داودی از انجام صد درصدی طرح کاداستر در شهرستان فومن خبر داد و افزود: شهرستان فومن در اخذ سند تک برگ مالکیت دولت نیز رتبه نخست کشور و استان را دارد و توانستیم برای ۴۷ هزار هکتار از اراضی ملی ابلاغ شده، سند تک برگ دولتی اخذ کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛علی داودی در جمع خبرنگاران، ۶۷ هزار هکتار از ۱۰۰ هزار هکتار مساحت شهرستان فومن را جزو اراضی ملی دانست و اظهار کرد: شهرستان فومن رتبه نخست اجرای کاداستر در سطح استان را دارد.

وی از انجام صد درصدی طرح کاداستر در شهرستان فومن خبر داد و افزود: شهرستان فومن در اخذ سند تک برگ مالکیت دولت نیز رتبه نخست کشور و استان را دارد و توانستیم برای ۴۷ هزار هکتار از اراضی ملی ابلاغ شده، سند تک برگ دولتی اخذ کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فومن، از آمادگی این اداره برای ساماندهی اراضی ملی داخل طرح های هادی خبر داد و عنوان کرد: براساس ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن، مالکیت اراضی ملی داخل طرح هادی روستاهای تیمورکوه، حیدرآلات، مسجدپیش و… تا پایان سال به بنیاد مسکن واگذار می شود.

داودی، با اشاره به اجرای ماده ۱۰ قانون زمین شهری، از تعیین تکلیف اراضی ملی در محدوده شهر ماکلوان خبر داد و اضافه کرد: مالکیت اراضی ملی در شهر به راه و شهرسازی و در طرح هادی روستایی به بنیاد مسکن واگذار می شود.

وی در ادامه به اجرای طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب در شهرستان فومن اشاره کرد و یادآور شد: با همکاری دستگاه های قضایی و نظارتی و انتظامی اقدام به راه اندازی گشت های مشترک جهت برخورد با قاچاق چوب کردیم که خوشبختانه شاهد کاهش چشمگیر قاچاق هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی فومن، با اشاره به ارتباط این شهرستان با صومعه سرا، ماسال و شفت و همجواری با استان زنجان، خاطرنشان کرد: فومن به عنوان یک شاهراه ترددی در منطقه محسوب می شود و لذا کار نظارت بر قاچاق چوب دشوار است. در این راستا با همکاری عوامل انتظامی اقدامات پیشگیرانه شبانه روزی را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای ماده ۴۸ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع(حمل غیر مجاز چوب آلات جنگلی) طی سال گذشته ۶۹ مترمکعب انواع چوب آلات و ۷۹ استر هیزم را کشف و ضبط کردیم، متذکر شد: طی چهار ماهه ابتدای امسال نیز دو مترمکعب انواع چوب آلات و ۱۴ استر هیزم از قاچاقچیان کشف شده است.

داودی، از رفع تصرف ۶۴۳ هکتار از اراضی ملی شهرستان فومن براساس تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع طی سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین حدود هشت هکتار از اراضی ملی این شهرستان را در قالب احکام قضایی از اشخاص قلع ید کردیم.

رئیس اداره منابع طبیعی فومن همچنین اضافه کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه نیز ۱۳.۹ هکتار از اراضی ملی شهرستان براساس تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و ۲.۵ هکتار از اراضی ملی در قالب احکام قضایی رفع تصرف شد و به منابع طبیعی باز گشت.

وی با اشاره به افزایش مهاجرت به استان های شمالی و بالا رفتن ارزش ملک به ویژه در مناطق جنگلی و مرتعی، عنوان کرد: متاسفانه شاهد افزایش تصرفات هستیم که با ورود نیروهای حفاظت منابع طبیعی ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت از هرگونه تصرف و ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی ملی جلوگیری می کنیم.

داودی، با بیان اینکه ۱۱ طرح گردشگری در اراضی ملی فومن به مجری واگذار شده است، اظهار کرد: غالب این طرح ها که در محدوده ماسوله و قلعه رودخان اجرایی می شود، توسط مجری به صورت قرارداد جدید احاطه مدیریت، تعیین تکلیف و مطالبات دولت پرداخت شده است.

وی همچنین از اجرای طرح های آبخیزداری، جنگل کاری، گابیون بندی، حصارکشی و حفاظت از جنگل ها و مراتع شهرستان با اعتبار یک میلیارد و ۱۹۶ میلیون تومانی در سال گذشته خبر داد و گفت: در فصل نهالکاری گذشته نیز ۲۲ هزار اصله نهال از گونه های بومی مانند گیلاس وحشی، افرا، گلابی وحشی، شیردار، سیاه مازو، بلوط، ون و کاخ سیاه کاشته شده است.

داودی، کمبود تجهیزات به روز به ویژه در حوزه حفاظت و اطفای حریق و نیروی انسانی متخصص را از جمله معضلات منابع طبیعی دانست و اضافه کرد: بیش از اعتبارات و تجهیزات، به فرهنگ سازی اهمیت حفاظت از جنگل ها و مراتع نیاز داریم، زیرا تا فرهنگ و معارف منابع طبیعی در بین مردم همگانی نشود، در امر حفاظت موفق نخواهیم بود.

  • منبع خبر : ایسنا