷ اصله نهال در پارک قلعه رودخان به نام شهدای شهرستان که یک گام ملی و ثبت ملی  است را خواهیم داشت.

اختصاصی/صفیر گیلان؛ علی داودی پیش از ظهر امروز شنبه۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در نشست خبری با خبرنگار این  رسانه  در شهرستان فومن به مناسبت هفته منابع طبیعی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، گفت: شهرستان فومن به جهت داشتن منابع طبیعی و اراضی ملی نیازمند سیانت از طرف مسئولان  بوده و گام برداشتن برای حفظ انفال به تنهایی امکان پذیر نیست.

داوودی از همکاری ارگانها و نهادهای دولتی در راستای سیانت از اراضی ملی تقدیر نمود و گفت:فرماندار،دستگاه قضادر شهرستان و نیروی انتظامی ،همیاران طبیعت، و جوامع محلی  دست در دست هم دادیم تا اقداماتی را در راسیتای مبارزه با قاچاق چوب و … داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مساحت کل شهرستان فومن ۱۰۰ هزار متر مربع است گفت:فومن دارای ۶۷ هزار هکتار اراضی ملی است که از این میزان ۵۵ هزار هکتار اراضی جنگلی و ۱۲ هزار اراضی مرتعی است، و این نشان می دهد که بیشتر شهرستان فومن در محدوده اراضی ملی است.

وی از تغییر و تحول اراضی ۴۰ هکتاری خبر داد و گفت: شهر ماکلوان بیشتر در این تغییر بوده و تقریبا” ۶۴ هکتار تغییرات انجام شده که اینها اگر چه زمانر است ولی با کار تیمی جواب داده است.

رئیس منابع طبیعی فومن با اشاره به اینکه به دنبال جلب مشارکت‌های مردمی برای حفظ منابع طبیعی و ملی هستیم، تصریح کرد: طرح کاداستر در تمامی اراضی ملی شهرستان فومن در حال اجرا بوده و تاکنون در ۴۷ هزار هکتار اجرایی شده است.

داودی پاسخ به ارباب رجو را در سامانه  استعلامات یک رویکرد نو خواند و گفت: ما برای پیشگیری از تجمع پیمانکاران و نیز تکریم ارباب رجوع علاوه بر سامانه بر خط  سامانه گزارشات مردمی را نیز داریم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۳ هزار استعلام به سیستم ما در حوزه زمین های مسکونی و باغی و جنگلی  ارجاع داده شده گفت: ما برای ۲۶۰۰ واحد استعلام پاسخ داشتیم که  این امر یکی از سیاست های پیشگیری از جرم بوده است.

داوودی با بیان اینکه قطع شدن درختان قابل جبران نیست افزود: ما با راه اندازی یگان حفاظتی در این سازمان توانستیم در امر کاهش تشکیل پرونده به ویژه پروند تخلف که امروز کاهش چشم گیر داشته است گام برداریم.

رئیس منابع طبیعی  و آبخیزداری شهرستان فومن افزود:با توجه به شرایط جامع قطع غیر مجازکه جز آمار قاچاق است و سطح تخلفات در این حوزه  بیشتر بوده با تدابیر  در سال آینده کاهش دهیم.

توقیف و شناسایی ۷۳ خودروی حمل چوب قاچاق

وی در حوزه تردد خودروهای حمل چوب در  نئوپان فومنات گفت: ما با راه اندازی پاسگاه زیده در کنار این کارخانه روزانه ۱۵۰ خودرو را مدیریت  کردیم که خوشبختانه مدیریت خوب بوده است و این کارخانه نیز حمل چوب را با مدیریت و به دور از هر گونه مشکلی برای تولید دارد. .

وی از توقیف و شناسایی ۷۳ خودروی حمل چوب قاچاق در شهرستان خبر داد و گفت: از این خودروها بالای ۲۰ متر مکعب جوب الات کشف و ضبط شده است.

داودی به رفع تصرفات در شهرستان فومن که ۴۶۷ هکتار آزاد سازی را در سال گذشته داشتند خبر داد و گفت: این آمار امسال طبق تبصره ۵۰-۵۰ به ۳۵ هکتار رسید که نشان داد ما کار را رها نکرده و طرح موفق بوده است

داودی حریق اراضی ملی و جنگلی را در شهرستان در سال جاری سه فقره حریق اعلام نمود و گفت: ما با توجه به شرایط بحرانی در شهرستان آماده باش نیروها و بلوک بندی و حضور میدانی را داشتیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فومن با بیان اینکه در حوزه مرتع داری اقدامات خوبی داشتیم گفت: در سال جاری تمامی حدود عرضی مرتع داران مشخص شده و ما برای ۵۶۷ دامدار در شهرستان پروانه چرای دام صادر و تعدادی واحد دامی نیز ۱۱/۹۷۰ می باشد.

وی راه اندازی پروژه پروژه کاداستر را از دیگر اقدامات خواند و گفت: با نقشه جانمایی ما تقریبا” ۹۸ درصد تثبیت مالکیت اراضی دولت را در شهرستان داریم.

داودی از اجرای ماده ۴ قانون ساماندهی خبر داد و گفت: ما با همکاری بنیاد مسکن این واگذاری را در روستای تیمور کوه و مسجد پیش داشتیم.

طرح واکاری در ۱۵۰ هزار هکتار اراضی از جنگل‌های ماسوله رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فومن از طرح جنگل کاری در شهرستان خبر داد و گفت: در ماسوله ۱۵۰ هزار هکتار اراضی جنگلی با اعتبار ۴۵۰ میلیون تومان با ۲۲ هزار اصله نهال واکاری شده است.

وی همچنین از تعیین تکلیف طرخ های گردشگری در شهخرستان خبر داد و گفت: ۱۳ طرح گردشگری که ۱۱ طرح در مسیر جاده ماسوله و ۲ طرح در قلعه رودخان تعیین تکلیف و تعداد ۵ طرح هنوز تعیین تکلیف نشدند.

داودی  از موثر بودن طرح آبخیزداری در شهرستان خبر داد و گفت: ۴ پروژه جنگل کاری با اعتبار ۶۶۵ میلیون تومان  برای ۴ سال آینده از جمله پروژه پیش بینی شده ماست که با اجرا و افزایش چنین طرح هایی ما در راستای حفظ اراضی ملی گام  بر خواهیم داشت.

آیین درختکاری قلعه رودخان ثبت ملی می شود

رئیس منابع طبیعی فومن با اشاره به هفته منابع طبیعی و برخی برنامه‌ها در طول این هفته، گفت: ما امسال توزیع ۵ هزار اصله نهال را داریم که به مناسبت این هفته ما در لولمان فردا  به یاد شهدای حوزه سلامت فومن  کاشت اصله نهال را شبکه بهداشت این منطقه خواهیم داشت .

وی همچنین از کاشت ۴۰۷ اصله نهال در پارک قلعه رودخان به نام شهدای شهرستان خبر داد و گفت : این کار یک گام ملی و ثبت ملی خواهد شد.

داودی در پایان این نشست ضمن تقدیر از پرسنل زحمت کش اداره منابع طبیعی شهرستان فومن که با کمترین امکانات در ۲۴ ساعت برای حفظ و حراست منابع طبیعی تلاش می کنند گفت: حفاظت از این نعمت خداد دادی به تنهایی امکان پذیر نیست.

وی موفقیت های حاصل شده برای منابع طبیعی شهرستان فومن را حاصل همراهی رسانه ها خواند و گفت: انتقادات رسانه های محلی شهرستان نیز گاهی به جا و به حق بوده و این انتقاد به معنی تضعیف منابع طبیعی و یا عملکرد نبوده که جا دارد از دوربین رسانه که دوربین همکاری است قدردانی کنیم.

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری