به گزارش صفیر گیلان؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام خبر انجام اولین پیوند موفقیت آمیز کبد شمال کشور در بیمارستان رازی رشت، گفت: این اقدام در راستای برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و حرکت در مرزهای دانش انجام شده است و می تواند نوید بخش تحقق برنامه های ارزشمند دیگر در حوزه […]

به گزارش صفیر گیلان؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام خبر انجام اولین پیوند موفقیت آمیز کبد شمال کشور در بیمارستان رازی رشت، گفت: این اقدام در راستای برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و حرکت در مرزهای دانش انجام شده است و می تواند نوید بخش تحقق برنامه های ارزشمند دیگر در حوزه سلامت این استان باشد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک– رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، انجام نخستین پیوند کبد در استان گیلان را نتیجه سالیان سال تجربه دانشگاه عنوان کرد و افزود: انجام عمل پیوند کبد فرایندی بسیار پیچیده است و نیاز به تجهیزات، ساز و کار خاصی دارد. در این خصوص هماهنگی تیمی، برنامه ریزی و مدیریت بسیار حایز اهمیت است اما با دشواری های فراوانی که در زمینه انجام عمل پیوند وجود دارد، در حال حاضر، در بسیاری از استان ها انجام این پیوند امکانپذیر نیست.

دکتر یوسف زاده چابک، یادآور شد: این مهم با همکاری مرکز پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز که بزرگترین مرکز پیوند کبد در جهان است و با فراهم آوردن امکانات و تجهیزات لازم به انجام رسید. در این زمینه، افرادی متشکل از کادر پزشکی، بیهوشی، پرستاری و ICU، برای آموزش به شیراز اعزام شدند و در نتیجه این کار تیمی و برنامه ریزی شده، امروز شاهد انجام موفقیت آمیز پیوند کبد در استان گیلان هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تبریک این موفقیت ارزشمند به مردم منطقه شمال ایران به ویژه مردم استان گیلان، اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استان در تامین هزینه های این عمل، نهایت همکاری را داشتند .

وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال گذشته تاکید کرد: این اقدام در راستای برنامه مذکور و پیشرفت در علوم مختلف به ویژه علم پزشکی است و می تواند نوید بخش تحقق برنامه های ارزشمند دیگر باشد . چون انجام این عمل نیاز به تکنیک بالا دارد و باعث رشد توانمندی های جراحان ما خواهد شد. رییس دانشگاه در پایان اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد پیوند مغز استخوان، پیوندهای سلول تراپی و به امید خدا پیوند قلب و ریه در گیلان باشیم ./غ

پی نوشت: نخستین عمل پیوند کبد در گیلان به همت تیم جراحی بیمارستان رازی رشت بر روی بیمار ۳۴ ساله ای که از بیماری سیروز کبدی رنج می برد به انجام رسید. در حال حاضر انجام این پیوند موفقیت آمیز بوده و بیمار جهت گذراندن دوران نقاهت هم اکنون در بخش پیوند بیمارستان رازی رشت بستری است.

گفتنی است؛ این مهم به دنبال اهدای عضو بیمار ۲۶ ساله ای به انجام رسید که بر اثر تصادف در بیمارستان پورسینای رشت، دچار مرگ مغزی شده بود. بی تردید، امروز شاهد گشودن افق های جدیدی در بهداشت و درمان گیلان هستیم، افق هایی که می تواند نوید بخش فردایی روشن در زندگی مردمان دیارمان-گیلان، باشد.