صفیر گیلان؛ فرهاد دلق پوش در نشست با روسای اتاق های اصناف شهرستان های استان گیلان که در شهرستان ماسال برگزار گردید، گفت: اصناف به عنوان معتمدین و خادمین مردم در حوزه بازار هستند و قطعا به نقش و جایگاه بازار بایستی توجه ویژه شود. به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان […]

صفیر گیلان؛ فرهاد دلق پوش در نشست با روسای اتاق های اصناف شهرستان های استان گیلان که در شهرستان ماسال برگزار گردید، گفت: اصناف به عنوان معتمدین و خادمین مردم در حوزه بازار هستند و قطعا به نقش و جایگاه بازار بایستی توجه ویژه شود.

اصناف، به عنوان معتمدین و خادمین مردم در حوزه بازار هستند

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، فرهاد دلق پوش در نشست با روسای اتاق های اصناف شهرستان های استان گیلان که در شهرستان ماسال برگزار گردید، گفت: اصناف به عنوان معتمدین و خادمین مردم در حوزه بازار هستند و قطعا به نقش و جایگاه بازار بایستی توجه ویژه شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان تاثیرگذاری و عملکرد کسبه و بازاریان را حائز اهمیت دانست و روسای اصناف را مخاطب قرار داد و تاکید کرد: با توجه به جایگاه قانونی و مردمی وظیفه مهمی دارید، بویژه استانی که بعد گردشگری و گردشپذیری در آن قوی است.

وی ادامه داد: هیچ نهادی و تشکلی به حد فراگیری و عمق اثرگذاری اصناف در اقتصاد جامعه نمی رسد و اصناف و بازاریان همواره در تاریخ و پیروزی انقلاب نقش داشتند و حتی در طول دفاع مقدس پشتیبان کشور بوده اند.

دلق پوش تصریح کرد: در شرایط فعلی که در وضعیت رکود اقتصادی هستیم و در تحریم همه جانبه و ظالمانه کشور های متخاصم هستیم، باید تدبیر و چاره اندیشی کنیم و ابتکار و مدیریت خلاقانه را به شکل توامان در اصناف بکار بندیم تا چرخه اقتصاد بازار پرنشاط و روند رو به رشدی طی نماید.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، عنوان نمود: رشد فزاینده هزینه های معیشتی را باید مد نظر داشته باشیم و برای برون رفت از مشکلات همگام با مردم باید تمهیداتی اتخاذ کنیم و از ظرفیت های قانونی اصناف نیز بهره ببریم.

متولی بخش صنعت، معدن وتجارت استان گیلان اذعان کرد: همه ما مسئولیت داریم، هم شرعی و هم قانونی و هم در قبال شهروندان مسئول هستیم. فضیلت مدیریت این است که در شرایط بحرانی تدبیر نماییم و با اتحاد و همدلی بر مشکلات فائق شویم.

وی ایجاد اتاق های فکر و طرح و برنامه جهت راهبری سیاست های بازار را لازم و ضروری دانست و گفت: در ایام پایان سال بر عملکرد اتحادیه ها و کسبه نظارت ویژه داشته باشند و همچنین با تشکیل شورای هم خانواده می خواهیم از خرد جمعی استفاده نماییم و سیاست گذاری اهداف را در چارچوب قانون پایه ریزی کنیم.

فرهاد دلق پوش خاطر نشان کرد: اصناف در تزیین و ارائه اجناس باید خلاقیت داشته باشد و اصناف نشان دهنده هویت و فرهنگ گیلان به گردشگران هستند، در این راستا سلیقه، شیوه و نوع عرضه آن در کنار اخلاق اسلامی مهم و قابل توجه است و مشتری مداری در اصناف حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون نظارت استان گیلان اضافه نمود: در مقابل پدیده های صنفی از روش های نوین کسب و کار نظیر تبلیغات در فضای مجازی در کنار فروشگاهداری استفاده و بهره ببرید.

وی با اشاره به رویه نامناسب اخذ مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: قطعا بزودی مشکلات اخذ سلیقه ای مالیات بر ارزش افزوده حل و فصل خواهد شد و بنا داریم از ظرفیت منابع بانکی نیز برای حمایت از صنوف استفاده نماییم.

دلق پوش با اشاره به لزوم اشراف روسای اتاقهای اصناف و اتحادیه ها به قوانین، بیان داشت : انتظار دارم که روسای اصناف، چالش های پیش روی اصناف را به نحو احسن مدیریت کنند و موارد را آنالیز کنند و از قوانین صنفی به خوبی بهره ببرند و مسلط به ضوابط باشند به نحوی که کسبه و صنوف با مشکلات روبرو نشوند.

وی نظارت، حمایت و هدایت را مهمترین وظیفه روسای اتاق های اصناف و اتحادیه ها برشمرد و گفت: دخالت نابجا و خارج از قوانین پذیرفتنی و قابل مماشات نیست و تشریح و توجیه مسائل به ارباب رجوع در چارچوب قانون وظیفه اصناف است و به طور کلی برقراری آرامش و رونق بازار هدف همه ما باید باشد.

فرهاد دلق پوش در بخشی دیگر از سخنرانی اظهار داشت: در برگزاری نمایشگاه ها از ظرفیت اصناف حمایت می کنیم و برای نمایشگاه ها و فروش فوق العاده، اصناف در اولویت هستند. کاهش قیمت ها برای تعادل معیشت مردم را انتظار دارم که انشاا… برکت آن به کسبه و بازاریان خواهد رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان خواستار برنامه ریزی جهت تشویق کاسبان و بازاریان شد و گفت: وقتی با انحرافات در سیستم برخورد و جریمه می کنیم، لازم است تشویق هایی هم انجام شود و فرایند بایستی به نحوی باشد که کاسب نمونه هم تجلیل شوند و سیستم انگیزشی را ایجاد کنیم و از کسبه پرتلاش و منصف تجلیل و تشکر گردد.

در ادامه این نشست، رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان گفت: قانون نظام صنفی نیاز به بازنگری برای رونق صنوف و بازار دارد و برای کاهش فساد صنوف و بازار، پیشنهاد داده ایم که شهر های با جمعیت زیر ۱۰۰۰واحد صنفی، مجوز تاسیس فروشگاه های بزرگ داده نشود.

شکریه افزود: به ازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی داریم و این غیر از بازار کسب و کارهای مجازی است. بسیاری از مشکلات صنفی باید در کمیسیون نظارت شهرستان خود حل و فصل شود و نباید به مرکز استان ارجاع شود و روند رسیدگی با توجه به اشرافی که در شهرستان هست باید تسریع یابد.

وی با اشاره به سخنرانی ریاست جمهور در ۲۲ بهمن سال جاری، از ارائه و تخصیص سوبسید برای رسته های شغلی سخن گفت و اظهار داشت: در صورت تخصیص سوبسید و پرداخت سهم کارفرما، روند مثبتی در رونق بازار و اصناف شاهد خواهیم بود.