به گزارش گروه اجتماعی صفیر گیلان//حجت السلام حسین زارع رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن با اشاره به اینکه اخذ سند مالکیت برای حفظ موقوفات مهمترین رویکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان هست گفت: از انهایی که وقف نامه در نزد انهاست انتظار می رود این وقف نامه ها را به اداره اوقاف […]

به گزارش گروه اجتماعی صفیر گیلان//حجت السلام حسین زارع رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن با اشاره به اینکه اخذ سند مالکیت برای حفظ موقوفات مهمترین رویکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان هست گفت: از انهایی که وقف نامه در نزد انهاست انتظار می رود این وقف نامه ها را به اداره اوقاف تحویل و جوایز و لوح تقدیر دریافت کنند.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن با اشاره به معیارها در هزینه عوائد موقوفات گفت: معیارها طبق نظر واقف و انچه در وقف نامه امده می باشد و عوائد بقای متبرکه بر اساس نظر اوقاف که شامل هزینه در کار فرهنگی و عمرانی همان بقعه و درصدی هم برای برنامه های استانی هزینه می شود.
وی از ۳۹ دوره مسابقات قرآنی شهرستان که با حضور ۵۲ نفر بود خبر داد و گفت: از این تعداد هشت خواهر و ۱۱نفر برادر به مسابقات استانی و یک نفر به مسابقه کشوری که به میزبانی گیلان بود راه یافت.
وی نیات واقفین را مربوط به نظر خود واقف دانست و گفت: برخی نیات برای روضه سید الشهداء بوده و ما در دهه محرم به هیئت و بقا و مساجد مساعدت کردیم .
حجت السلام زارع از اجرای نیات در سایر موارد خبر داد و گفت: ما نیات را در بخشهای متنوع شامل کمک به افراد بی بضاعت و یتیم و مستمند و دانش اموزو…. داشتیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن از مشکلات برخی روستاها در دریافت و اخذ سند خبر داد و گفت: با توجه به موقوفی بودن آن اراضی اخیرا”با رای زنی صورت گرفته و اداره اوقاف و امور خیریه اجازه داده تا ملاک عمل در این موقوفه که مشهور به ناصر قلی خان امجد الدوله ثابقه ثبتی باشد که این سابقه حدود و سهم موقوفه را مشخص کرده و انشاءاله با همکاری علما و سایر نهادها و مردم مشکل مرتفع شود..
وی مهمترین محور فعالیت اوقاف را در حوزه بقاء متبرکه و موقوفات ،امورات فرهنگی بقاء، حفظ قرآن کریم ،سوگواری یاس نبوی ،طرح ضیافت بصیرت عاشورایی ،گسترش بقاء متبرکه و تهیه طرح جامع ساخت بقاء خواند و گفت:شهرستان فومن ۷۰ موقوفه دارد که برخی درامد زا و برخی درامد متوسط و برخی فاقد درآمدند.
وی بقعه عن بن علی ماسوله را از پر درامد ترین بقاء شهرستان خواند و گفت: این درآمد فصلی است. .
زارع به اشاعه طرح حفظ قرآن کریم در شهرستان اشاره و افزود: سهمیه شهرستان ۶۴۴ نفر است که در بقاء شاخص اجرایی و از یک جزء تا چند جزء می باشدکه این طرح حفظ از تاکیدات مقام معظم رهبری است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فومن اظهار کرد؛ در گذشته وقف بدون تبلیغ و واقفان خود این کار را انجام می دادند و در این شهرستان هم واقفان و موقوفات بزرگ بیشتر بجا مانده از گذشته است.
وی مهمترین برنامه هفته وقف را ایجاد نمایشگاه ،تجلیل از خانواده وقف شامل واقفان ،خادمان ،هیئت امناء و…ایجاد خیمه معرفت ،دیدار با امام جمعه و مسئولان ،برگزاری همایش شهرستانی یاوران وقف ،نشست صنفی با اقشار تاثیر گذار از جمله فرهنگیان –روحانیون-مهندسان –بازاریان و…
حجت االسلام حسین زارع شرایط وقف را چنین مطرح کرد؛ اگر کسی وقف می کند مالک مال باشد و به این اداره مراجع و اختیار نیتش هم با خودش هست ولی ما مشورت و کمک می کنیم و می تواند محل موقوفه این شهر ولی اجرای نیات در شهر دیگری هم باشد.
زارع مهمترین اقدام این اداره را برای جمع اوری اسناد وقفی اعلام توسط بزرگان، علما و روحانیون در مساجد و بقاء متبرکه شهرستان با این عنوان که اگر کسی وقف نامه ای در نزد خود دارد به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تحویل و لوح تقدیر و جوایز دریافت نماید .
وی ضمن تقدیر از مساعدت و همکاری و همراهی امام جمعه –دادگستری –شهرداری – اداره ثبت اسناد ووهیئت امناء مساجد در حفظ و گسترش فرهنگ وقف امیدوار شد همه واقف باشیم.