«محمدعلی خداپرست» افزود: یکی از مشکلات مهم ما اخذ چندباره مالیات بر ارزش افزوده است؛ مساله‌ای که در کشورهای همسایه اصلا وجود ندارد و از تولیدکنندگانی که صادرات انجام می‌دهند، اصلا مالیات دریافت نمی‌شود.

اختصاصی/صفیر گیلان؛صدور کارت‌های بازرگانی با هدف تسهیل، شفاف‌سازی و کنترل مؤثر  بر روندصادرات در سال گذشته طی توافق سه‌جانبه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قائم مقام وقت وزیر صمت فرایند جدیدی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی ابلاغ کرد.
اما با گذشت ماهها از این ابلاغیه و تغییر چندباره سازوکارهای که برای این موضوع در نظر گرفته شد، فعالان بخش خصوصی که متقاضیان صدور کارت بازرگانی‌اند از کندی فرآیند صدور گلایه و اعلام کرده‌اند که تعداد کارت‌های صادر شده با کاهش چشمگیری هم مواجه شده است.
 با تشدید فشارها بر صادرکنندگان بخش خصوصی، تعدادی از تولید کنندگان در ماه‌های گذشته، عطای صادرات را به لقایش بخشیده‌اند و این فشار در شهرستان کمتر توسعه یافته شفت نیز نمود بیشتری پیدا کرده تا جایی که تولید کنندگان بخش خصوصی در شهرک صنعتی شفت نیز در کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید در شهرستان شفت و در جمع مدیران استانی خواستار رفع این مشکل شدند.
 مدیر عامل شرکت نساجی مهتاب بافت شفت با اشاره به اینکه کل صنعت کشور با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: صنعت نساجی در گیلان نیز به دلیل قیمت تمام شده تولیدات، سود بانکی و پرداخت بیمه‌های کارگری تا سقف ۳۰۰ هزار تومان و از همه مهم‌تر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با مشکلات زیادی مواجه است.
«محمدعلی خداپرست» افزود: یکی از مشکلات مهم ما اخذ چندباره مالیات بر ارزش افزوده است؛ مساله‌ای که در کشورهای همسایه اصلا وجود ندارد و از تولیدکنندگانی که صادرات انجام می‌دهند، اصلا مالیات دریافت نمی‌شود.
وی ادامه داد: نیمی از مواد اولیه تولیدات این شرکت از خارج وارد می‌شود که با گران شدن مواد اولیه نتوانستیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم و در نظر داشتیم که تعدیل نیرو کنیم که از سوی فرماندار و شورای تامین شهرستان مورد موافقت قرار نگرفت. در حال حاضر با  با همه ی مشکلات در حال ادامه فعالیت و تولید هستیم.
وی افزود: همچنین ۳ سال است که به دلیل پرداخت نشدن مالیات ، حساب‌های این شرکت هر وقت بسته شده است. این درحالی است که شرکت در منطقه محروم واقع شده و باید از مالیات معاف باشد.
خداپرست اظهار کرد؛این شرکت از معدود صنایع نساجی کشور است که در آسیای میانه بازار خوبی داشت، اما  به دلیل عدم صدور کارت بازرگان امروز با مشکلات زیادی مواجه است که من در این جلسه خواستارام  تا مشکل من و دیگر صنعتگران را با تدبیر حل کنند.
تنظیم/زلیخا صفری