مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اعلام این خبر گفت: کتاب «افق قاف» از میان ۱۲۰۰ اثر منتشرشده در سال ۱۴۰۰ با موضوع دفاع مقدس در فهرست ۱۶ اثر ملی دفاع مقدس کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار .صفیر گیلان از رشت، کتاب «تذکره شاعران پایداری استان گیلان» به نام «افق قاف» با نگارش و تدوین نویسنده، پژوهشگر و شاعر گیلانی «اسماعیل محمدپور» به عنوان اثر ملی در حوزه دفاع مقدس معرفی شد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس  در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: این کتاب از میان ۱۲۰۰ اثر منتشرشده در سال ۱۴۰۰ با موضوع دفاع مقدس در فهرست ۱۶ اثر ملی دفاع مقدس کشور قرار گرفت.
حسن حببیبی با بیان اینکه ازمیان کتب منتشر شده در گیلان، تنها همین یک اثر به عنوان کتاب ملی شناخته شد افزود: «افق قاف» دربرگیرنده زیست‌نامه و اشاره‌ای به سروده‌های ۱۳۵ شاعر گیلانی با موضوع پایداری، مقاومت وطنی و جهان وطنی است که با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان و توسط انتشارات رج در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است.
حبیبی تصریح کرد: «افق قاف» به عنوان یک کتاب مرجع می‌تواند مورد توجه پژوهشگران، محققان، دانشجویان رشته ادبیات و حتی رشته‌های دیگر علوم انسانی قرار بگیرد چرا که اصولاً تذکره‌ها بعد از گذشت دهه‌هایی از زمان تولید و انتشارشان می‌توانند به لحاظ جامعه شناختی مورد توجه پژوهشگران قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: پژوهشگران با خواندن تذکره‌ها می‌توانند تحلیل‌های جامعه شناسی از روند زندگی شاعران و رخدادهایی که در دوران حیات این شاعران اتفاق افتاده بحث و بررسی انجام دهند.
وی با تأکید بر اینکه در این تذکره فقط شعر شاعران گیلانی موردتوجه قرارگرفته که به نوع خودش می‌تواند یک کار منحصربه‌فرد باشد ادامه داد: این نوع تذکره‌نویسی موضوعی می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد تا از این رهگذر در سالیان بعد تذکره جامع ملی در حوزه شعر پایداری تألیف شود.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری