ذهن خلاق،انرژی مضاعف و انگیزه فزاینده،سه ضلع اصلی و شاخص ثمرات جوانگرایی در حوزه مدیریتی محسوب می شود،مولفه هایی که برخی آن را به تجارب ارزنده یک مدیر کارکشته و با تجربه ترجیح می دهند. به گزارش صفیر گیلان، جوانگرایی در حوزه مدیریتی کشور یکی از ضروریاتی است که می تواند انرژی و پویایی قابل […]

ذهن خلاق،انرژی مضاعف و انگیزه فزاینده،سه ضلع اصلی و شاخص ثمرات جوانگرایی در حوزه مدیریتی محسوب می شود،مولفه هایی که برخی آن را به تجارب ارزنده یک مدیر کارکشته و با تجربه ترجیح می دهند.

به گزارش صفیر گیلان، جوانگرایی در حوزه مدیریتی کشور یکی از ضروریاتی است که می تواند انرژی و پویایی قابل توجهی را در ابعاد گوناگون ایجاد کند.

به گزارش صفیر گیلان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،اگرچه در برخی از حوزه های بسیار حساس که البته نمی توان آن را به تمامی عرصه های مدیریتی تعمیم داد، ضرورت استفاده و بهره گیری از مدیریت کار کشته،کارآزموده و مجرب اجتناب ناپذیر به نظر می رسد،اما علیرغم اهمیت بسیار بالا و غیرقابل انکار عنصر تجربه در عرصه مدیریت،انرژی مضاعف،ذهن خلاق و انگیزه فزاینده مدیر جوان برای پیشرفت و توسعه از موضوعات بسیار حائز اهمیتی است که با تکیه بر آن می توان جوششی اثرگذار در رگ های مدیریتی کشور تزریق کرد.

روزبه کاویانی،دانش آموخته رشته مدیریت دولتی در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به ضرورت تقویت جوانگرایی در عرصه مدیریت کشور اظهار داشت:بر اساس یک قانون نانوشته و یک عرف پذیرفته شده،کمتر مسئول و مدیر ارشدی را می توان یافت که ریسک جوان گرایی در عرصه مدیریتی را بپذیرد و معمولا تلاش می شود برای اداره امور در عرصه های گوناگون از مدیران با تجربه که عموما از سن و سال بیشتری برخوردارند که بعضا دوران میانسالی را نیز سپری کرده اند،استفاده شود.

وی افزود:اگرچه در رده های میانی و پایین تر استفاده از نیروی جوان در برخی حوزه ها مشاهده می شود،اما به ندرت می توان در پست های حساس شاهد نشستن مدیری جوان بر کرسی یک مجموعه مدیریتی بود.

کاویانی عنوان کرد:به واقع زمانی می توان با قاطعیت مدعی جوان گرایی و حصول و تحقق آن بود که در ِسمَت های کشوری،ملی و استانی شاهد حضور موثر،پر رنگ و کارآمد مدیران جوان باشیم،امری که جز در مواردی ،محدود،نام و نشان چندانی را نمی توان از آن یافت.

دانش آموخته رشته مدیریت دولتی گفت:منظور نظر از نیروی جوان و استفاده از آن در پست های مدیریتی،صرفا به گزینش ،انتخاب و انتصاب عناصر کم سن و سال معطوف نمی شود، زیرا روشن است بسیاری از پست ها و مدیریت ها عرصه آزمون و خطا نخواهد بود و نمی توان از آن به عنوان فرصتی برای تجربه اندوزی و آموزش بهره برد زیرا این رویکرد می تواند هزینه های سنگین و قابل تاملی را برای کشور ایجاد کند،اما با همه ملاحظات موجود،کم نیستند نیروهای جوانی که با خلاقیت،نوآوری،هوشمندی،ذکاوت و انگیزه های بسیار بالا قادر خواهند بود یک مجموعه و سازمان را با تحولی عظیم همراه و همگام سازند.

وی افزود:لحاظ کردن عنصر و فیلتر شایسته سالاری ،شاخص قابل اعتماد و ثمر بخشی است که با اتکای به آن می توان بسیاری از کاستی ها،فقدان ها،خلاءها،کمبودها را پوشش داد و مرتفع کرد.

دانش آموخته رشته مدیریت دولتی عنوان کرد:با استفاده از الگوی کشورهای توسعه یافته و بهره گیری از روند و سیری که آنها پیش رفته اند می توان جوانگرایی را به نحو شایسته تری در حوزه مدیریتی کشور لحاظ کرد.

کاویانی گفت:استفاده از مشاوران زبده و در کنار حلقه مدیران جوان و همچنین آموزش صحیح وکارآمد از اصول و مولفه های اساسی در جوانگرایی به شمار می رود که از آن به عنوان پیش نیاز اصلی حصول این امر یاد می شود.

*نیروی انسانی،ارزنده ترین سرمایه و ثروت کشور محسوب می شود

داوود کشاورز،استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به نقش ارزنده نیروی انسانی در توسعه،پیشرفت و بالندگی جامعه اظهارداشت:در این میان نقش آفرینی عنصر جوانی در طروات،شادابی و کارآمدی نیروی انسانی ، واقعیتی انکار ناپذیر است.

وی افزود:امروزه دنیا به این مساله اذعان می کند که ثروت اصلی جوامع را نه در منابع زیرزمینی آن،بلکه باید در نیروی انسانی آن جستجو کرد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی عنوان کرد:مدیران جوان کارآزمده و توانمند در کشورهای توسعه یافته جهان،نه با تماشاگری،بلکه با کُنِشگری به چنین جایگاهی نائل شده اند.

کشاورز گفت:برای اثبات این موضوع،نیاز نیست صرفا با نگاه به رویه و الگوهای کشورهای آن سوی آب ها به این اصل و امر خطیر پی برد،بلکه تجارت قریب به ۴ دهه گذشته نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایران پس از انقلاب به روشنی واقعیت اشاره شده مذکور را به تصویر می کشد.

وی افزود:۸ سال دفاع مقدس،یکی از مصادیق بارز این موفقیت و تاثیرگذاری جوانگرایی است و به روشنی اثبات شد در شرایطی که بسیاری از فرماندهان لشگر و تصمیم گیران عرضه نظامی و دفاعی در میدان عمل از عناصر جوان این مرز و بوم بودند،موفقیت ها و دستاوردهایی حاصل شد که جهان را مات و مبهوت خویش ساخت.

کشاورز عنوان کرد:در دهه اخیر نیز شاهد بوده ایم بسیاری از پیشرفت ها و توفیقات در سایه نقش آفرینی عناصر جوان این مرز و بوم حاصل شده،امری که به کرات رهبری معظم انقلاب به آن اشاره و بر اهمیت برجسته آن تاکید فرمودند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه اجتماعی در خاتمه یادآور شد:با وجود چنین مثال ها و تجربیاتی،زمان آن رسیده که با نگاهی ویژه،جوان گرایی منطقی و معقولانه ای را در بدنه مدیریت کشور لحاظ کنیم،امری که بدون تردید با تعریف و طراحی برنامه های مدون و اصولی و آموزش صحیح و کارآمد در سه مقطع کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت می توان به دستاوردهای ارزنده تری در ابعاد و عرصه های گوناگون ملی،کشوری و استانی دست یافت.