مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان گفت: ۱۸۰ سرعت‌کاه‌ غیراستاندارد در محورهای مواصلاتی استان شناسایی و تاکنون ۱۰۵ سرعت‌کاه‌ جمع آوری شده است، مابقی نیز تا پایان شهریور جمع‌آوری خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی صفیر گیلان؛سرعت گیرهایی در جاده های غیر استاندارد گیلان کار شده  که بسیاری از آن شبیه تپه است و سبب استهلاک خودرو و  بعضاً سرعت بالا و عدم توانایی راننده در کنترل خودرو در هنگام برخورد با سرعت‌گیرها باعث بروز حادثه شده است این حادثه را امروز در یکی از مسیر خیابانی شهرستان…. دیدیم که راننده وانت با سرعت نتوانست ماشین را بر روی این تپه کنترل کند و کمی از مسیر خارج شدکه این امر سبب گشت تا ماشین شاستی صفر کیلومتر حاشیه خیابان در این برخورد مثل بمب صدا کند  و بترکد و نگاه بسیاری از شهروندان به این صحنه با آهی از ته دل برای راننده ماشین شاستی بود که در این آشفته بازار اقتصادی و گرانی خودرو چه آسیب بزرگی دید..

شاید از منظری سرعت گیرها موجب شده که تصادف دو خودرو حداقل در سطح خیابان‌های شهری کاسته شود، ولی هزینه این کاهش آمار را تمام مردم می‌پردازند و این نیازمند نگاه ویژه است.

نصب مفصل به دستور استاندار گیلان در ایمن سازی جاده

در پی دستور استاندار برای کاهش ۳۰ درصدی سرعت کاه‌های گیلان ، تاکنون ۱۰۵ سرعتکاه برداشته شد و حذف بقیه سرعتکاه هم در حال بررسی و اجرا است ببینیم چه اتفاقی افتاد..

اسدالله عباسی عصر در جلسه شورای راهبری ترافیک استان در استانداری با تاکید بر نصب دوربین های نظارتی، ایمن سازی پنج محور حادثه خیز استان گفت: برای ایمن سازی این محورها اعتبارات لازم به این منظور اختصاص خواهد یافته که لازم است متولیان امر در کنار آسفالت راه‌ها، ایمن سازی را نیز در اولویت قرار دهند.

وی تصریح کرد: نصب علام راهنمایی و رانندگی، ایمن سازی و یا خارج کردن گارد ریل، نصب نیوجرسی مفصلی(جداکننده بتنی) نیز در برنامه قرار گیرد و در دوربرگردان ها جان پناه ایجاد شود .

نماینده عالی دولت در گیلان در خصوص اجرای طرح میثاق توسط شهرداری رشت، اهتمام شهرداری و شورای شهر در این بخش را قابل قبول دانست و گفت: انتظار از این طرح آن است که در راستای مطالبات مردمی برای کاهش ترافیک کلانشهر رشت در زمانبندی مناسب این پروژه به سرانجام برسد .

عباسی بر کاهش و استاندارد سازی سرعت کاهها در استان و شهرستان‌ها تاکید کرد و افزود: هر کجا بدون مجوز مصوبه شورای ترافیک سرعت کاه زده شد برداشته شود، راهداری و پلیس راهور زیر نظر معاونت عمرانی استانداری در رشت و در شهرستانها زیر نظر راهداری و پلیس راهور تحت نظر فرمانداران تا ۳۱ مرداد این مهم را به انجام برسانند.

وی ادامه داد: این مهم باید با هم افزایی دستگاههای متولی با رویکرد رفع نقاط حادثه خیر در نقاط پرتردد گیلان در زمان مقرر عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: باید تا هفته دولت بخشی از امور مربوط به ایمن سازی راه‌ها برای خدمات دهی به مردم و کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای انجام شود تا گزارش این اقدامات به مردم گیلان اعلام شود .

استاندار تصریح کرد: همچنین در راستای فرهنگ سازی این بخش رسانه ملی با ساخت انیمیشن(پویا نمایی) آموزش لازم را به مردم ارایه کند چراکه تلاش ما حفظ جان و آرامش مردم است.

وی گفت : در استان گیلان سه هزارو ۲۵۰ سرعت کاه وجود دارد که باید بر اساس مصوبات شهرستان و استان باشد آن دسته از سرعتکاه‌هایی که طبق رعایت و اصول فنی ساخته نشده باید مورد بررسی قرار گیرد تا با رعایت اصول مورد بازبینی قرار گیرند.

جمع آوری سرعت‌کاه های  غیراستاندارد در جاده‌های اصلی گیلان نیازمند  زمان است

غلامعلی نیک‌فهم در گفت‌وگویی اظهار کرد: استان گیلان ۱۲ هزار کیلومتر راه مواصلاتی دارد که حدود هفت هزار کیلومتر آن آسفالت شده است.

وی افزود: تعداد زیادی سرعت‌کاه غیرمجاز در محورهای مواصلاتی گیلان نصب شده که بسیاری از آن غیراستاندارد است، براساس دستورالعمل ابلاغی استانداری گیلان به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، باید با هماهنگی پلیس راهور، سرعتکاه‌های غیراستاندارد جمع‌آوری شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان با بیان اینکه پیمایش و جمع آوری تعداد زیادی سرعت‌کاه غیراستاندارد در جاده‌های اصلی گیلان به زمان نیاز دارد و باید به ترتیب جمع آوری و آسفالت ترمیم شود، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات فردی در خصوص مسائل فنی و تأخیر اجرای طرح‌های راهداری اظهار نظر می‌کند در حالی که از جزئیات آن هیچ گونه اطلاعاتی ندارد.

نیک‌فهم با بیان اینکه در ابتدای اجرای طرح، هیچ آماری از تعداد سرعت‌کاه غیراستاندارد جاده‌های گیلان در اختیار نداشتیم، تصریح کرد: در یک ماه گذشته ۱۸۰ سرعت‌کاه غیراستاندارد در محورهای مواصلاتی استان شناسایی کردیم و تاکنون ۱۰۵ سرعت‌کاه جمع آوری شده است و مابقی نیز تا پایان شهریور جمع‌آوری خواهد شد.

نیازمند نصب سامانه های هوشمند جاده ای هستیم

سرهنگ جاور صفاری، رئیس پلیس راه گیلان نیز، با اشاره به شناسایی و کددار شدن ۹۷ نقطه پرحادثه در سطح محورهای استان، خاطرنشان کرد: ۷۳ نقطه را آشکارسازی و پنج نقطه را رفع نقص کردیم. ۱۹ نقطه دیگر نیز ایمن سازی شده است.

وی ۴۷ درصد جان باختگان حوادث رانندگی را در ۹ محور اصلی استان گیلان دانست و یادآور شد: متاسفانه شدت تصادفات در گیلان بالاست و ۴۲ درصد جان باختگان در صحنه جان خود را از دست می دهند.

رئیس پلیس راه گیلان ۶۷ درصد تصادفات را در محورهای فرعی و روستایی دانست و خاطرنشان کرد: ۱۶ درصد تصادفات نیز ناشی از تجاوز به چپ است.

صفاری، پنج محور سنگر – سیاهکل، فومن – سراوان، سراوان – امامزاده هاشم، حسن رود – زیباکنار و کمربندی لنگرود را اولویت بحرانی برای نصب دوربین ثبت تخلف دانست و بیان کرد: نیازمند تسریع در افزایش نصب سامانه های هوشمند جاده ای هستیم.

بیش از ۲۲۰ سرعت کاه در شهرستان شفت وجود دارد

مهدی نقدی  در جلسه شورای ترافیک با اشاره به بازدیدهای میدانی از وضعیت سرعت گیرهای شهرستان اظهار کرد: تمامی سرعت گیرهای غیر ضروری و استاندارد و بدون مجوز که در مسیرهای اصلی و فرعی تعبیه شده‌اند، حذف می‌شوند.

وی با بیان اینکه این سرعت گیرها بر اساس مصوبه کمیته فنی حذف می‌شوند، گفت: بیش از ۳۰ درصد سرعت گیرهای غیر ضروری و غیر استاندارد و بدون مجوز شهرستان شفت به منظور ایمن سازی نقاط پر خطر شهرستان جمع آوری شد.

فرماندار شفت توجه به مطالبات مردم را یکی از مهمترین وظایف مسئولان دانست و گفت: توجه به مطالبه‌ها و خواسته‌های برحق مردم یکی از وظایف همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی است و باید برای رفع مشکلات و مطالبات آنان اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه سرعت‌گیرهای غیراستاندارد بارها مورد اعتراض رانندگان و شهروندان بوده است، بیان کرد: جمع آوری تمامی سرعت گیرهای غیر استاندارد و که در مسیرهای اصلی و فرعی شهرستان نصب شده است در دستور کار دستگاه‌های ذیربط قرار دارد.

فرماندار شهرستان شفت با بیان اینکه هدف عمده از ایجاد سرعت گیر در یک نقطه از خیابان کاهش بروز حوادث احتمال در آن محل است عنوان کرد: عدم نصب درست و غیر استاندارد و عدم رعایت شاخصه‌های آن همچون ارتفاع، ابعاد و فقدان رنگ آمیزی آن، علاوه بر اینکه از رخ دادن تصادف جلوگیری نمی‌کند بلکه خود یکی از عوامل تصادف نیز به شمار می‌رود و سبب استهلاک خودروها و هزینه‌های خودرو برای رانندگان نیز می‌شود.

نقدی تصریح کرد: بنا به تصمیم نهایی، تمامی مصوبات مبنی بر ایجاد سرعت گیر جدید در نقاط مختلف سطح شهر ابطال و نشست‌ها و بازدیدهای میدانی کمیته فنی ترافیک به صورت مداوم برای شناسایی سرعت گیرهای غیر ضروری و استاندارد و بدون مجوز تا برچیده شدن آنها ادامه دارد.

وی افزود: وجود سرعت‌گیرهای غیر استاندارد و همچنین نبود تابلوهای اخطاری یکی از مهمترین خواسته‌های مردم به منظور جلوگیری از بروز خسارت است که در کمترین زمان ممکن این موضوع پیگیری می‌شود.

فرماندار شفت تاکید کرد: تمامی محورهای ارتباطی اصلی شفت باید به علائم جاده‌ای تجهیز و خط کشی‌ها و نصب سرعت‌گیرها بر مبنای اصول و قواعد فنی اجرا شود.

وی گفت: بیش از ۲۲۰ سرعت کاه در شهرستان شفت وجود دارد که باید بر اساس مصوبات شهرستان باشد لذا سرعت‌کاه هایی که طبق رعایت و اصول فنی ساخته نشده باید مورد بررسی قرار گیرد تا با رعایت اصول مورد بازبینی قرار گیرند.

فرماندار شفت به نزدیکی ایام بازگشایی مدارس اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به فصل بازگشایی مدارس، ایمنی سازی و خط کشی مسیر تردد دانش آموزان و نزدیکی مدارس در دستور کار قرار گیرد.

 بر اساس آمار‌ها بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ سرعت کاه در جاده‌های گیلان ایجاد شده است.
  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری