اختصاصی/صفیر گیلان؛برخی از بیرون شورا برای انتخاب شهردار به شورائیان شفت دستور می‌دهند و اگر بخواهد این گونه پیش برود، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار صفیرگیلان از شفت؛ عملکرد شهردار تحت شرایط مختلف، بسیار متفاوت است،یکی از این عوامل که می تواند نقش به سزایی در عملکرد شهردار داشته باشد، نحوه انتخاب او است.

به طور کلی، دو روش عمده در کشورهای مختلف جهان برای انتخاب شهردار به کار می رود. مدل کنونی مدیریت شهری در ایران انتخاب غیرمستقیم شهردار توسط شورا است. این مدل اداره ی شهرها در ایران را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

طبق مطالعات  انتخاب مستقیم شهردار موجب می شود که شهرداران تعامل بهتری با سطوح حکومتی داشته باشند، بنابراین انتخاب مستقیم شهردار می تواند نقش مؤثری در بهبود شبکه سازی و کارایی شهرداران شود.

در ایران سازوکارهای نظارت و تعادل بخشی بین شورا و شهردار به طور شفاف مشخص نشده است، بنابراین با توجه به اینکه انتخاب مستقیم شهردار بر قدرت شهردار می افزاید، افزایش و شفافیف قوانین جهت نظارت بر شهردار توسط شورا امری مهم و حساس می باشد.

با این اوصاف این روزها اختلافات سر انتخاب شهردار در شورای شهر شفت دارد علنی می شود

برخی از بیرون شورا برای انتخاب شهردار به شورائیان دستور می‌دهند و اگر بخواهد این گونه پیش برود، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

امروز با یک گشت زنی در شهر کمتر توسعه یافته شفت برخی در روند انتخاب شهردار برای اعضاء شورا باید و نباید تعیین می‌کنند در صورتی که باید دلیل محکمه پسندی داشته باشند که چرا فردی نباید شهردار شود و فرد دیگری می‌‎تواند.

اگر چه منتخبان مردم باید اجازه تصمیم‌گیری داشته باشند اما افرادی در گوشه و کنار هستند که می‌گویند چه کسی شهردار باشد و چه کسی نباشد.

ساعات پایانی جمعه هفته گذشته بود که صادقی، سخنگوی شورای شهر شفت از فراخوان نامزدهای تصدی شهرداری شفت بر اساس مصوبه شورای تأمین، در رسانه ها خبر داد.

به گفته سخنگوی شورای شهر شفت، آن دسته از افرادی که شرایط عمومی و اختصاصی بر اساس آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی شهرداران را داشتند، می‌توانستند تا پایان روز اداری یکشنبه ۲۳ آبان ماه امسال، رزومه و برنامه‌های خود را به دبیرخانه شورای شهر کتباً ارسال کنند.

تا پایان مهلت قانونی مصوب، ۱۰ تن از نامزدهای بومی و غیربومی، ساکن و غیر ساکن شهر شفت که توانایی اداره امور شهر را در خود دیده بودند، رزومه و برنامه‌های خود را به دبیرخانه شورای شهر شفت ارسال کردند.

قرار بود پس از ارسال رزومه و برنامه‌های نامزدهای تصدی شورای شهر شفت تا مهلت قانونی، عصر روز دوشنبه نشستی با حضور فرماندار شهرستان در دفتر شورا تشکیل شود تا نامزدهای تصدی شهرداری شفت جهت ارائه و دفاع از برنامه‌های خود دفاع کنند.

عصر روز دوشنبه نشستی با حضور همه اعضای شورای شهر شفت، فرماندار و تعدادی از خبرنگاران در صحن شورای تشکیل شد که ماحصل آن نشست بیش از سه‌ساعته، مروری از رزومه‌های ۱۰ تن از نامزدهای تصدی شهرداری، تعیین روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای دعوت از کاندیداهای تصدی شهری و دفاع از برنامه‌ها و البته مشاجرات لفظی تعدادی از اعضای شورا با یکدیگر ازجمله با فرماندار شهرستان بود. طبق مصوبه شورای شهر،  (سه‌شنبه و چهارشنبه) نشست‌های فشرده‌ای با حضور هر پنج عضو و نامزدهای تصدی شهرداری برگزار شد که هم اکنون نیز همچنان ادامه دارد.

نکته قابل‌تأمل در شورای شهر اینکه در خلال بررسی برنامه‌ها و دفاعیات متصدیان شهرداری شفت، همچنان تعدادی از افرادی که خود را به جهات مختلف دارای صلاحیت اداره امور شهر محروم و مستضعف شهر می‌دیدند، فرصت پیش‌آمده را مغتنم شمرده و رزومه و برنامه خود را جهت جلب نظر اکثریت شورا به دبیرخانه شورای شهر ارائه دادند.

جلال نیک فطرت شالدهی، صدیف بهزاد خورسندی، یاسر یونس زاده فشالمی و اسدالله زادفلاح از دیگر کاندیدایی هستند که توانسته‌اند تاکنون با جمع‌کردن رزومه و طرح برنامه‌های خود به جشنواره تصدی شهرداری شفت راه پیدا کنند.

سید محمدعلی حجتی، ابراهیم هوشیار قصبه، حامد حیدری، علی حبیب نژاد نصیرمحله، ناصر جمال‌زاده، صابر کاس کوزانی، عظیم رضازاده ماسوله، محمود نظرنیا، مجید منادی اسلامی و فرشته صائمی، ۱۰ نامزد تصدی شهرداری شفت بودند که پیش‌تر در مهلت تعیین‌شده در فراخوان یعنی روز یکشنبه رزومه و برنامه‌های خود را تقدیم دبیرخانه شورای شهر شفت کرده بودند.

حضور و تعدد نامزدهای تصدی شهرداری شفت بسیار نیک و پسندیده است و همه باید از داشتن این‌همه سرمایه انسانی که دارای اعتمادبه‌نفس بالا هستند به خود ببالند وآن را به فال نیک بگیرند اما بیم آن می‌رود بررسی صلاحیت این تعداد از نامزدها فرایند بررسی، انتخاب و انتصاب شهردار را طولانی کند و نهایتاً شهر معطل بماند.

از سوی دیگر مهلت کم فراخوان تصدی شهرداری شفت و افزایش خواهان تصدی این کرسی موجب شود تا وقت کافی برای بررسی برنامه‌های نامزدهای دارای صلاحیت کم باشد و شورا با شتاب‌زدگی و باری ازهرجهت شخصی را به کرسی بنشانند.

نبود هویت؛در بحث شهر شفت آنچه مشاهده می‌شود شهری است که به‌ واسطه اقدام‌های انجام‌شده هویت مشخصی ندارد و به اقدامی مشخص شناخته نمی‌شود. شهری داریم که در عمل بین شمال و جنوب، وجه اشتراک آن نبود هویت است و موضوع دیگر ناتوانی شورانشینان و شهرداران در دریات اعتبارات است تا جایی که در این شهر در طول سالها قط شهرداری توانسته شهر را با نماد کره در کره پیش ببرد.

بررسی صلاحیت این تعداد از نامزدهای تصدی شهرداری شفت توسط شورا که نهایتاً به انتخاب یک گزینه  انتخاب شده از قبل منتهی می‌شود،که ساعاتی دیگر اعلام می شود بدون شک بخش اعظمی از شهروندان را نسبت به مجموعه شهرداری که تا امروز نتوانست شهر شت را به تراز شهرها در صدر برورداری نزدیک کند بدبین می‌کند.

اگر چه اکنون شهرداری شفت سرپرست دارد، اما آن گونه که باید کارها پیش نمی‌رود، اگر شهرداری باشد که هدف مشخص داشته باشد طرح و برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می‌تواند تعریف کند و سریع‌تر کارها پیش می‌رود.

به گزارش صفیر گیلان، شفت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

امید که اینگونه شود تا شورا راضی و مردم شاکی نشوند.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری