به گزارش صفیر گیلان؛مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران- حضرت امام خمینی(ره)، با حضور نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت، مسوولان، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پیش از ظهر امروز؛ در سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا رشت برگزار شد. در این مراسم، آیت اله رسول فلاحتی- […]

به گزارش صفیر گیلان؛مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران- حضرت امام خمینی(ره)، با حضور نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت، مسوولان، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پیش از ظهر امروز؛ در سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا رشت برگزار شد.

در این مراسم، آیت اله رسول فلاحتی- نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار انقلاب اسلامی، از امام راحل به عنوان شخصیتی که دارای ویژگی های فراوانی بود یاد کرد و خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) در علوم فراوانی همچون اصول فقه،  فلسفه، کلام، تفسیر، تاریخ، عرفان و به ویژه در  مسایل سیاسی صاحب نظر بودند.

وی افزود:در طول تاریخ معاصر، افرادی که بتوانند به عرصه سیاست وارد شوند و مسایل سیاسی  جهان را به چالش بکشند و شاخصه های جدید را عرضه کنند، بسیار اندک بودند و امام راحل در این زمینه بی نظیر بود.

آیت اله فلاحتی تصریح کرد؛در چهل سال اخیر بعد از انقلاب اسلامی در ایران و منطقه، دگرگونی های اساسی در روابط اجتماعی و بین المللی رخ داد که همگی ناشی از تفکرات حضرت امام بود.

امام جمعه رشت امام راحل را منشا تحولات عظیم در جامعه کنونی عنوان کرد و افزود: حضرت امام  از دوران جوانی و میانسالی بر مسایل سیاسی اشراف داشت. در این زمینه می توان به کتاب کشف الاسرار اشاره کرد که  توسط ایشان در محکومیت تفکرات افراطی آن زمان  نگاشته شده است. در این کتاب، امام  با اشاره به جریانات تاریخ اسلام، حکومت الهی را حکومتی می داند که عقل و شرع به آن اعتقاد دارد و برقراری این حکومت را بدون  نظارت ولی فقیه امکان پذیر نمی داند. بر اساس همین تفکرات، جمهوری اسلامی در سال ۵۸، با رای بیش از ۹۸ درصد مردم در ایران پایه گذاری شد و با گذشت ۴۰ سال،  علیرغم مشکلات داخلی و خارجی مسیر خود را ادامه می دهد.

نماینده ولی فقیه در استان، اظهار کرد:  حضرت امام  در سخنان و  آثار  خود به سه بخش اساسی در حکومت اسلامی که بر گرفته از احکام اسلامی است اشاره می کند که  هم برای عوام قابل فهم است و هم مورد قبول خواص است.  بخش اول؛ استقلال سیاسی است که  عدم وابستگی به شرق و غرب و گروه های سیاسی، پافشاری بر صراط مستقیم و وابستگی به خدا، قطع دست اجانب از ممالک اسلامی و برقراری ارتباط بین المللی بدون دخالت اجانب، ایستادگی در برابر قدرت های استعمارگر با توجه به تاکید اسلام بر احترام به  کرامت انسانی را مد نظر قرار داه است.

آیت اله فلاحتی به بخش دوم که استقلال فرهنگی است اشاره کرد و افزود:  امام معتقد به عدم وابستگی افکار  ملت به  قدرت بود. باور داشتن به فرهنگ انسانی براساس ارزش های اسلامی، اعتقاد به تربیت نسل آینده و اصلاح آن با زیربنای فرهنگی، داشتن دانشگاه و حوزه مستقل، رهایی از استعمار فکری و داشتن استقلال فکری  از دیگر  مباحث استقلال فرهنگی از دیدگاه حضرت امام است.

وی سومین بخش از  آثار امام را مربوط  استقلال اقتصادی عنوان کرد و افزود: حضرت امام در زمینه استقلال اقتصادی،  معتقد است تحریم های اقتصادی باعث می شود تا مایحتاج کشور به دست خود مردم تولید  و منجر خودکفایی کشور شود. رهبر معظم انقلاب نیز  تحریم را بستر مناسبی برای رشد اقتصادی عنوان کرده است.

امام جمعه رشت در پایان سخنان خود،  با اشاره به این که امروزه دانشگاهیان و حوزوی ها توانستند به شاخصه های امام راحل جامعه عمل بپوشانند، اذعان کرد: امروزه اندیشمندان جهان به این نتیجه رسیده اند که برای نجات بشریت باید از این شاخصه ها استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی- نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ضمن خیر مقدم و تقدیر از حمایت های نماینده ولی فقیه استان از دانشگاهیان، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری؛ یاد و نام امام راحل از انقلاب و نظام اسلامی جدا نیست و در تمام جهان، نام انقلاب اسلامی با نام مبارک حضرت امام خمینی همراه است.

وی، اعتقاد به نصرت الهی، انجام تکالیف شرعی و امید به کمک خداوند برای حمایت از نظام اسلامی را از ویژگی های بارز امام راحل عنوان کرد.

نوحه سرایی توسط مداح اهل بیت پایان بخش این مراسم بود.

گفتنی است: در حاشیه این مراسم، در راستای  اجرای طرح ملی کنترل فشار خون، تعدادی ازحاضرین در این مراسم مورد سنجش  فشار خون قرا رگرفتند.