به گزارش صفیر گیلان؛ رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورا در این جلسه اظهار کرد: آتش نشانان به واسطه شغل پر استرسی که دارند با یکسری مشکلات جسمی و شیمیایی مواجه بوده و اخیرا به واسطه گرمای هوا عملیات های این سازمان در راستای اطفای حریق افزایش یافته است. فاطمه شیرزاد […]

به گزارش صفیر گیلان؛ رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورا در این جلسه اظهار کرد: آتش نشانان به واسطه شغل پر استرسی که دارند با یکسری مشکلات جسمی و شیمیایی مواجه بوده و اخیرا به واسطه گرمای هوا عملیات های این سازمان در راستای اطفای حریق افزایش یافته است.
فاطمه شیرزاد با بیان اینکه به منظور حفاظت از جان آتش نشانان باید تجهیزات این حوزه همواره مورد توجه باشد افزود: طی چند روز اخیر اطفای آتش سوزیهای اخیر جنگل لاکان بر حجم فعالیت های سازمان آتش نشانی شهرداری رشت افزوده و انتظار داریم سازمان عمران شهرداری رشت و دستگاه های مربوطه در این مهم همکاری های لازم را با این سازمان داشته تا از بروز آسیب های بیشتر جلوگیری شود.
وی به مبحث ایمنی بازار رشت اشاره کرد و گفت: بازار رشت فعالترین و فراگیرترین مرکز اقتصادی رشت محسوب می شود و باید نسبت به ساماندهی بازار در راستای ایمنی سازی آن با جدیت ورود کرده و ایمنی بازار رشت باید افزایش پیدا کند.

شیرزاد با بیان اینکه تقویت آتش نشانی رشت همواره مورد تاکید شورا و شهرداری بوده است تصریح کرد: توجه به این مهم موجب ارتقای ایمنی و سلامت شهر و شهروندان می شود و نگاه شورای اسلامی رشت بالاخص از دوران فعالیت شورای چهارم توجه به تجهیز و ارتقای تجهیزات سازمان آتش نشانی بوده و طی دو سال اخیر نیز اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.
رئیس کمیسیون بهداشت شورا افزود: نگاه حوزه مدیریت شهری و شورا نگاهی فنی و حمایتی به سازمان آتش نشانی رشت بوده و طی چند سال اخیر نیز در راستای خرید چکمه، کلاه و غیره برای نیروهای آتش نشان اقدامات خوبی انجام شده است.
وی به انعقاد قرار دادهایی به منظور نوسازی و تجهیز امکانات سازمان آتش نشانی اشاره کرد و گفت: همواره از آتش نشانی حمایت کرده ایم و با افزایش اعتبارات این سازمان سعی در رفع مشکلات و تکمیل تجهیزات مورد نیاز آن داشته ایم .
شیرزاد با انتقاد از نحوه عملکرد اداره کل مالیاتی گیلان بیان کرد: عملکرد اداره کل مالیاتی گیلان شهرداری رشت را فلج کرده است.
وی به روند ترخیص خودروی سنگین سازمان آتش نشانی شهرداری رشت در منطقه آزاد انزلی انتقاد کرد و گفت: روند ترخیص خودروی سنگین متعلق به سازمان آتش نشانی شهرداری رشت طولانی شده و باید هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود.
شیرزاد با اشاره به احداث ایستگاه های جدید آتش نشانی در کمربندی خرمشهر و محدوده مسکن مهر تصریح کرد: با توجه به احداث ایستگاه های آتش نشانی جدید نیاز جدی برای جذب نیروی جوان و متخصص در این حوزه احساس می شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا به موضوع خرید ۳۵۰ جفت لباس مخصوص برای نیروهای آتش نشان شهرداری رشت به منظور حضور در عملیات های اطفای حریق و غیره اشاره کرد و گفت: این مهم در دستور کار کمیسیون بهداشت شورا قرار داشته و منابع مالی مورد نیاز در راستای خرید لباس مخصوص برای سازمان آتش نشانی رشت باید در اسرع وقت اختصاص پیدا کند.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با تاکید به اجرای ایمنی کار در حوزه های مختلف شهرداری رشت بیان کرد: با پیگیری های انجام شده معوقات و سنوات مربوط به پاکبانان و کارگران فضای سبز و پسماند شهرداری رشت پرداخت شده و پرداخت واقعی جمعه کاریها و تعطیل کاریهای کارگران نیز در دستور کار است.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست خدمات شهری شورای رشت نیز اظهار کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یکی از سازمان های ۱۰۰در صد خدمات رسان است.
اسماعیل حاجی پور با قدردانی از عملکرد سازمان آتش نشانی شهرداری رشت افزود: این سازمان ارتش دفاعی شهر بوده و نباید آتش نشانی را به سمت تشکیلات انتفاعی سوق بدهیم و باید فداکاریهای آنان در قلب مردم باقی بماند.
وی با اشاره به اینکه شهروندان با مشاهده آتش نشانان در زمان مواجهه خطر اشک شوق می ریزند بیان کرد: آتش نشانی جزو معدود سازمان های خدمات رسان بوده که مجانی و بدون دریافت هزینه فعالیت می کند.
حاجی پور با بیان اینکه در بخش ارائه خدمات به منازل مسکونی توسط سازمان آتش نشانی انتظار داریم که تعرفه ای در نظر گرفته نشود افزود:
مردم در بحث اقتصادی با مشکلات فراوانی مواجه بوده و برای خانواده ها در شرایط اقتصادی فعلی پرداخت هر گونه هزینه مضاعف مشکل است .
وی افزود: پرسنل آتش نشانی جان خود را برای نجات همنوعان خود به خطر می اندازند و معتقدم تعرفه بهای خدمات آتش نشانی در بخش مسکونی باید رایگان شود.

عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه نگاه ویژه ای از سوی اعضای شورا به سازمان آتش نشانی معطوف است اظهار کرد: پیشنهاد می کنم منازلی که تحت پوشش بیمه آتش سوزی هستند از پرداخت عوارض معاف شوند.
بهراد ذاکری افزود: بنده نیز با دریافت هزینه از مردم به واسطه ارائه خدمات آتش نشانی مخالف بوده و معتقدم شهرداری رشت باید به طور ویژه در راستای تامین هزینه های این سازمان ورود کند.
وی با بیان اینکه آتش نشانی مانند اورژانس پزشکی است گفت: باید نگاهمان به آتش نشانی اورژانسی و خارج از برخی نگاهها باشد.
وی با اشاره به مبحث رفت و روب زباله در رشت تصریح کرد: در بحث جمع آوری زباله باید استفاده از دستکش مورد توجه بوده و در غیر این صورت این آلودگی به منازل افراد منتقل می شود.
ذاکری افزود: پیمانکاران این حوزه باید نسبت به ارائه تجهیزات لازم از جمله دستکش و غیره به کارگران اقدام کنند و بی توجهی به این مهم قابل پذیرش نیست.

یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز اظهار کرد: نیروهایی که به نام آتش نشان به شهرداری رشت ورود کرده اند در حال حاضر در دیگر سازمانهای شهرداری مشغول فعالیت هستند.
محمد حسن علیپور با بیان اینکه نیروهای آتش نشانی فعال در بخش های دیگر شهرداری رشت باید فراخوان شوند گفت: تعدادی از افراد طی سال های گذشته در قالب پرسنل سازمان آتش نشانی به شهرداری ورود کرده و حالا به واسطه برخی از مباحث در دیگر سازمان های شهرداری رشت مشغول فعالیت هستند.
وی با تاکید به شفاف سازی قرار دادها مربوط به سازمان پسماند شهرداری رشت بیان کرد: قرار دادهای مربوط به بخش های رفت و روب و فضای سبز باید شفاف سازی شده و از برخی کارگران این مجموعه ها بیگاری کشیده می شود.

مدیر تشخیص و وصول درآمد شهرداری رشت نیز در جلسه امروز کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا اظهار کرد: با توجه به هزینه هایی که سازمان آتش نشانی در زمان انجام ماموریت ها متحمل می شود افزایش تعرفه بهای خدمات برای این سازمان در سال ۹۷ پیشنهاد داده شده است.
جواد حرفت خواه با اشاره به اینکه افزایش تعرفه بهای خدمات سازمان آتش نشانی رشت با اعتراضاتی در کمیسیون ماده ۷۷ مواجه شده است افزود: این تعرفه بها بر مبنای سال ۹۵ محاسبه شده است.
وی با انتقاده به واریز ارزش افزوده شهرداری رشت توسط اداره کل امور مالیاتی گیلان به حساب برخی از طلبکاران شهرداری گفت: اداره کل امور مالیاتی گیلان به طور خودسرانه نسبت به واریز ارزش افزوده به حساب برخی از افراد که بر اساس حکم قانونی طلبکار شهرداری رشت هستند ورود کرده و این اقدام کاملا خلاف قانون است.
حرفت خواه با بیان اینکه عوارض های شهرداری رشت وصولی از کارخانجات و شرکت های تولیدی در سال ۸۱ بخش اعظمی از درآمدهای بودجه شهرداری ها را تشکیل می داد تصریح کرد: بر اساس قانون جدید بخشی از این دریافتی ها به حوزه مالیاتی سپرده شده و در حال حاضر و بر اثر مرور زمان ۲۰ درصد درآمدهای بودجه برای شهرداریها از ارزش افزوده تامین شده و این در حالی است که در گذشته ۸۰ درصد درآمدها از این بخش تامین می شد.
وی با تاکید بر اینکه این مساله باید از طریق مجمع نمایندگان گیلان بررسی شود افزود: از فروردین ماه تا تیرماه سال جاری اداره کل امور مالیاتی گیلان به طور خودسرانه هفت میلیارد تومان از ارزش افزوده متعلق به شهرداری رشت را به حساب افرادی که بر اساس رای دادگاه از شهرداری رشت طلب دارند واریز کرده که این مساله خلاف قانون است.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز با اشاره به اینکه بسیاری از شهرداریها درآمد پایدار دارند اظهار کرد: از سوی شهرداری رشت هزینه ای به سازمان آتش نشانی پرداخت نمی شود و خرید تجهیزات فیزیکی و ظاهری برای نیروهای آتش نشانی بسیار هنگفت است.
علی مقصودی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی شهرداری رشت نیازمند حمایت ویژه شهرداری رشت است افزود: پیشنهاد می کنم تبلیغات روی پل ها به منظور انجام حق بیمه آتش سوزی منازل شهروندان هزینه شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری رشت در جلسه امروز کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا اظهار کرد: یکهزار و ۸۴۱ عملیات از ابتدای سال توسط سازمان آتش نشانی شهرداری رشت انجام شده که ۹۴۰ مورد مربوط به حریق است.
بابک رمضانی با اشاره به اینکه زمان حضور نیروهای آتش نشانی رشت به محل وقوع حادثه ۴ دقیقه و ۲۱ ثانیه است گفت: طی چند روز اخیر نیروهای آتش نشانی رشت بالغ بر ۱۲ تا ۱۵ ساعت برای اطفای حریق در جنگل های لاکان حضور پیدا کرده اند.
وی با بیان اینکه از ظرفیت سازمان عمران در راستای اطفای حریق جنگل های لاکان استفاده کرده ایم تصریح کرد: ۳۵۰ نیروی سازمان آتش نشانی نیازمند لباس مخصوص هستند که باید اعتبار لازم برای این مهم اختصاص پیدا کند.
رمضانی افزود: جذب نیروی جدید برای سازمان آتش نشانی شهرداری رشت با توجه به احداث ایستگاه های جدید آتش نشانی در دستور کار است.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری رشت به افتتاح ایستگاه آتش نشانی کمربندی خرمشهر تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: مناقصه مربوط به احداث ایستگاه آتش نشانی مسکن مهر در حال بررسی و انجام است.
وی با اشاره به مشکلات پیرامون ترخیص خودروی سنگین آتش نشانی رشت افزود: مشکلات بالادستی در خروج خودروی سنگین آتش نشانی وجود داشته و در حال حاضر این خودرو در منطقه آزاد انزلی وجود دارد.
رمضانی به مشکلات ایمنی پیرامون بازار رشت اشاره کرد و گفت: یکسری مستند سازی درباره مشکلات پیرامون بازار رشت انجام شده و به زودی در این باره مباحث را به صورت مکتوب به کمیسیون بهداشت ارائه می کنیم.

در جلسه امروز کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با کلیات لایحه افزایش تعرفه بهای سازمان آتش نشانی شهرداری رشت موافقت شد.